• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt på ny husbil

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Nedan hittar du källmaterial.

Mig veterligen, är det endast ett företag i Sverige som är acrediterat för denna typ av test: https://www.avl.com/sv/avl-mtc-motortestcenter-ab

Har kollat lite i direktivet ”motorfordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning”
Enl. direktivet mäter man alla kolföreningar, alltså inte bara CO2. Mätningen av kolföreningarna är även underlag för beräkning av bränsleförbrukningen.
Hela den proceduren behöver man ju inte göra för endast fastställa CO2 från ett fastbränsle som diesel där CO2 innehållet är känt.

Eftersom husbilar inte omfattas av direktivet kan emissionsberäkningen av CO2 göras genom att mäta bränsleförbrukningen enl. kravet för blandad körning.

Att beräkna CO2 utsläppet för ett fordon som kör på ett fastbränsle som diesel, är inte ”rocket science” precis.
Vet man hur långt man kört och hur mycket bränsle som gick åt så har man gjort den svåraste delen av uträkningen.
Jag tror t.o.m. att en husbilstillverkare skulle klara det, och till en rimlig kostnad.

Frågan är varför dom ska göra det.
Nu vet jag inte om det bara är Sverige som har koldioxidbaserad fordonsskatt där man får högsta skattesatsen om dieselförbrukningen är 1 liter/mil eller mer.
Hur många husbilar har en bränsleförbrukning under 1 liter/mil blandad körning, dom måste vara lätträknade.
Grattis ni som lyckas;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skatt på ny husbil

Les og litt om "kravene" til bilen som testes! Det er ok å fjerne AC og normalt aktive strømforbrukere, samt gjennomføre testen på rullende landevei! Ut fra dette vil jeg påstå at det eneste som virkelig teste er motor/drivlinje, selv rullemotstand i passive hjul kan holdes utenfor. Så Fiat sin test av Ducato drivlinje med den motor/veksellåda som husbilen har skulle passe direkte - det er ikke krav om at aksellasten på drivakselen er normal (test utføres med nesten tom drivstoftank).

Typisk eksempel var de japanske bilene som fra det ene året til det neste reduserte forbruk og utslipp radikalt, førte året kjørte de fullt utstyrte biler på landevei - neste år strippede biler i hall på ruller.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Skatt på ny husbil

I vårt fall gjordes inget misstag, först ville bilprovaren inte klassa bilen som tung, men vi hade haft kontakt med en besiktningsingeniör som hade informerat oss om att det visst gick att rega bilen som tung och när bilprovaren ringt upp denne och fått läget klart för sig, regades vår husbil som tung lastbil.
Pehr
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Skatt på ny husbil

Nyckeltal vad gäller skatt på PB II (utifrån mina erfarenheter) ligger från 5 000:- och uppåt!

Vi har star/stop, "världens" snålaste automatlåda, sommardäck med minimalt rullmotstånd, partikelfilter, AddBlue för rening av kväveoxider (Euro VI), CO2 ligger på 183 g/km, förbrukning 0,7 l/mil blandad körning (vikt: fulltankad 3,5 ton) och skatt strax under 5 000:-. Jag tror inte man kan komma mycket lägre ner i siffror som i sin tur är beroende av typ/storlek på motorn & den totala vikten. Den som ligger under 5000:- kan skatta sig lycklig...

Det här med 0,7 l/mil ska verkligen testas i sommar. Hamnar jag på 0,9 då borde jag betala mer i skatt : (
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Hej!
Jag har bestämt mig för en ELNAGH T Loft 531 4250 kg, den fick en skatt på 5326:-, men försäkringen, trodde jag gick i taket, 11 100:_ på försäkringsbolaget Tre Kronor. Vad betalar ni i försäkring på en husbil som väger 4250 kg totalvikt? Länsförsäkringar var det ca 7700:- och jag bor ju på landet så jag tycker det är konstigt! GLAD MIDSOMMAR ALLA HBK;are//Kenneth M
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Laika 4009 årsmodell 2014, 4250 kg, 148 hk, Euro 5, CO2 195 g/km ...

Skatt: 5 482 kr/år
Försäkring: 5 352 kr/år (Länsförsäkringar Skåne)

Anm. Har (förutom husbilen) även hemförsäkring, 2 personbilar och en släpvagn i samma försäkringsbolag. Ger 1 583 kr/år i rabatt på husbilsförsäkringen.
 

tore&anette

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
15949
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Hej. Det måste vara fel när man har en ny och miljövänlig husbil och blir så hårt beskattat. Avgasvärde på bes. var K-värde 0.05.
Jag har skickat in nytt CO2-värde från LMC men det hjälpte inte.
Man kan väl inte ta ett värde ur tomma luften och säga så ska det vara.
Hur är det med veteransfordon för ingen skatt. Bussar och lastbilar låg skatt.
Husbilsklubben måste agera i detta problem.
Tore A
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Felet är ju att vi konsumenter köper en bil som INTE är klassad och då använder myndigheten en schablon. Det är ju husbilstillverkaren som INTE bryr sig om miljöklassningen.

Sedan kan de ju diskuteras om myndigheten borde inse att schablonen inte är relevant för de moderna dieslarna.
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Skatt på ny husbil

Har också fått avslag trots intyg på Mitt Specifika fordon LMC 733 2013.
Kommer dock att överklaga detta.
Helt galet att betala över 8000t i skatt på en euro 5 maskin
 

Lasse&AC

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Fick avslag på vår ansökan om nytt värde för utsläpp med hänvisning till att det intyget bara gäller chassit men har nu över klagat då vi har en plåtis och då är ju bilen inte byggd på ett chassi
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Det här ämnet har ju avhandlats ett antal gånger i flera trådar och vad som verkligen gäller enligt dagens regelbok är väl numera ganska klart.
Bakdörren med alla dessa ”oriktiga” intyg som fixat lägre skatt åt en del verkar nu också ha stängts.

Det verkliga problemet och det vi egentligen borde fokusera på är varför skattesatserna rent generellt (oavsett Co2) ligger på så höga nivåer på husbilar. Det är fritidsfordon som rullar relativt få mil per år och till 99% används privat. Att betala 5-700:- per månad för detta i fast fordonsskatt är inte rimligt.
Det är också svårt att se att det kan finnas någon koppling mellan denna extremt höga skatt och styrning mot minskad miljöpåverkan. Vi är relativt få till antalet, vi kör vi relativt få mil per år och i princip ingen husbilstillverkare redovisar idag något utsläppsvärde vilket i princip alltid ger bilarna den maximala schablonskatten. Vi kan som köpare därmed inte lockas till att bidra till mindre utsläpp genom att välja en bil med lägre skatt.

Skattemodellen för Pb [FONT="Verdana",sans-serif]II[/FONT] som den är nu är en riktig vurpa och borde göras mer rimlig med hänsyn till användargrupp, användandemönster och faktisk påverkan på miljön.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skatt på ny husbil

Dessutom verkar det ju som att matrisen stämmer ganska bra för en husbil, alltså ingen tom distrubutionsbil/chassie, så där är nog inga lättnader att vänta vid en realistisk beräkning på varje enskild bil. Däremot verkar ju som du skriver skattesatsen överdrivet hög.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

...Dessutom verkar det ju som att matrisen stämmer ganska bra för en husbil, alltså ingen tom distrubutionsbil/chassie....

Ja, jag är övertygad om att om de flesta av dagens husbilar, några plåtisar möjligen undantaget, fortfarande skulle få ungefär samma skatt som idag även om husbilstillverkarna skulle börja mäta och redovisa förbrukning/utsläpp.
 
Toppen