Vill du prova på vår karta över Husbilsplatser?
Direkt till Demo-platserna,
klicka här.
Som medlem har du full tillgång till hela programmet.
För att bli medlem betalar du 150 kr i anmälningsavgift och 100 kr i årsavgift.
Efterföljande år betalar du endast årsavgiften på 100 kr.
Mer information om programmet, klicka på länken och rulla bilden nedåt.
Ett måste i varje husbil
Jag skrev "ryktas" eftersom man aldrig kan vara säker på att ett fb-inlägg sant.Jo,Det förefaller stämma. I ett pressmeddelande för ett par timmar sedan så skrev Transportstyrelsen att det tidigare beskedet om oförändrad skatt ändrats till ursprungsflrslaget. Om det nu inte är så att pressmeddelande är fejk. Någon som VET.
Sverige är inte ett så litet land...Sverige är ett litet land i perferin,husbilbyggarna bryr sig inte om svenska extrema beräkningar av skatt,Kabe skulle kunna vara undantaget,övriga tillverkare säljer en liten del av produktionen i Sverige.
Pålle, du som har kollFöljande gäller beträffande husbilars CO2-utsläpp.
1. Man utgår från basfordonets WLTP-deklarerade värde.
2. Basfordonstillverkarna har tagit fram omräkningsfaktorer, baserade på karosstyp (halvintegrerad, helintegrerad, alkov), däckdimension och en rad andra parametrar. Dessa omräkningsfaktorer tillställs påbyggarna/husbilstillverkarna.
3. Påbyggaren/husbilstillverkaren multiplicerar de deklarerade CO2-värdet med basfordonstillverkarens omräkningsfaktor, och får fram ett nytt (högre) CO2-värde.
4. Detta nya, teoretiskt beräknade CO2-värde ligger till grund för beskattningen.
Det gamla teoretiska värdet "skälig grund" har således ersatts med ett annat teoretisk beräknat värde!
När detta värde matas in i bonus-malus-systemet (där ju husbilarna alltid tillhör "malus"), blir resultatet skyhöga skatter under de tre första åren. Därefter sjunker skatten till inte fullt lika oacceptabla nivåer.
Pålle