• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattehöjningen

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Det ryktas att man har ändrat sig och att den jättelika höjningen för husbilar blir av.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Jo,Det förefaller stämma. I ett pressmeddelande för ett par timmar sedan så skrev Transportstyrelsen att det tidigare beskedet om oförändrad skatt ändrats till ursprungsflrslaget. Om det nu inte är så att pressmeddelande är fejk. Någon som VET.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Jo,Det förefaller stämma. I ett pressmeddelande för ett par timmar sedan så skrev Transportstyrelsen att det tidigare beskedet om oförändrad skatt ändrats till ursprungsflrslaget. Om det nu inte är så att pressmeddelande är fejk. Någon som VET.
Jag skrev "ryktas" eftersom man aldrig kan vara säker på att ett fb-inlägg sant.
 
F

F.d. 57627

Guest
Skatten för en husbil höjdes nyligen från ca 5.000:- till ca 14.000:-, helt vansinnigt, mer än vansinnigt för ett fritidsfordon. Skatten för en husbil borde inte vara högre än för en husvagn, åtminstone inte högre än i Tyskland. Jag har för mig att jag läste om att skatten för en husbil i Tyskland är ca 4.000:-, stämmer det ? När man kör husbilen står ju personbilen stilla och tickar in skatt till staten fast den inte används då. Nu finns olika uppgifter om att skatten ska höjas till bortåt 30.000:- !!! Och även uppgifter om att den inte ska få den höjningen ? Även höjningen från 5.000:- till 14.000:- är ju bortom all rimlighet, helt sinnessjukt.

Bengt
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Bonus Malus är väl det mest korkade som ett visst parti utpressat regeringen att införa. Är i stort sett bara rena EL bilar som får bonus efter införande av WLTP. En ”normal sådan” EL bil typ Volvo segmentet är klimatneutral efter ca 11-14000 mil om man ser till tillverkning av en sådan jämfört med motsvarande dieselbil. Idag har vi väl ingen klar bild av hur länge batterierna håller sig ”friska”, men man kan ju fundera över hur långt det är kvar efter dom i milen. Att det någonsin skulle kunna löna sig med EL drivna husbilar är bara att glömma.
Är Bonus Malus bra för miljön eller bara kassa-ko för staten är en bra fråga. El-nätet och effekt reserven är ju hotad av nedläggning av kärnkraften. Tyskarna som satsat stort på vindkraft och stänger kärnkraften hade gjorde en studie som visade på 0 miljönytta med EL bilar pga för stor andel kolkraft i kraftnätet. Dom 11-14000 milen ovan förutsätter att elen är klimatneutral.
Det här är ren ”symbolpolitik”... + kassako för staten & det fanns all information om effekten av WLTP redan när man beslutade Bonus Malus.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Bifogar hela promemorian inför införandet av bonus-malus. Där går det att i detalj läsa hur man resonerade kring den kommande WLTP-körcykelt.

Jämför texten med den verklighet vi kommer att leva med från och med nästa vecka.

Pålle
 

Bilagor

  • Bonus-malus_definitiv.pdf
    413,5 KB · Visningar: 70

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
WLTP skall bättre överensstämma med dagens trafikmiljö än NEDC. Detta innebär en mer ”dynamisk” körning dvs fler & större förändringar i hastighet medan NEDC mer liknande lugn ”flytkörning” på landsväg. Stämmer ju bra i storstadsområdena även om det kanske inte är typiskt för hur vi kör med våra husbilar i genomsnitt. Att detta då slår väldigt mycket hårdare på transportbilar & PB2 är ingen överraskning. Minst skillnad mellan dessa och personbilar är ju i jämn hastighet även om luftmotståndet straffar vid höga hastigheter på ett större fordon. Men den största straffet kommer av att går mycket mer energi att ändra hastighet på ett tyngre fordon. Bromsenergiåtervinning tycks inte ha blivit lika poppis bland tillverka av dom transportbilar som våra husbilar är byggda på. Sen är ju nästa fråga om husbilstillverkarna beställer en spec med bromsenergiåtervinning på grundbilen eller snålar med detta för att hålla nere prislappen på bilen. Min Adria -19 med Eu6 har inte detta, men jag kollade på Citroën Jumper drivlinorna som sitter i dom & det såg ut som det fanns en variant med detta. Obs att jag då kollade tillverkaren av bilen & drivlina (Peugeot), kunde inte se något hos Adria som indikerar att den specen ingår i deras sortiment. Kallas ibland för mildhybrid & har inget med laddning via uttag att göra. Är dock något som dom flesta tillverkare av personbilar satsat på för att mildra effekten av höjda skatter och det biter ju rätt bra just ihop WLTP och även i verkligheten om man kör i en dynamisk trafikmiljö.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Just mildhybrider är en tämligen meningslös teknik,ett sätt att göra bilen mer miljövänlig på papperet men inte i verkligheten,har läst 2 olika tester av Volvos senaste mildhybrid ,testat mot en vanlig bil ingen skillnad i förbrukning.
Skattesystemet slår helt snett ,en laddhybrid har låg skatt, teoretiskt låg förbrukning men i verkligheten betydligt högre,är det en tjänstebil så får du ersättning för bränslet men inte elen från arbetsgivaren,följatligen laddas bilen sällan med el.
Har en skattebefriad (3år till) dieselbil i garaget,skattesystemet kommer aldrig bli rättvist, men en skatt skall i allafall sänkas,värnskatten!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ok, som glad amatör men intresserad har jag ett par frågor som det kanske finns svar på. Tycker inte det framkommit riktigt vad som gäller. Möjligen är jag trög eller så har jag inte hängt med ordentligt.:)

Är det nu även beslutat att det undantag som finns för husbilstillverkare att behöva mäta och redovisa verklig förbrukning och utsläpp på lågseriebilar tas bort? Jag förmodar att det i så fall är ett EU beslut som egentligen inte har med vårt Bonus Malus att göra?

