• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya avställningsregler på gång

JohanÖ

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
25691
Medlemskap
2024
Enligt Aftonbladet: Nya regler kan ge husbilsägare lägre skatt

Men vore det inte bättre att se över skattetrycket totalt istället? Varför skall man behöva att ställa av/ställa på för att slippa skatten? Med en lägre och rimligare skatt kan man ju ha bilen påställd hela tiden och spontant ta en tur när andan faller på utan att behöva ställa på.
 
W

Weckman

Guest
Vore ju hur bra som helst för många av oss.
Men nu har även försäkringsbolagen bl.a Mitt försäkringsbolag i kulisserna pratat om att införa åretrunt försäkring för oss husbilsägare som tecknar nya försäkringar. Redan tecknade försäkringar berörs inte enligt uppgift.
Detta då det är ett bekymmer att husbilar ställs av och på för ofta idag. Premien som betalats för perioden ligger och släpar till nästa premie ska betalas och kunder ringer och är frågande. Absolut ingen extra kostnad, men tar tid då kundtjänst blir nerringda. Hoppas dom inte genomför detta. Har ett annat bolag på motorcykeln och där har dom redan åretrunt försäkring utan avställningsförsäkring. Billigast av alla mc försäkringar ändå.
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kommer den nya karenstiden att gälla alla husbilar eller bara de med den högre skatten?? Gäller det alla så lär skatteintäkterna bli mindre än tidigare då de flesta, inklusive mig själv kommer att utnyttja detta.
Att snacka om bonus/malus är helt galet, det är ju de nya, avgasrenade husbilarna som drabbas, inte de gamla häckarna utan någon som helst rening.
Lägre skatt på nya bilar hade säkert gjort att fler bytt upp sig, och sist i byteskedjan kanske vi blivit av med någon orenad osande husbil som gått till skroten.
Vad säger försäkringsbolagen? Skall de skicka av- och påställningshandlingar inom fyra dagar kanske var och varannan vecka.
Man tar sig för pannan, säga vad man vill om (de flesta rikspolitiker) men de har otur när de tänker.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kommer den nya karenstiden att gälla alla husbilar eller bara de med den högre skatten?? Gäller det alla så lär skatteintäkterna bli mindre än tidigare då de flesta, inklusive mig själv kommer att utnyttja detta.
Att snacka om bonus/malus är helt galet, det är ju de nya, avgasrenade husbilarna som drabbas, inte de gamla häckarna utan någon som helst rening.
Lägre skatt på nya bilar hade säkert gjort att fler bytt upp sig, och sist i byteskedjan kanske vi blivit av med någon orenad osande husbil som gått till skroten.
Vad säger försäkringsbolagen? Skall de skicka av- och påställningshandlingar inom fyra dagar kanske var och varannan vecka.
Man tar sig för pannan, säga vad man vill om (de flesta rikspolitiker) men de har otur när de tänker.

När du skriver om orenade osande husbilar, har du funderat hur mycket energi och råvaror det går åt att bygga en ny husbil, det är inte säkert att den nya är så mycket miljövänligare totalt sett! Man måste titta på hela kedjan, inte bara på vad som kommer ur avgasröret för stunden!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det gick väl åt råvaror när de byggde gamla bilar också, och det mesta kan återvinnas. Råvarorna och energin förbrukas under en väldigt kort tid, medan orenade husbilar spyr ut föroreningar under kanske 20-30 år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det gick väl åt råvaror när de byggde gamla bilar också, och det mesta kan återvinnas. Råvarorna och energin förbrukas under en väldigt kort tid, medan orenade husbilar spyr ut föroreningar under kanske 20-30 år.

Men det är ju inte tiden som räknas, utan antalet körda mil, en husbil som står stilla släpper ju inte ut något. Jag misstänker att de flesta äldre bilarna också körs mindre. Hur många av dom ligger och pendlar till Spanien t.ex. I övrigt tycker jag att den inte argumentation som förs ibland är särskilt smart, Typ jag vill ha lägre skatt, och peka på att någon/något borde ha högre? Det kan väl inte vara målet? Eller som en del, jag vill ha lägre skatt, se på båtarna, dom betalar ingen skatt, vilket dom ju f.ö. gör, bränsleskatt, utan att få något tillbaka. Helt fel argumentationer tycker jag.
 
R

RobbeS

Guest
När du skriver om orenade osande husbilar, har du funderat hur mycket energi och råvaror det går åt att bygga en ny husbil, det är inte säkert att den nya är så mycket miljövänligare totalt sett! Man måste titta på hela kedjan, inte bara på vad som kommer ur avgasröret för stunden!

Det går åt mycket energi och råvaror för att bygga vindkraftverk och solpaneler också. Inte straffbeskattas dom för det...
Jag vet dålig jämförelse men kunde inte hålla mig;)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Frågeställningen och den debatten är gammal. Att den dyker upp igen beror kanske på nyhetstorka, alternativt att Aftonbladet vill slå ett slag för MP och S.

Husbilsklubben har i alla fall redan i maj svarat på förslaget, refererar till remissvaret till Finansdepartementet som du kan läsa här; Husbilsklubben.se, husbilsägarnas röst och försvarare.

TommyD
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
När du skriver om orenade osande husbilar, har du funderat hur mycket energi och råvaror det går åt att bygga en ny husbil, det är inte säkert att den nya är så mycket miljövänligare totalt sett! Man måste titta på hela kedjan, inte bara på vad som kommer ur avgasröret för stunden!
och den gamla var byggd av träbitar,eller?
 
Toppen