• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Enligt samtal med Skatteverket idag är all handläggning om ev. ändring av skatten för husbilar med stöd av nya bränsleförbrukningsintyg stoppade tillsvidare.
Transportstyrelsen och Skatteverket sitter idag i möte för att se hur man skall hantera situationen. Nuvarande hantering fungerar ej tillfredsställande då lika bilar kan få väldigt olika skatt beroende på om man kan fixa fram ett intyg eller ej.
Mötet kan resultera i ett helt nytt upplägg för skatt på husbilar i framtiden.
Allt enligt personen på Skatteverket jag talade med.

Samma i Finland det blev stop o nu gäller endast den dyrare modellen.

Leif.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Skatt

Pratade med transportstyrelsen idag. Fick skatten sänkt direkt. De hade två coc -document i sina gömmor. Dels La Stradas utan co2 och Fiats med co2.
Hade missat Fiats siffror vid registrering.

Verkar lite slumpartat vilken skatt man får beroende av vem som sköter registrering.
Känns bra att spara 3000 om året Då bilen användes året om.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Tack för detta inlägg. Det stärker onekligen kamratskapsfeelingen och hjälpsamhetsmotivationen
Rolf

Du missförstod nog mitt inlägg.
Att en husbil som är 7.28m meter lång och 230cm bred inte drar 0,74 l/mil vid blandad körning är väl rätt uppenbart.
Det är den förbrukningen och det utsläppet skatten nu är satt efter.

Alltså inget man skall rota för mycket i ;).
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Skatt

Jo det är precis detta man skall "rota i" som du kallar det.
Skatten sätts efter de co2 värden som finns i de intyg som vissa husbilar förses med inför besiktning.
Att inte sen kanske ca hälften av alla nyregistrerade bilar saknar intyg gör de blir straffbeskattade enligt en schablonregel.
Om du sen inte tycker man skall rota i detta är naturligtvis en uppfattning som Du är berättigad att ha. Jag förbehåller mig naturligtvis också rätten att fortsätta rota i detta för allas våras bästa.
Rolf
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Skatt

Är det någon som köpt en Hymer i Örebro som fått detta dokument med vid köpet? (COC- dokument)
 

Ewasbarn

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5902
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Fick idag ett meddelande från Skatteverket att de väntar på nya riktlinjer för handläggning i skatteärendet. Vi har väntat sen i slutet av januari i år.
Känns lite pestigt detta. Tror inte på rättvisan längre men hoppet lever än.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Skatt

Pratade med transportstyrelsen idag. Fick skatten sänkt direkt. De hade två coc -document i sina gömmor. Dels La Stradas utan co2 och Fiats med co2.
Hade missat Fiats siffror vid registrering.

Verkar lite slumpartat vilken skatt man får beroende av vem som sköter registrering.
Känns bra att spara 3000 om året Då bilen användes året om.

Jag betalar 8454 kr pr år. La Strada med 3,0 motor 180 hk.Kan jag få lägre vägskatt?Eller har Ingel mindre motor?
 

Ewasbarn

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5902
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

I maj fick vi avslag på vår skattesänkningsansökan. Skatteverkets beslut är att det inte finns några intyg som gäller utsläpp för den färdiga husbilen utan gäller endast chassit utan bodelen. Vi får den stora äran att betala den höga skatten. Ewasbarn
 
J

Janne Jämtland

Guest
Sv: Skatt

Har också börjat fundera över det här med skatten, min bil är en Fiat 2,3 med EURO4 motorn, tidig 2011 års modell pratade med företaget jag köpte bilen av som berättade att även nyare Fiat med EURO5 motorn har samma skatt och den skall vara renare så helt klart är det en schablon på koldioxid värdet 252 G/Km som Transportstyrelsen går efter.
Har någon fått med ett intyg från Husbilstillverkaren eller lyckats få ett intyg från Fiat som visar ett lägre värde?
Säljaren var klart intresserad av hur man i så fall kan gå till väga för att hjälpa.
Det borde egentligen ligga i Husbilsleverantörens intresse att ta fram sa låga värden som möjligt ,och börjar en intressera sig kanske fler kan följa efter och vi för ett riktigt värde och inte ett schablonvärde.
Janne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skatt

Millan försvann några dagar...

Bara en katt
min lilla fina skatt
jag visste inte ett skvatt
om hur lätt det är att få fnatt
jag var orolig både dag och natt
så mycken vånda bara för en liten katt

Milla.jpg

Jag tror sacce förstår....

Jappe
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Köpte min Hymer-05 i Tyskland i maj. Jag frågade försäljaren om han kunde skaffa ett intyg från Hymer. Inga problem fick intyg från Hymer i Tyskland där avgasvärdena angavs för min specifika motor och chassinummer både stads-Lvg och blandad körning. Min skatt sattes till ca 5100 kr. Detta intyg var kostnadsfritt.
Sätt krav på försäljarna att ta fram rätt dokument, kan dom inte gå till en som kan.
Lars
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Mycket har hänt sedan maj.

Som andra redan skrivit, accepterar Skatteverket inte längre intyg av den typ du lyckades utnyttja.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt

Köpte min Hymer-05 i Tyskland i maj. Jag frågade försäljaren om han kunde skaffa ett intyg från Hymer. Inga problem fick intyg från Hymer i Tyskland där avgasvärdena angavs för min specifika motor och chassinummer både stads-Lvg och blandad körning. Min skatt sattes till ca 5100 kr. Detta intyg var kostnadsfritt.
Sätt krav på försäljarna att ta fram rätt dokument, kan dom inte gå till en som kan.
Lars

Hhhmm intressant.....
Jag sände in ett sådant intyg med alla uppgifter också men fick besked att det inte godkändes och att man inte godkände sådana intyg inkomna efter januari -15. Vet att många andra fått samma svar.
Nu är ju inte pengarna den stora grejen, gäller bara att ställa på/av husbilen då man inte använder den.
Det som däremot är skrämmande är den brist på utbildning och kunskap som handläggarna har i denna frågan. Jag trodde ju att man i Sverige kan lita på att Skatteverket följer sina egna regler och inte överlåter till den enskilda handläggaren att fatta egna beslut beroende på vad man tror är rätt.
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

En -05:a, som ju förmodligen är tagen I trafik före 1 januari 2011, beskattas efter vikt, inte utifrån utsläpp av CO2. Viktbaserad skatt är 5642 om vikten är över 3000 kg.

/essge
 

Ewasbarn

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5902
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Vi fick en rekommendation av Transportstyrelsen att omregistrera bilen med bilprovningens rätta värden. När vi efter ganska lång väntan fick tid hos en besiktningsingenjör hos Bilprovningen så fick vi åka hem med beskedet att hans mätning skulle ge samma resultat som schablonen så nu är myndigheterna sammansvurna.
Ewasbarn
 
Toppen