• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt på ny husbil

F

F.d. 21265

Guest
Hejsan

Har en ny LMC 735

Den är inte regad i trafik ännu men skatten på transportstyrelsen säger nära 9000kr

Den är omregad på Max vikt 3500 kg innan hade den 3800kg ca
Manuell låda.
150 hk

2015

Låter jäkligt mkt i skatt då min granne har ny husbil manuell med samma motor och totalvikt av annat märke. Han har skatt 5500.

Vad tror ni? Måste vara fel väl?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Felet ligger hos din grannes husbil, där någon genom osant intygande har uppgett ett CO2-utsläpp som det inte finns någon täckning för.

Det har skrivits mycket om detta i andra trådar...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Jag vet att intyget från Fiat är sant, men detta intyg gäller för fordonet i det utförande det lämnar Sevel Sud-fabriken.

Varje förändring därefter innebär nya intyg, där respektive företag (t.ex. Al-Ko och husbilsbyggaren) intygar sina delar.

För att kunna deklarera ett CO2-utsläpp i det utförande fordonet lämnar "sista steget" (t.ex. LMC), krävs tester. En test av enbart avgasvärdena kostar i storleksordningen 50.000 kronor + moms. Eftersom husbilar (samt ambulanser och likbilar) är undantagna från kravet på att deklarera avgasutsläpp, är det inte någon husbilstillverkare som låter göra testerna. I stället används en schablonberäkning som, för de flesta husbilar, ger ett utsläppsvärde på 252 g/km.

Att använda Fiats utsläppsvärden för ett fordons som på på många punkter väsentligen avviker från det fordon som testats, anser vi vara ett osant intygande.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Felet ligger hos din grannes husbil, där någon genom osant intygande har uppgett ett CO2-utsläpp som det inte finns någon täckning för.

Det har skrivits mycket om detta i andra trådar...

Tror snarare att grannen fått en skatt som stämmer mycket bättre med verkligheten än din schablonberäknade skatt. Vad vet du om osant intygande i detta fallet?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Det är inte min schablonberäknade skatt, utan den skatt som Skatteverket kommer fram till när de följer lagar och förordningar och beräknar enligt fastställd schablon.

Så länge det inte finns någon husbilstillverkare som låter fastställa det exakta utsläppsvärdet för sina modeller är alla intyg som visar på värden som inte fastställts genom de tester som föreskrivs, i mina ögon att betrakta såsom varande osanna.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Jag vet att intyget från Fiat är sant, men detta intyg gäller för fordonet i det utförande det lämnar Sevel Sud-fabriken.

Varje förändring därefter innebär nya intyg, där respektive företag (t.ex. Al-Ko och husbilsbyggaren) intygar sina delar.

För att kunna deklarera ett CO2-utsläpp i det utförande fordonet lämnar "sista steget" (t.ex. LMC), krävs tester. En test av enbart avgasvärdena kostar i storleksordningen 50.000 kronor + moms. Eftersom husbilar (samt ambulanser och likbilar) är undantagna från kravet på att deklarera avgasutsläpp, är det inte någon husbilstillverkare som låter göra testerna. I stället används en schablonberäkning som, för de flesta husbilar, ger ett utsläppsvärde på 252 g/km.

Att använda Fiats utsläppsvärden för ett fordons som på på många punkter väsentligen avviker från det fordon som testats, anser vi vara ett osant intygande.

Har du uppgift på vilken mätmetod man använder sig av för att ta fram CO2 emissionen från fordonet?
Kanske lite källmaterial?
 
F

F.d. 21265

Guest
Sv: Skatt på ny husbil

Hej

Min husbilsförsäljare sa att de bara hade dyr skatt på 2014 LMC helintegrerat.
Jäkligt skumt tyckte jag.

Sagt o gjort så ringde jag generalagenten LMC och de sa att bilar som hade dyra skatten hade missats att bifoga avgasvärden vid reg och däRmed automatiskt fått dyra skatten. Nu skulle de skicka in avgasintyg för att justera till låga skatten.

Hoppas nu detta funkar som de sagt.

Inte sugen att pynta 8700 i skatt om man kan slippa. 5500 som nya skatten ska bli är väl ok
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Vilka osanna avgasvärden tänker de skicka?

För ett Fiat originalskåp, för en Fiat Doblò eller för en Fiat 500?

Alla tre kommer ju från Fiat, och alla tre är lika irrelevanta för en stor husbil - oavsett vem som byggt husbilen!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Vilka osanna avgasvärden tänker de skicka?

För ett Fiat originalskåp, för en Fiat Doblò eller för en Fiat 500?

Alla tre kommer ju från Fiat, och alla tre är lika irrelevanta för en stor husbil - oavsett vem som byggt husbilen!

