• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattehöjningen

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Det verkar vara väldigt många på det här forumet som tycker att det är helt okay med den här orimliga skattehöjningen. Jag förstår ingenting... Varför skall husbilar beskattas på det här sättet? Övriga fritidsfordon som motorcyklar, husvagnar, båtar mm. beskattas inte på samma sätt. Och vad sitter det för för inkompetenta stolpskott på transportstyrelsen som ena stunden säger att det inte skall bli en höjning för att sen vända på klacken och säga att vi ber om ursäkt men det här var fel information.
 
W

Weckman

Guest
Det verkar vara väldigt många på det här forumet som tycker att det är helt okay med den här orimliga skattehöjningen. Jag förstår ingenting... Varför skall husbilar beskattas på det här sättet? Övriga fritidsfordon som motorcyklar, husvagnar, båtar mm. beskattas inte på samma sätt. Och vad sitter det för för inkompetenta stolpskott på transportstyrelsen som ena stunden säger att det inte skall bli en höjning för att sen vända på klacken och säga att vi ber om ursäkt men det här var fel information.
Som jag förstått det så låg det inte på Transportstyrelsen att fatta ett sånt beslut utan på Justitiedepartementet. Och dom gjorde som dom brukar.
Men gillar ditt inlägg som förklarar en del av folket som styr.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
WLTP metoden ska ge mer realistiska värden än NEDC metoden.
Syftet med metoderna är att ge jämförande värden för bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp bilmodeller emellan.
Men det mest realistiska är väl den faktiska bränsleförbrukning och CO2 utsläppet från varje enskilt fordon.
Diesel avger vid förbränning ca 2,55 kgCO2/liter.
WLTP eller andra metoder kan inte ändra på det.

Däremot kan vi själv bestämma hur mycket CO2 vi släpper ut, det gör vi med pedalen längst till höger, val av fordon, hur mycket vi lastar, o.s.v.
Låt det vara en grundfordonsskatt, men lägg CO2 delen på bränslet istället så blir det mest rättvist ur ett utsläppspespektiv.

Låt den som förorenar själv betala för miljöförstöringen.
Polluter Pays Principle (PPP)

Att beräkna utsläpp och bränsleförbrukning enl. olika metoder kan vara av värde som grundläggande information om ett fordon.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Det verkar vara väldigt många på det här forumet som tycker att det är helt okay med den här orimliga skattehöjningen. Jag förstår ingenting... Varför skall husbilar beskattas på det här sättet? Övriga fritidsfordon som motorcyklar, husvagnar, båtar mm. beskattas inte på samma sätt. Och vad sitter det för för inkompetenta stolpskott på transportstyrelsen som ena stunden säger att det inte skall bli en höjning för att sen vända på klacken och säga att vi ber om ursäkt men det här var fel information.

Håller med inkompetent folk i regeringen.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Håller med inkompetent folk i regeringen.
Inkompetent om man höjer skatten? Antar att man är kompetent om man sänker och det kom det besked om häromsistens att man också gör i regeringen. Inte lätt det det här med skatter. Fast inkompetens är det kanske bara om skatten som höjs drabbar eller kan komma att drabba mig?
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Inkompetens är om man som myndighet eller tjänsteman kommer med vilseledande uttalande ena stunden för att sedan ändra sig och säga att det var ett misstag.
Det har inget med höjning eller sänkning att göra, bara så att du vet.
Själv drabbas jag inte av det här, men jag tycker att man borde kunde lita på de besked transportstyrelsen ger.
Dom som tycker att den nya skatten är rimlig får väl göra det. Jag tycker att den är orimlig!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu kan det ju vara så att transportstyrelsen hade fattat ett beslut att inte höja skatten,men så var det någon högre upp i näringskjedjan som satte morgonkaffet i halsen, lyfte luren och meddelade transportstyrelsen att detta beslut inte var förankrat hos våra folkvalda.
Har mycket svårt att tro att man bara missat,garanterat har dom fått påtryckningar.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Det är trist med en så orimlig skattehöjning på husbilar. Det har inneburit livskvallite för många. Samtidigt
är det en förenkling att tro att bara vi byter regering så blir vi av med skatten. Alla som är det minsta insatt i politk vet att inga politiker vill oss något ont, men i miljökrisens fotspår försöker alla hitta vägar till mindre utsläpp av miljöfarliga ämnen. Att inte alla förslag är lika bra o konsekventa är bara att beklaga. Men kanske skulle en illegal o tydlig protest (ut med alla husbilar på vägarna i samband med Elmia) leda till att styrande politiker ser det orimliga i denna skattehöjning.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Som man frågar får man svar brukar det heta. Detta gäller nog i högsta grad politiker och även tjänstemän på t.ex. Transportstyrelsen.
Så hade jag också svarat om jag haft något av dessa jobb, att det inte handlade om någon skattehöjning. Vår nuvarande fordonsskatt är CO2 baserad. Vad vi får betala för våra gram CO2 vi släpper ut höjdes 2018 dvs förra året. Det som händer nu är ju ingen skattehöjning dvs ingen höjning av vad ett och samma värde i gram CO2 kostar i skatt. Däremot har EU infört en ny körcykel som medför att exakt samma bil med exakt samma motor etc som registrera nu får ett högre CO2 värde än den hade förra året. Därav en kraftig höjning av basen som skatte räknas utifrån. Men självklart säger dom man frågar inom vår fantastiska byråkrati i Sverige att det inte är en skattehöjning. Även om det i realiteten är det för den som byter bil och även i praktiken ökar statens skatteintäckter. Allt beror på utifrån vilken definition man svarar på frågan! (Sen kan man så klart ha åsikter om detta också...)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det är trist med en så orimlig skattehöjning på husbilar. Det har inneburit livskvallite för många. Samtidigt
är det en förenkling att tro att bara vi byter regering så blir vi av med skatten. Alla som är det minsta insatt i politk vet att inga politiker vill oss något ont, men i miljökrisens fotspår försöker alla hitta vägar till mindre utsläpp av miljöfarliga ämnen. Att inte alla förslag är lika bra o konsekventa är bara att beklaga. Men kanske skulle en illegal o tydlig protest (ut med alla husbilar på vägarna i samband med Elmia) leda till att styrande politiker ser det orimliga i denna skattehöjning.