Om undantaget kvarstår (?) måste ju rimligen även det nya WLTP värdet räknas fram via en schablon för husbilar? Eftersom den befintliga beräkningsmodellen inte utgår från några mätningar alls utan är en uppskattad förbrukning "enligt skälig grund" bör samma värden även användas för WLTPschablonvärdet vilket då bör innebära opåverkad skatt (förutom Bonus Malus).

Någon som vet?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Följande gäller beträffande husbilars CO2-utsläpp.

1. Man utgår från basfordonets WLTP-deklarerade värde.
2. Basfordonstillverkarna har tagit fram omräkningsfaktorer, baserade på karosstyp (halvintegrerad, helintegrerad, alkov), däckdimension och en rad andra parametrar. Dessa omräkningsfaktorer tillställs påbyggarna/husbilstillverkarna.
3. Påbyggaren/husbilstillverkaren multiplicerar de deklarerade CO2-värdet med basfordonstillverkarens omräkningsfaktor, och får fram ett nytt (högre) CO2-värde.
4. Detta nya, teoretiskt beräknade CO2-värde ligger till grund för beskattningen.

Det gamla teoretiska värdet "skälig grund" har således ersatts med ett annat teoretisk beräknat värde!

När detta värde matas in i bonus-malus-systemet (där ju husbilarna alltid tillhör "malus"), blir resultatet skyhöga skatter under de tre första åren. Därefter sjunker skatten till inte fullt lika oacceptabla nivåer.

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Tack Pålle!

Första gången jag läser något om det helt ändrade upplägget för husbilar.
Det är ju riktigt stora förändringar där det nu då i princip blir basfordonstillverkarnas ansvar att ta fram korrekta omräkningsfaktorer som då skall fungera oavsett vad sluttillverkaren hittar på för kul med chassiet.

Undrar hur detta kontrolleras. Ur konkurrenssynpunkt blir det då fördelaktigt att som basfordonstillverkare se till att "ta fram" fördelaktiga omräkningsfaktorer som ger låg teoretisk förbrukning/skatt på den färdiga husbilen;)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sverige är ett litet land i perferin,husbilbyggarna bryr sig inte om svenska extrema beräkningar av skatt,Kabe skulle kunna vara undantaget,övriga tillverkare säljer en liten del av produktionen i Sverige.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sverige är ett litet land i perferin,husbilbyggarna bryr sig inte om svenska extrema beräkningar av skatt,Kabe skulle kunna vara undantaget,övriga tillverkare säljer en liten del av produktionen i Sverige.

Sverige är inte ett så litet land...

2017 var Sverige den näst viktigaste exportmarknaden (12 % av produktionen) för de tyska husbilstillverkarna. (Frankrike tog emot 16 % av produktionen.)

De tyska tillverkarna ser därför med oro på utvecklingen i Sverige,inte minst nu när flera importörer förmodligen börjat skär ned på sina beställningar.

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
"Systemet ska enligt förarbetena för Bonus-malussamt löpande kontakter med Miljö-och Finansdepartementet justeras för att bli skatteneutralt."

Detta konstaterade Anders Norén, Teknisk chef på BilSweden, på ett seminarium den 28 mars i år.

Detta betyder att man på den tiden avsåg att införandet av "WLTP-beskattning" inte skulle innebära en skattehöjning.

Enda sättet att uppnå detta är, enligt min mening, att man bibehåller det hittillsvarande systemet med "skälig grund".

Uppvakta dina lokala politiker!!!

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Följande gäller beträffande husbilars CO2-utsläpp.

1. Man utgår från basfordonets WLTP-deklarerade värde.
2. Basfordonstillverkarna har tagit fram omräkningsfaktorer, baserade på karosstyp (halvintegrerad, helintegrerad, alkov), däckdimension och en rad andra parametrar. Dessa omräkningsfaktorer tillställs påbyggarna/husbilstillverkarna.
3. Påbyggaren/husbilstillverkaren multiplicerar de deklarerade CO2-värdet med basfordonstillverkarens omräkningsfaktor, och får fram ett nytt (högre) CO2-värde.
4. Detta nya, teoretiskt beräknade CO2-värde ligger till grund för beskattningen.

Det gamla teoretiska värdet "skälig grund" har således ersatts med ett annat teoretisk beräknat värde!

När detta värde matas in i bonus-malus-systemet (där ju husbilarna alltid tillhör "malus"), blir resultatet skyhöga skatter under de tre första åren. Därefter sjunker skatten till inte fullt lika oacceptabla nivåer.

Pålle

Pålle, du som har koll

Gäller kravet att basfordonstillverkarna skall ta fram beräkningsmodeller till husbilstillverkarna inom hela EU och att alla husbilar framöver kommer att ha redovisade WLTP värden oavsett land?

I så fall frångår man alltså helt systemet med undantag för redovisning för mindre serier och inom hela EU?

Ursäkta min okunskap i ämnet:(
 
Toppen