• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt på husbilar

W

Weckman

Guest
Detta förslag är bättre.
I tidigare tråd skapad ett par timmar innan. ;)


 
Senast redigerad av en moderator:

Anna&Ove

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
11987
Medlemskap
2027
Mycket orättvis skatt! Varför straffa oss husbilsägare så mycket med denna skatt! När båtägare inte betalar ett öre i skatt! PS. Vi husbilsfolk ser ju i alla hamnar runt om i Sverige o även i sjöar vad många båtar, många stora lyxiga o de kan semestra helt utan skatt! VAR ÄR DET FÖR RÄTTVISA?? Har inte våra politiker sunt bonnförnuft eller?.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mycket orättvis skatt! Varför straffa oss husbilsägare så mycket med denna skatt! När båtägare inte betalar ett öre i skatt! PS. Vi husbilsfolk ser ju i alla hamnar runt om i Sverige o även i sjöar vad många båtar, många stora lyxiga o de kan semestra helt utan skatt! VAR ÄR DET FÖR RÄTTVISA?? Har inte våra politiker sunt bonnförnuft eller?.

 

RoAn

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
29915
Medlemskap
2024
Mycket orättvis skatt! Varför straffa oss husbilsägare så mycket med denna skatt! När båtägare inte betalar ett öre i skatt! PS. Vi husbilsfolk ser ju i alla hamnar runt om i Sverige o även i sjöar vad många båtar, många stora lyxiga o de kan semestra helt utan skatt! VAR ÄR DET FÖR RÄTTVISA?? Har inte våra politiker sunt bonnförnuft eller?.
Våra politiker har inget som helst förnuft men med största sannolikhet stora båtar!
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
av dom förslag som vad jag förstår fanns var detta det sämsta, dom skulle gjort som i England skrota det het och sätt en enhetlig skatt. eller en sak registrerar när bilen rullar betala när du kör inget annat.
Det sämsta med liggande förslag är att jag tror ej att husbilen köps för att sen ställas av, synd om dom som vill ha en semester för att se sig om.
Hoppas innerligt att Husbilsklubben reserverar sig mot detta förslag
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
av dom förslag som vad jag förstår fanns var detta det sämsta, dom skulle gjort som i England skrota det het och sätt en enhetlig skatt. eller en sak registrerar när bilen rullar betala när du kör inget annat.
Det sämsta med liggande förslag är att jag tror ej att husbilen köps för att sen ställas av, synd om dom som vill ha en semester för att se sig om.
Hoppas innerligt att Husbilsklubben reserverar sig mot detta förslag
Ja, det har Husbilsklubben gjort och här kan du läsa vårt remissvar;
TommyD
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad är det för fel med att jämföra olika fritidsaktiviteter som dessutom till sin natur är ganska lika??
Det finns väldigt mycket som skiljer, men det väsentliga är att man inte skall peka på andra utan ta tag i dom felaktigheter som husbilbeskattningen innebär.
Höj skatten på golf,utförsåkning eller alla motorsporter tex, NEJ!
 

Svarne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2085
Medlemskap
2024
Har någon varit i kontakt med försäkringsbolagen? Vad tycker de om en massa av- och påställningar? De kanke börjar ta ut en avgift eller höjer premierna.
I kommentare från Magdalena Andersson påstår hon att husbilar i huvudsak används under en kortare tid, i huvudsak under någon eller några sommarmånader. Många husbilsägare är pensionärer och använder hb:en under stor del av året.
Om man nu ska acceptera 4-dagars regeln, har jag följande tanke: antag att jag ska använda husbilen fem dagar. Jag ställer på den dag ett och borde då få ställa av den dag två och få använda den resterande fyra dagar eftersom jag ändå måste betala för dessa
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har någon varit i kontakt med försäkringsbolagen? Vad tycker de om en massa av- och påställningar? De kanke börjar ta ut en avgift eller höjer premierna.
I kommentare från Magdalena Andersson påstår hon att husbilar i huvudsak används under en kortare tid, i huvudsak under någon eller några sommarmånader. Många husbilsägare är pensionärer och använder hb:en under stor del av året.
Om man nu ska acceptera 4-dagars regeln, har jag följande tanke: antag att jag ska använda husbilen fem dagar. Jag ställer på den dag ett och borde då få ställa av den dag två och få använda den resterande fyra dagar eftersom jag ändå måste betala för dessa
När du ställer av bilen så har du ingen försäkring för att köra den,detta gäller direkt vid avställning,däremot är det skatten som har en fördröjning.
Att ställa på/av är inget problem för försäkringsbolagen,mitt bolag fungerar utmärkt alltid rätt debitering,har aldrig behövt
ringa,det är kanske det som är problemet att många ringer för dom tror inte detta fungerar.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
När du ställer av bilen så har du ingen försäkring för att köra den,detta gäller direkt vid avställning,däremot är det skatten som har en fördröjning.
Att ställa på/av är inget problem för försäkringsbolagen,mitt bolag fungerar utmärkt alltid rätt debitering,har aldrig behövt
ringa,det är kanske det som är problemet att många ringer för dom tror inte detta fungerar.
Njaee, det är självklart inget administrativt problem, det fixar datorerna.

Problemet uppstår när försäkringsbolagen räknar ihop intäkterna. Varje försäkringstyp skall normalt bära sina egna kostnader och går intäkterna ner, medan kostnaderna ligger på samma nivå som tidigare är det ingen djärv gissning att premien höjs för alla, alternativt kommer man att införa årsförsäkring som man har för mc tror jag, eller veteranfordon det vet jag.

Det finns ju inget i det nya förslaget som med automatik drar ner användandet av husbilen och därmed skadefrekvensen, bara att vi ställer av oftare och därmed betalar lägre försäkringspremie.

TommyD
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Och med en årsförsäkring tappar vi kopplingen mellan nyttjande/risk och kostnad. Inte bra.
Dom som normalt kör hela året får sannolikt en klart lägre årskostnad och för dom som bara kör några veckor om året blir det troligen en rejält ökad kostnad.
Mindre rättvist men enklare för bolagen.
 
F

F.d. 4220

Guest
Det finns redan bolag som har samma avgift oavsett bilen är påställd eller avställd. Och det lär bli fler som gör så. Det kan jämna ut sig genom lägre årspremie.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Mycket orättvis skatt! Varför straffa oss husbilsägare så mycket med denna skatt! När båtägare inte betalar ett öre i skatt! PS. Vi husbilsfolk ser ju i alla hamnar runt om i Sverige o även i sjöar vad många båtar, många stora lyxiga o de kan semestra helt utan skatt! VAR ÄR DET FÖR RÄTTVISA?? Har inte våra politiker sunt bonnförnuft eller?.
Om man har det resonemanget som att båtägare eller annan fritid inte betalar skatt, om dom skulle börja betala skatt hur skulle det hjälpa oss husbilsägare, jag tror inte att om staten höjer för exempel båt ägare att dom sänker för husbilsägare..
 
Toppen