Om en försäljare oavsett bransch gör som regeringen agerar så kallas det bedrägeri, medans det regeringarna gör kallas politik, jag är egentligen förvånad att folk fortfarande går och röstar då vi inte längre har demokrati i Sverige, det kan vi tacka politikerna för. Så nog gör dom oss illa då dom skor sig på våra skattepengar.

Att protestera med husbilarna vid Elmia är lika smart som att samerna protesterar mot att det finns för mycket kor i Skåne. Man ska snarare bilda kortege förbi rosenbad, utrikesdepartementet och riksdagshuset samt runda deras bostäder med husbilar..
.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det är trist med en så orimlig skattehöjning på husbilar. Det har inneburit livskvallite för många. Samtidigt
är det en förenkling att tro att bara vi byter regering så blir vi av med skatten. Alla som är det minsta insatt i politk vet att inga politiker vill oss något ont, men i miljökrisens fotspår försöker alla hitta vägar till mindre utsläpp av miljöfarliga ämnen. Att inte alla förslag är lika bra o konsekventa är bara att beklaga. Men kanske skulle en illegal o tydlig protest (ut med alla husbilar på vägarna i samband med Elmia) leda till att styrande politiker ser det orimliga i denna skattehöjning.


De som bestämt detta kunde ändrat priset på co2 i formlen som ger skatten om de absolut ville byta till WLTP värden. och låta skatten vara som tidigare. 5-6 tusen är mer än nog dyrt för genomsnittshusbilisten 10 kr/mil.

Effekten kanske blir att nybilsförsäljningen avstannar i Sverige och en treårig Tysk bil blir våra "nya" bilar. Då kan man ju för samma pengar som man tänkt lägga på en ny bil få en större och finare 3-åring. Staten missar momsen och malus skatten och klimatet blir som det blir.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Min husbil ”drabbas” inte av höjningen, men om den hade omfattats av malus som trädde ikraft 2018 hade skatten blivit 17 762kr/år (baserat på 236 gCO2/km, fastställt av Transportstyrelsen)

Om husbilen istället hade fått skatt efter WLTP metoden, som jag förutsätter bättre stämmer överens med verkligheten, så hade skatten blivit 22 824kr.
Detta baserat på min verkliga bränsleförbrukningen (som WLTP också borde komma fram till för min typ av bil och totalvikt)
Har räknat lågt på en förbrukning kring 1,09l/mil = CO2 är 278g/km (Har aldrig kommit under 1,05 hur försiktigt jag än kör)

Men som sagt drabbar i nuläget inte mig, betalar idag 7 620kr i årlig skatt.
 

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Om jag förstått rätt gäller det här nya husbilar som inregistreras efter 1 sep. 2019.
De snabba kasten hit och dit känns oroväckande.
När tror ni det kommer extra höjningar för oss som åker i lite äldre husbilar och bilar
 
Toppen