• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnaden xenon vs halogen .

I

Ixeofors

Guest
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Xenonljus-kit går att köpa billigt idag, på ebay! Men för de om inte vill montera Xenon av någon anledning kan byta till en halogenlampa modell bättre (lampor lyser sämre med tiden).
Glöm sedan inte att mäta spänningen framme vid lampan! Inte ovanligt med spänningsfall, vilket medför mycket sämre ljus!! dra egen kabel direkt från batteriet isåfall, och vips så kommer ljuset bli betydligt mycket bättre!

Mvh
Ronny
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

T.ex Osram Nightbreaker ger bättre ljus än standarlampor speciellt jämfört med Longlife lampor (som byter ljusutbyte mot livslängd).
Fabriksmonterade Xenonlampor förväntas hålla bilens livslängd, de kinesiska vet jag inte. Har haft mina i två år på extraljusen där dom får leva ett hårt liv (xenon gillar inte tänd/släck på samma sätt som glödljus), å andra sidan så kostar kinesiska utbyteslampor inte många kronor.

Gällande xenons vara eller inte vara så måste det upplevas för att förstås, skillnaden är enorm speciellt med xenonkonverterade extraljus. Har man kört en längre stund med heljus och bländar av till glödljus (halvljus) så tror man först att man åker med bara positionsljus.

Peter :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Jo skillnaden är enorm och nu efter 4,5 år gick ena halvljuslampan .
Som kompisen sa när jag monterade xenon i ena lampan på hans bil så trodde han att halvljuset var parkeringsljuset .
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Jo, xenonljus är väldigt skarpt och jag upplever dem många gånger som oerhört bländande, t.o.m mer bländande än halvljus ovh dimljus ihopa som är olagligt något jag har svårt att få till att gå ihop!

Pilot:oops:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Alla lampor är bländande om dom är felriktade ,det finns även många billiga halogenlampor som inte alls är vinkelräta och ger en felaktig ljusbild , ex ett antal H1:eek:r jag köpt på Biltema .

Som jag skrivit innan så är även 100w halogen olagligt men ingen reagerar pga. att dom har så gulaktigt sken .

Jag har blivit mera bländad av nerlastade bilar och felinställda halogenlampor .
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Alla lampor är bländande om dom är felriktade ,det finns även många billiga halogenlampor som inte alls är vinkelräta och ger en felaktig ljusbild , ex ett antal H1:eek:r jag köpt på Biltema .

Som jag skrivit innan så är även 100w halogen olagligt men ingen reagerar pga. att dom har så gulaktigt sken .

Jag har blivit mera bländad av nerlastade bilar och felinställda halogenlampor .

Och dessa förbannade dimljus som är tända dag och natt :msn_angry:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Jag läste någonstans, möjligen på detta forum, att risken att köra på djur som uppehåller sig vid vägen ökar vid kraftigt strålkastarsken. Djuren blir så bländade av det starka ljuset så att de inte ser något och upplever då området bredvid vägen som ett "svart hål" och stannar därför kvar på vägen, ibland med viltolycka som följd.

Ser man så illa att man behöver extra starkt ljus på bilen bör man nog överväga att antingen kontakta ögonläkare eller helt sluta köra bil på natten, för det är väl inte så att man tycker sig ha rätt att köra extra fort bara för att man har extra starka stålkastare på bilen?!

Alltså, att risken för viltolyckor är direkt proportionell mot fordonets hastighet är ju en självklarhet. Nu tillkommer dessutom dessa olagliga, starka lampor som ytterligare ökar risken för viltolyckor! Jag ser inget fint i detta alls!

Jappe
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Att ha bra ljus på bilen kan aldrig bli något negativt! Jag ser hellre andra potentiella faror (t ex folk vid vägkanten) i god tid med bra ljus än oroar mig för chansen att vilt eventuellt hoppar ut framför just min bil för att jag har bättre ljus än någon annan bil.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Och så länge inte djuren har solglasögon på sig så ser man reflektionen från ögonen på väldigt långt håll.
Men som sagt, har man inte kört med xenon så vet man inte vad man pratar om.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Det står i trafikförordningen 3 kap. 14 § att hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

I min bok är det inte svårt att förutse att djur korsar rikets vägar hela tiden. Frågan är vad som menas med hinder! En älg bör ju vara ett klart hinder! Rådjur och mindre djur är ju inte lika stora hinder så dom stackarna räknas förmodligen bort i det här sammanhanget. Alla bilförare vet ju att älgar passerar vägar emellanåt och dessa bör alltså då betraktas som hinder som går att förutse. Att köra på en älg är alltså om inte ett lagbrott så i alla fall ett brott mot Trafikförordningen!

