• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnaden xenon vs halogen .

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

När jag Registreringsbesiktigade min MB 312D från -98 förra veckan så gick det alldeles utmärkt med xenon lampor då jag monterat nivåreglering..

Dessa bländar mindre än vad de originalmonterade xenon lamporna på min förra bil gjorde. Ändå så trilskas folk med att blinka med helljusen när jag är ute och åker. Är det som så att folk tror att alla xenon installationer är olagliga?? Eller är det bara svenskar i allmänhet som skall vara duktiga o påpeka att de vet bättre?? Eller söker de bara nya vänner? ;)

Kommer ihåg när jag körde mc genom Europa, halvljuset slog lite högt pga lasten i packväskorna, men inte förrens jag var i Sverige så började folk blinka med helljusen..

Ska snart montera 55w xenon i helljuset med, sen blir det att blinka tillbaka på dem som blinkar.. ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Äsch då Roger67, men tack för de berömmande orden om min skarpsynthet. När det gäller vilka bilar dessa olagliga lampor är monterade i så måste jag dock tillstå stor okunnighet även om jag tyckt mig märka att Audi tillhör de största syndarna både när det gäller fortkörning och ljusutrustning.

Hade du läst mitt inlägg ordentligt hade du sett att jag skrev om det ljus man får i backspegeln av de bilar som kör om på motorväg och då är det verkligen ingen större konst att se skillnaden i det skarpa xenonljuset och det gamla "hederliga" halogenlampsljuset.

Jappe

Jappe, jag anar att du blandar ihop Xenonlampor med Xenonlampor. Kanske också att du tror att alla Xenonlampor är fulmonterade och olagliga?

På i princip alla nya bilar i klasserna över budget så sitter det Xenonlampor original idag eller går att få som extra tillval. På just Audi och BMW (typiska fortkörare?) törs jag nog säga att nästan alla nyare har det från fabrik. Det är lätt att se om en bil har Xenonljus men att se om de är fulmonterade är inte lätt.
Jag har ingen statistik att luta mig emot men jag hävdar att 9 av 10 bilar du ser som har Xenon har det originalmonterat från fabrik och dämed helt lagligt.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

J
Jag har ingen statistik att luta mig emot men jag hävdar att 9 av 10 bilar du ser som har Xenon har det originalmonterat från fabrik och dämed helt lagligt.

Jag skulle hävda att det snarare >9.5 av 10 som har det originalmonterat, i alla fall på nyare bilar. Många köper nyare bil just för att dom inte vill/kan skruva med bilen (ej garanti om man meckar med elektroniken). En 142:a med fladdrande insatser förstår man ju att det är eftermonterat.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Är det bara jag som har rena backspeglar? Jag skrev här om det ljus man får i ögonen via backspegeln när man blir omkörd av andra bilar och att starkt halvljus vid sådana tillfällen är mycket mer irriterande för ögonen än ett "gammalt hederligt normalt halvljus"! Eftersom mängden ljusmarodörer, alltså de som har utrustat sina bilar med olagligt starkt xenonljus, ökar hela tiden så har det blivit mer otrivsamt att färdas nattetid på motorväg med ett relativt långsamt fordon som en husbil t.ex.

Dessa fantastiska män och kvinnor som färdas fort om natten i Audi-bilar exempelvis blir ju sällan eller aldrig omkörda så de känner kanske inte till de problem de orsakar hos de mer laglydiga trafikanterna.

Att helljuset ska vara så bra som möjligt har jag aldrig ifrågasatt, förutsatt att man bländar av i tid inför möte. Egentligen gäller här Trafikförordningen så alla fortkörare kör i princip olagligt, i synnerhet om natten, men det tycks vara en förordning som Polis och andra myndigheter inte tar så allvarligt på i den heliga fordons- och transportnäringens namn!

Jappe

PS. Jag kör ofta i c:a 70 km/tim på 90-vägar, både dag- och nattetid, eftersom jag vet att chansen att undvika att köra på "hastigt uppdykande hinder", barn och djur exempelvis, ökar starkt vid lägre hastighet. Ändringen av 90-vägar till 80-vägar är ett steg i rätt riktning men ännu återstår myckat att göra för att öka säkerheten efter vägarna! DS.
 
Senast ändrad:
C

Cat3208

Guest
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Uttalelse fra Norsk UP Sjef: Bilførere må tåle mer blending

Uttalelse fra trafikk pedagog : Slutt å mas på andre bilførere.

Ja jeg vet de er norske :santa-5-icon:


De som slår av fjernlysene altfor tidlig kjører nesten uten å se hva som er i veibanen og langs veiskulderen. - Andre bilister må tåle å bli litt sjenert av fjernlyset, så lenge de ikke blir direkte blendet.

Ref denne artikklen.
UP-sjefen: Bilførere må tåle mer blending - VG Nett om Bil og trafikk


God Jul til alle.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden xenon vs halogen .

Är det bara jag som har rena backspeglar? Jag skrev här om det ljus man får i ögonen via backspegeln när man blir omkörd av andra bilar och att starkt halvljus vid sådana tillfällen är mycket mer irriterande för ögonen än ett "gammalt hederligt normalt halvljus"! Eftersom mängden ljusmarodörer, alltså de som har utrustat sina bilar med olagligt starkt xenonljus, ökar hela tiden så har det blivit mer otrivsamt att färdas nattetid på motorväg med ett relativt långsamt fordon som en husbil t.ex.

Dessa fantastiska män och kvinnor som färdas fort om natten i Audi-bilar exempelvis blir ju sällan eller aldrig omkörda så de känner kanske inte till de problem de orsakar hos de mer laglydiga trafikanterna.

Att helljuset ska vara så bra som möjligt har jag aldrig ifrågasatt, förutsatt att man bländar av i tid inför möte. Egentligen gäller här Trafikförordningen så alla fortkörare kör i princip olagligt, i synnerhet om natten, men det tycks vara en förordning som Polis och andra myndigheter inte tar så allvarligt på i den heliga fordons- och transportnäringens namn!

Jappe


PS. Jag kör ofta i c:a 70 km/tim på 90-vägar, både dag- och nattetid, eftersom jag vet att chansen att undvika att köra på "hastigt uppdykande hinder", barn och djur exempelvis, ökar starkt vid lägre hastighet. Ändringen av 90-vägar till 80-vägar är ett steg i rätt riktning men ännu återstår myckat att göra för att öka säkerheten efter vägarna! DS.



Du låter så bitter Jappe .
Det verkar som när bilar få en annan färgtemperatur (vitare) på lampan så blir den direkt bländande i mitt fall så blir jag mest bländad då "någon" inte kunnat montera lampan så att lampfoten ligger rätt i fästet i strålkastaren , lika så när man inte har xenon orginal (automatisk räckviddsjustering ) och kör med släpkärra alt. har bilen väldigt nerlastad .

Bilar utan originalxenon har ju manuell räckviddsjustering så man kan ställa ner strålkastarna och inte blända mötande .

Sen att ligga i 70 på 90 vägar blir ju kanske mera riskfritt för den som färdas i den farten men eftersom många kör i 90 på 90 vägar så blir det väl många omkörningar och kanske även stor irritation och detta ökar ju risken för andra trafikanter .

God Jul önskar Audiägaren ;)


ps: vad tycker du om många som kör med dimljuset på i kombination med halvljuset ?
 
Toppen