Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag skrev "ryktas" eftersom man aldrig kan vara säker på att ett fb-inlägg sant.Jo,Det förefaller stämma. I ett pressmeddelande för ett par timmar sedan så skrev Transportstyrelsen att det tidigare beskedet om oförändrad skatt ändrats till ursprungsflrslaget. Om det nu inte är så att pressmeddelande är fejk. Någon som VET.
Sverige är ett litet land i perferin,husbilbyggarna bryr sig inte om svenska extrema beräkningar av skatt,Kabe skulle kunna vara undantaget,övriga tillverkare säljer en liten del av produktionen i Sverige.
Följande gäller beträffande husbilars CO2-utsläpp.
1. Man utgår från basfordonets WLTP-deklarerade värde.
2. Basfordonstillverkarna har tagit fram omräkningsfaktorer, baserade på karosstyp (halvintegrerad, helintegrerad, alkov), däckdimension och en rad andra parametrar. Dessa omräkningsfaktorer tillställs påbyggarna/husbilstillverkarna.
3. Påbyggaren/husbilstillverkaren multiplicerar de deklarerade CO2-värdet med basfordonstillverkarens omräkningsfaktor, och får fram ett nytt (högre) CO2-värde.
4. Detta nya, teoretiskt beräknade CO2-värde ligger till grund för beskattningen.
Det gamla teoretiska värdet "skälig grund" har således ersatts med ett annat teoretisk beräknat värde!
När detta värde matas in i bonus-malus-systemet (där ju husbilarna alltid tillhör "malus"), blir resultatet skyhöga skatter under de tre första åren. Därefter sjunker skatten till inte fullt lika oacceptabla nivåer.
Pålle