Intressant i det här sammanhanget är att kreatur har högre status än vilda djur och kör man på ett kreatur som uppehåller sig vid vägen så kan man bli straffansvarig! Kor, hästar, grisar, får, getter och svin har alltså högre status här än vilda djur! Från etisk och moralisk synpunkt är detta helt förkastligt, anser jag! Katter och hundar räknas inte som kreatur tydligen och där är det fritt fram att köra ihjäl dessa! Jag undrar var kalkoner hamnar på den här rankingen?

Jag tycker faktiskt att man kan ta det lite lugnt på vägarna för många djur har det inte lätt med alla fartdårar på våra vägar. Inte nog med att det betraktas som naturligt att köra på dem med fordon, det är ju t.o.m. lagligt att skjuta på dem vissa tider på året!

Jappe, alltid på djurens sida! Odjur finns inte bland djuren! Sådana finns endast bland människorna.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Hej Bengt-Åke.
Bra med fina bilder på resultatet av din konvertering.
Men en del frågor uppstår när man kollar runt hos olika leverantörer:
Canbus kan tydligen ställa till det? hade du problem?
Lamphållare? Finns en hel drös? Behövde du det?
En eller två lampor för hel/halvljuset. Har du en eller två lampor-hel/halvljus?
Jag tog ur min halvljuslampa igår, H7 men kollade inte om den gick till både hel/halv.
Min bil är en helintegrerad Dethleff Magic med projektor-halogen. Fabrikat?
Mvh Philip
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Att ha bra ljus på bilen kan aldrig bli något negativt!
Är du säker på det? Men först: Vad är "bra ljus"? Menas ett starkt ljus som inte bländar medtrafikanterna?
***************
Med starkt ljus kommer ögonen att ställa in sig efter det "ljusare" område som ett starkare ljus ger. Detta gör att mörkerseendet försämras och man ser sämre utanför/bortom/framför det område som är upplyst jämfört med ett svagt ljus.

En annan faktor att tänka på är våglängden av ljuskällan. Ett rött ljus är det som försämrar mörkerseendet minst och ju mer åt blått man kommer desto mer försämras mörkerseendet.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Är du säker på det? Men först: Vad är "bra ljus"? Menas ett starkt ljus som inte bländar medtrafikanterna?
***************
Med starkt ljus kommer ögonen att ställa in sig efter det "ljusare" område som ett starkare ljus ger. Detta gör att mörkerseendet försämras och man ser sämre utanför/bortom/framför det område som är upplyst jämfört med ett svagt ljus.

En annan faktor att tänka på är våglängden av ljuskällan. Ett rött ljus är det som försämrar mörkerseendet minst och ju mer åt blått man kommer desto mer försämras mörkerseendet.

När det är mörkt ute (vilket det blir ganska tidigt nu) spelar det ingen roll hur dåligt/svagt ljus du har, det eventuella mörkerseende du far efter förstörs av instrumentbelysningen/stereo. Testa att stänga av ljuset på bilen när det är kolmörkt ute, du kommer inte att se någonting, allra minst ögonen på en älg 500 m bort.

Peter :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Hej Bengt-Åke.
Bra med fina bilder på resultatet av din konvertering.
Men en del frågor uppstår när man kollar runt hos olika leverantörer:
Canbus kan tydligen ställa till det? hade du problem?
Lamphållare? Finns en hel drös? Behövde du det?
En eller två lampor för hel/halvljuset. Har du en eller två lampor-hel/halvljus?
Jag tog ur min halvljuslampa igår, H7 men kollade inte om den gick till både hel/halv.
Min bil är en helintegrerad Dethleff Magic med projektor-halogen. Fabrikat?
Mvh Philip

Hejsan .
Jag har en 2005:a så det är ingen Can-Bus och jag har H7 på hel och halvljuset samt i extraljusena har jag H1 .
Ingen bil blinkar på mej och det är väl en litet tecken på att ingen blir bländad.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Självklart ska ett bra ljus inte blända! Men saken är den att många bilars originalljus är under all kritik, men går att förbättra.

På min Saab finns det en så fiffig funktion att man helt enkelt kan släcka ner hela instrumentbelysningen, bara det viktigaste lyser. Därmed slipper man störande ljus på natten.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

När det är mörkt ute (vilket det blir ganska tidigt nu) spelar det ingen roll hur dåligt/svagt ljus du har, det eventuella mörkerseende du far efter förstörs av instrumentbelysningen/stereo. Testa att stänga av ljuset på bilen när det är kolmörkt ute, du kommer inte att se någonting, allra minst ögonen på en älg 500 m bort. Peter :)
Nja, mörkerseendet försämras av instrumentbelysningen och övriga lysande objekt i bilen, speciellt om ljusstyrkan inte är nedskruvad. Sedan så beror det ju också på vad man tittar på. Jag tittar inte konstant på instrumenten/stereon när jag kör. . .

