• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skall ac systemet spolas rent.?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.156
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är nu på verkstad och skall byta till den 3:e ac kompressor.... Den senaste höll i lite mer än 3 år..
Jag frågade verkstaden om de spolar rent systemet efter att kompressorn kraschat..... Nä det behövs inte sa de.:eek:.

Jag tycker det är konstigt eftersom kompressorn lät som ett gamal tröskeverk...
Kan kraschen ha orsakat metalflisor i systemet...?
Och skall man spola rent systemet..?
Alternativ byta ac filter efter en kort tids körning...?

Tusen tack på förhand
Peter
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Schraderventilen går ju, till nöds, att ta bort.
Dock försvinner då möjligheten att byta sensorn utan att tappa ner systemet.

Det finns en viktig anledning till att köldmedierör och kopplingar har tumgänga....
Det beror på att i.o.m. att systemen jobbar med betydligt mycket högre tryck än vattensystem så är godset tjockare.

Man kan då lätt gissa vad som skulle kunna hända om man använder vatten kopplingar och rör.
Det kan smälla duktigt....
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Jag vågar inte sätta nacken på det men på de bilar jag har haft som ingår i VAG koncernen så är det ju sant att kompressorn alltid går men du kan slå ifrån den på panelen om du inte vill ha in kyld/avfuktad luft. Skulle sedan trycket i systemet bli för lågt genom tex ett läckage så kopplar kompressorn ifrån automatiskt just för att undvika skador. Kompressorn kopplar till och från hela tiden, annars så skulle det bli fullt av is i systemet, detta sker med en elektromagnet som sitter på kompressorn.
Jag hade en variabelkompressor som alltid snurrade men med lågt eller inget flöde om trycker var lågt, men den snurrade. Och saknas köldmedium så sades det på forum att den kunde gå varm och det beror kanske också på om det ligger olja i den. Sedan är det väl vanligt med magnetkopplingar och de kan man ju stanna genom att koppla ur.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.156
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Denna gång tog verkstaden tid på sig....
Filtert och kontaktventilen passade perfekt...
Men ändå blev det inte riktigt kallt... Så de letade vidare och då hittade de ett annat fel.... Den elektriska fläkten som sitter på ac radiatorn startar inte....
De hittade felet i säkrings boxen i motorrummet...
Så efter 2,5tim på verkstaden plus alla timmar jag varit där tidigare så fungerar nu ac:n som den skall...
Eftersom systemet inte blev spolade så är det nu bara att gissa hur långe det dröjer innan kompressorn brakar ihop igen....
Jag tippar på 4-5 månader :swoon:;)
Vad tror du..?
 
Toppen