Ingrid o Pålle, ni tycks ju ha järnkoll på det här med utsläppsvärden och osant intygande mm. och kan då kanske svara på följande: min systerson har ett Peugeotskåp i sitt jobb och hans bränsleförbrukning ligger mellan 0,9-1,0 l/mil, alltså precis på samma nivå som jag har på min husbil. Varför får han skatta för 195 g CO2 och jag skall skatta för 252 g CO2? Hans bil är byggd på fabriken och alltså inte påbyggd efteråt. Det är väl också osant intygande i så fall. Min förra personbil var miljöklassad och utsläppsvärdet enligt fabriken var satt till 119 g. Jag kom aldrig ner till den nivån hur snålt jag än försökte att köra. Mina utsläppsvärden kom aldrig under 135 g. Är det också osant intygande från fabriken eller har jag gjort mig skyldig till skattebedrägeri(skattebefriad och lägre förmånsvärde) när jag inte klarat av fabrikens bränsleförbrukning?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Utan att känna till alla fakta, får det bli ett principiellt svar.

Din svärsons Peugeot-skåp är vare sig husbil, ambulans eller likbil. Alltså finns det krav på att bilens utsläppsvärden skall deklareras i samband med helfordonsgodkännandet. Test enligt gällande direktiv har gett ett utsläppsvärde på 195 g/km.

Tillverkaren av din husbil är undantagen från kravet på deklarerat utsläpp. Således har han inte "investerat pengar i onödan" (enligt uppgift handlar det om minst 50.000 kr per modell - och motoralternativ) på att fastställa något utsläppsvärde, och således kan han ej deklarera något sådant.

Om deklarerat utsläppsvärde saknas, använder Skatteverket en schablon som i dagsläget ger 252 g/km. ("Straffpoäng" tillkommer för automatlåda och 4WD.)

Att ange ett utsläppsvärde som hör till en helt annan bil (originalskåp) än den man tillverkat (husbil), anser vi vara osant intygande.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.500
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Det är konstigt att ursprungseneten på transportstyrelsen och Skatteverket föreslog mig att skicka in (osann)Coc dokument från Fiat som är avsett just till våran fiats chassinummer att jag kunde få billigare skatt på våran bil (som vi fick också) .... sen är det väl så också att om bilen släpper ut mer än den är godkänt för så börjar motorlampa att lysa ... även den kontrolleras i samband med besiktningen om avgasrening fungerar.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

Ingrid o Pålle, Ni skriver att "anser vi vara osant intygande". Vem är Vi, Ni som privatpersoner, myndighet, eller domstolsväsende? Om nu Skatteverket/Transportstyrelsen ber om ett sådant intyg för att kunna göra en ny bedömning lär det ju i alla fall inte vara dem du hänvisar till och något domstolsfall/prejudikat finns mig veterligen inte. Då återstår ert tyckande och i så fall tycker jag det är lite grovt att beskylla någon för osant intygande.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

"Ingrid o Pålle" är två privatpersoner.

Vi kan endast redogöra för vad direktiv, lagar och förordningar säger i olika frågor - och vi gör det endast när vi anser oss vara väl insatta i ämnet.

Hur olika tjänstemän agerar i olika ärenden kan vi naturligtvis inte yttra oss om.

Vi förbehåller oss rätten att anse (=tycka) att angivandet av ett utsläppsvärde som hör till en helt annan bil (originalskåp) än den man tillverkat (husbil), är ett osant intygande.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

I ett inlägg i en annan tråd skrev vi:

Sedan 1/5 2006, då nuvarande skattesystem infördes, skall alla husbilar registreras som personbil. Samtidigt infördes den speciella skatteklassen "Pb2".

(Vissa misstag gjordes av vissa bilprovningsstationer under de första månaderna med de nya reglerna, vilket gjorde att enstaka privatimporterade husbilar registrerades som lastbilar.)

Tydligen skedde sådana misstag även i augusti 2009, då du privatimporterade din husbil.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Skatt på ny husbil

Regeln då var att det var upp till ägaren att bestämma hur husbilen skulle regas och inte någon bilprovare. Vi ville att den skulle regas som tung lastbil och så blev det
Pehr
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt på ny husbil

I samband med ikraftträdandet av den nya vägtrafikskattelagen 1/5 2006, ändrades även lagen om vägtrafikdefinitioner:

Personbil klass II
En personbil som är permanent försedd
med ett karosseri som är inrättat som
bostadsutrymme och utrustat med
åtminstone
a. fast monterade sittplatser,
b. fast monterade sovplatser som kan
utgöras av sittplatser som kan omvandlas
till sovplatser,
c. fast monterad utrustning för
matlagning och lagring och
d. bord.


Med detta menades, att husbilar skulle klassas som Pb II, och inte något annat.

Som vi tidigare skrivit, gjordes en del misstag den första tiden. Ett sådant misstag var att erbjuda "valmöjligheten", ett annat var att registrera fordonet som lastbil utan att fråga ägaren.
 
Toppen