Oftast är det mötande trafik som försämrar mörkerseendet mest. Även rökning under körning försämrar mörkerseendet p.g.a. cigarettglöden.

Självklart ser man inte en älg på 500m i ett "kolmörkt" (=absolut mörkt?) rum. Faktum är att man inte ser den överhuvudtaget, oavsett avstånd, i ett absolut mörkt rum. (Dock är det ganska intressant att vara inne i ett sådant utrymme.)
Vid mörkerseende så ser vi bäst där man inte direkt tittar. :wideeyed:
Vi uppfattar även rörelse bäst där man inte direkt tittar.:wideeyed::wideeyed:

Fast nu handlar tråden om xenon- vs. halogenljus, inte om ögats uppbyggnad, hur det fungerar/reagerar eller om varför ögat är uppbyggt som det är. Dock så kanske det är svaren på dessa frågor som skulle ge oss svaret på frågan: Vad är ett bra ljus? Det får i så fall bli i en annan tråd.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Nja, mörkerseendet försämras av instrumentbelysningen och övriga lysande objekt i bilen, speciellt om ljusstyrkan inte är nedskruvad. Sedan så beror det ju också på vad man tittar på. Jag tittar inte konstant på instrumenten/stereon när jag kör. . .

Oftast är det mötande trafik som försämrar mörkerseendet mest. Även rökning under körning försämrar mörkerseendet p.g.a. cigarettglöden.

Självklart ser man inte en älg på 500m i ett "kolmörkt" (=absolut mörkt?) rum. Faktum är att man inte ser den överhuvudtaget, oavsett avstånd, i ett absolut mörkt rum. (Dock är det ganska intressant att vara inne i ett sådant utrymme.)
Vid mörkerseende så ser vi bäst där man inte direkt tittar. :wideeyed:
Vi uppfattar även rörelse bäst där man inte direkt tittar.:wideeyed::wideeyed:

Fast nu handlar tråden om xenon- vs. halogenljus, inte om ögats uppbyggnad, hur det fungerar/reagerar eller om varför ögat är uppbyggt som det är. Dock så kanske det är svaren på dessa frågor som skulle ge oss svaret på frågan: Vad är ett bra ljus? Det får i så fall bli i en annan tråd.

Frugan är neutral i frågan. Hon tycker att det är som att sitta och köra med ficklampa i sin bil jämfört med 3x50W Xenon i konverterade (konverterade ger ännu bättre ljus då E godkända xenon extraljus är räckviddsbegränsade) Bosch Rallye 225 i min bil.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Hej Bengt-Åke. Blir det inget frispel på instrumetnbrädan med ljusvakt o dyl. :confused:

På Fiat Ducato Från 2007 kan det räcka med att sätt i en starkare lampa i tex. bakljuset för att hela elsystemet slås ut. Hände oss när sambon böt lampa på höger bak på kabben.
Fick koppla ur batteriet,inte så enkelt på en kabe som har ett annat elsystem än andra husbilar, tog 50 min innan det funka.
Elsystemet på Ducato 07 - 12 är helt annat än 94-06.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Det finns ju en anledning till att de starka xenonlamporna är förbjudna och den anledningen är inte svår att hitta om man kör bil på natten i Sverige! Dessa xenonfrälsta personer är så betagna i sitt eget ljus så att de skiter i hur andra trafikanter upplever deras "upplysning"! Med tanke på dagens omfattning av denna ljusterror så bör det snart komma skarpare regler för att stävja ofoget!

En sak som man inte ska glömma bort i det här sammanhanget är att xenonfantasterna gärna lägger sig väldigt nära den bil de ska köra om och därmed lyckas skapa extra irritation genom att blända via den framförvarandes backspegel/backspeglar! Av sådant beteende är det lätt att inse att xenonfantomerna inte bara antingen ser dåligt och/eller har svårt att visa tillbörlig hänsyn till sina medtrafikanter utan också anser att eftersom de har ett så bländande fint ljus så har de rätt att köra fortare an andra trafikanter!

Jag kom just hem efter en biltur och hade oturen att råka ut för flera stycken xenonbusar. Om kom de snabbt eftersom jag inte vill ha sådana personer hängandes alldeles bakom min bil men eftersom det var dimmigt idag så inträffade det som vanligt att de efter omkörningen ställde sig på bromsen och därmed på ett lysande sätt demonstrerade sin bristande kunskap i ämnet trafikvett. Jag vill påstå att fortkörare är överrepresenterade bland xenonfantasterna!

Förargad Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen