• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej, jag fick idag besked från Skatteverket att dom inte kunde sänka min vägskatt p.g.a att det intyg jag sände in saknade uppgifter om CO.-halten vid blandad körning och att dom inte kunde binda intyget till just min bil p.g.a att det inte fanns något chassinummer. Damen på Skatteverket berättade att det för ett litet tag sedan var en Carthago som fått sin skatt sänkt
Så snälla Carthago ägare om du läser detta hör av dej och berätta hur du fått ditt intyg.
 

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

image.jpgHar nu fått skatten sänkt på min burstner nexxo 728 årsmodell 2012. Efter att jag började läsa den här tråden så gick det upp för mig att med rätt intyg så kan jag sänka skatten på min hb.Skrev först in till Skatteverket.Kontaktade sedan han jag köpt husbilen av som skaffade intyg ifrån burstner..Har idag fått skatten sänkt till 4723kr ifrån7379kr!! Med andra ord om man har en husbil ifrån 2011 och inte co intyget med dom rätta siffrorna är inskickat,och tillhörande chassinummer åker man på att betala hög skatt....nästintill kriminellt tycker jag...Vill också tacka den här tråden framförallt sacce....
 
Senast ändrad:

Ewasbarn

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5902
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej. Tack för tipset, vi har också en Burstner 2012. kostade ditt intyg något eller var det ren service från återförsäljaren?
Ska också försöka få fram intyget.
Mvh Kerstin
 

åkespångmyr

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Ja det kostade!!fick till svar av min återförsäljare att ingenting är gratis..Måste säga att av allt läsande om Husbilsskatt på forumet så blir man lite vilsen om det faktiska utsläppet..Går man in å tittar på fiats sida kan man läsa att min motor släpper ut 189g/km, läste sen att med bodelen så ökar utsläppet marginellt...därav mitt uttryck "kriminellt" transportstyrelsen har ju ett schablonutsläpp på 252g/km om inga andra uppgifter finns. Efter att jag läst allt som skrivits om skatten och det faktiska utsläppet hoppas jag att dom nya siffrorna på 195g/km stämmer....burstner kan väl inte tagit dom i "luften" mvh Åke
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Ja det kostade!!fick till svar av min återförsäljare att ingenting är gratis..Måste säga att av allt läsande om Husbilsskatt på forumet så blir man lite vilsen om det faktiska utsläppet..Går man in å tittar på fiats sida kan man läsa att min motor släpper ut 189g/km, läste sen att med bodelen så ökar utsläppet marginellt...därav mitt uttryck "kriminellt" transportstyrelsen har ju ett schablonutsläpp på 252g/km om inga andra uppgifter finns. Efter att jag läst allt som skrivits om skatten och det faktiska utsläppet hoppas jag att dom nya siffrorna på 195g/km stämmer....burstner kan väl inte tagit dom i "luften" mvh Åke

Bursten har inte tagit det ur "luften" om du förbrukar 0,73 liter/mil blandad körning (37% stadskörning och 63 % landsväg, enl. Fiat)
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Fantastiskt vilka snåla husbilar Burstner har... Deras alkovbilar drar säkert lika lite..:rolleyes:

Jag tror det är en bra ide att ligga lågt med diskussionerna om skatterna här på forumet. Rätt vad det är blir någon som inte fått godkänt med sitt "intyg" onödigt avundsjuk och ställer till det så att skatteverket får upp ögonen och måste skärpa till godkännandeprocessen.
Bättre att ligga lågt och glädjas med dem som lyckas.:)
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Skatt

Hej HBK:are.

Ni som lyckats få igenom en skattesänkning via skatteverket, har ni fått betala för att den omprövad?

Hur mycket har ni i så fall fått betala?

Snart är våren här!!!!!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt

Enligt samtal med Skatteverket idag är all handläggning om ev. ändring av skatten för husbilar med stöd av nya bränsleförbrukningsintyg stoppade tillsvidare.
Transportstyrelsen och Skatteverket sitter idag i möte för att se hur man skall hantera situationen. Nuvarande hantering fungerar ej tillfredsställande då lika bilar kan få väldigt olika skatt beroende på om man kan fixa fram ett intyg eller ej.
Mötet kan resultera i ett helt nytt upplägg för skatt på husbilar i framtiden.
Allt enligt personen på Skatteverket jag talade med.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Tack Roland, då kan man äntligen hoppas på lite rättvisa (allas likhet inför skattmasen ;)) Som ägare av en lätt och liten bil med avgasutsläpp enligt Euro5 är det svårsmält att behöver betala mer än dubbelt så mycket i skatt jämfört med tyngre, större, äldre och framförallt mycket smutsigare och bevisat miljövidrigare husbilar .
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Skatt

Tack för informationen! Ska själv ställa på min bil idag och funderar starkt på om vi ska åka i närtid eller ej, för ev avställning efter hemkörningen. Det ska inte behöva vara så om myndigheter tänker förnuftigt, då ska inte skattenivån behöva stressa. Hoppas att du informerar vidare om du hör vad mötet resulterar i.
Bengt
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Vilken husbil kan du köra 0,74 l. milen?

Kanske denna?

Dethleffs_Piaggio.jpg
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: Skatt

Vi hade vår bil påställd 2 dagar för en tur till Öland från Skåne. Ställde av den när vi kom hem. Skatt 24 kr att betala. (8454 kr/år) Vi vet att vi inte skall åka igen på 15 dagar därför ställde vi av igen. Det fungerar ganska smidigt. Men det måste ju gå 15 dagar emellan. Försäkringen justeras också. Vi har autogiro så det sköts smidigt.

Jag pratade också med skatteverket för ett tag sedan. De sa samma sak till mig att det var inget bra skattesystem och att de skulle diskuterar hur de skulle göra om det. Dessutom lär det ju inte finnas någon husbil som de gjort test av utsläpp så det blir nog bättre med viktskatt. Då är det ju i alla fall inte orättvist. Att skatten är hög är ju en sak men att det är så orättvist är ju en annan. Ny bil, låga utsläpp, hög skatt. Bara för att husbilstillverkaren inte har testat. Gammal bil, höga utsläpp, låg skatt p g a vikt.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Skatt

Fantastiskt vilka snåla husbilar Burstner har... Deras alkovbilar drar säkert lika lite..:rolleyes:

Jag tror det är en bra ide att ligga lågt med diskussionerna om skatterna här på forumet. Rätt vad det är blir någon som inte fått godkänt med sitt "intyg" onödigt avundsjuk och ställer till det så att skatteverket får upp ögonen och måste skärpa till godkännandeprocessen.
Bättre att ligga lågt och glädjas med dem som lyckas.:)

Tack för detta inlägg. Det stärker onekligen kamratskapsfeelingen och hjälpsamhetsmotivationen
Rolf
 
Toppen