• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skall ac systemet spolas rent.?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är nu på verkstad och skall byta till den 3:e ac kompressor.... Den senaste höll i lite mer än 3 år..
Jag frågade verkstaden om de spolar rent systemet efter att kompressorn kraschat..... Nä det behövs inte sa de.:eek:.

Jag tycker det är konstigt eftersom kompressorn lät som ett gamal tröskeverk...
Kan kraschen ha orsakat metalflisor i systemet...?
Och skall man spola rent systemet..?
Alternativ byta ac filter efter en kort tids körning...?

Tusen tack på förhand
Peter
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Peter!
Är det yttre haveri på kompressorn alla gånger?
Så skall inte sköljning behövas.
Är det inre haveri så skall sköljning göras varje gång.

Metallflisor i systemet förstör kompressorn.
Filter tar bort lite sopor men inte allt. Har det en gång börjat samlas metall så kommer skadan att
göra att det blir mera metall och stopp i filtret och mera skada på kolvsystemet i kompressorn.

Har man spolat rent systemet så skall man inte behöva byta filtret efter en korttid körning.
Det skall bli tillräckligt rent med sköljningen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har precis pratat med verkstaden... De säger att mitt ac systeme inte har något filter..:swoon:.
Detta är en Fiat ducato 2005 tdj2,8 med ac i bildelen...
Jag vet att ingen här kan svara på om det finns ett filter..... Men byggde de verkligen ac system utan filter till våra husbilar 2005..?.... Eller kan det vara så att verkstaden lurar mig än en gång...?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.591
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tony o nette, jag bara funderade när sköljning kom in i sammanhanget och filter på det, en torkfilterburk brukar väl alltid sitta någonstans? men jag undrar om den även delvis har funktionen som filter för skräp också, eller kan det finnas ytterligare ett filter förutom torkfiltret som är mera inriktat på skräp och metallspånor.

Nyfiken. M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Förr i tiden så plockades det bort en massa grejor i systemet och tvättades
och torkades och byttes när man fick inre haveri på kompressorn.
Nu finns det maskiner som gör detta med inbyggda filter.

Torkfiltret är svårare att få rent vid sköljningen och som jag sa "om jag minns rätt".
Det samlar också upp skräp o annat men inte allt.
En del ser ut som på bilden.
På min Renault ser dom ut som denna men bara den vita "TEA-påsen". :)

1712813280475.png
Så här ser vissa torkfilter ut.
1712813647385.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om jag minns rätt så sköljer man systemet utan filter sedan monteras ett nytt.
Alla AC system som jag hållit på med har ett torkfilter. Det blir svårt att få systemet att fungera utan.
Undrar om ditt filter ser ut som bifogad bild. Mvh Tony
Visa bilaga 233126
Godmorgon...

Jag köpte just ett sådant filter... Men verkstaden säger att de kan inte se något filter i systemet...
Jag har själv försökt se efter har kollat uppifrån och underifrån så gott det gick och jag kunde inte se något filter :(

Kollade också fakturan från förra kompressor byte (mekonomen) de hade inte fakturerat för filter eller spolning, men så höll ju kompressorn också bara i 3 år. :swoon:

Verkstaden här har en stor "maskin" på fyra hjul av märket Bosch som fyller systemet automatiskt... Men de säger att de inte vill suga ut resterande gas eller spola systemet för rädslan att maskinen skall gå sönder..
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
God kväll!
Skumt men dom har nog gömt filtret i någon skärm framför något hjul.
Troligen högra eftersom kompressorn vad jag vet sitter framför motorn på höger sidan.

Jag har ju inte ditt reg.nr så jag sökte på bilmodel mm efter kondensorn och ser att systemet verkar finnas
med och utan inbyggt filter i kondensorn.
Kolla Kondensorn om den inte har ett utan på liggande grövre rör på ena sidan.
Kan ju vara så att det inte är utbytbart utan att byta kondensorn.

Då har dom slarvat om det var ""inre haveri"" på kompressorn.

Det är ju den "vanliga vakuumsug och fyll på olja o medium maskinen".
Jag förstår att dom inte vill suga ditt system men det måste dom enl reglerna för jobb på
ac-system om det är öppet för lång tid pga text slang eller kompressor byte.
Vi hade 15-20min på oss att byta delar när det var öppet men jag vakuum sög ändock systemet
för att vara säker.

Snacka om att göra saker i fel ordning. Undrar om dom vänder kalsongerna ut o in efter en dag också. :)
Åk till en firma som kan jobba på AC-system.
Kan dom inte rena systemet efter ett inre haveri så skall dom ju inte ta åt sig dessa jobb heller. (min åsikt)

1712853168829.png
 
Senast ändrad:

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Är nu på verkstad och skall byta till den 3:e ac kompressor.... Den senaste höll i lite mer än 3 år..
Jag frågade verkstaden om de spolar rent systemet efter att kompressorn kraschat..... Nä det behövs inte sa de.:eek:.

Jag tycker det är konstigt eftersom kompressorn lät som ett gamal tröskeverk...
Kan kraschen ha orsakat metalflisor i systemet...?
Och skall man spola rent systemet..?
Alternativ byta ac filter efter en kort tids körning...?

Tusen tack på förhand
Peter
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har tidigare haft en 2005/2,8 och AC:n i den blev inte installerad vid bilens tillverkning hos Fiat utan eftermonterades av husbilsbyggaren. Det är alltså möjligt att installationen skiljer sig åt mellan "lika" bilar av samma årgång. Åtminstone 2005.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
God kväll!
Skumt men dom har nog gömt filtret i någon skärm framför något hjul.
Troligen högra eftersom kompressorn vad jag vet sitter framför motorn på höger sidan.

Jag har ju inte ditt reg.nr så jag sökte på bilmodel mm efter kondensorn och ser att systemet verkar finnas
med och utan inbyggt filter i kondensorn.
Kolla Kondensorn om den inte har ett utan på liggande grövre rör på ena sidan.
Kan ju vara så att det inte är utbytbart utan att byta kondensorn.

Då har dom slarvat om det var ""inre haveri"" på kompressorn.

Det är ju den "vanliga vakuumsug och fyll på olja o medium maskinen".
Jag förstår att dom inte vill suga ditt system men det måste dom enl reglerna för jobb på
ac-system om det är öppet för lång tid pga text slang eller kompressor byte.
Vi hade 15-20min på oss att byta delar när det var öppet men jag vakuum sög ändock systemet
för att vara säker.

Snacka om att göra saker i fel ordning. Undrar om dom vänder kalsongerna ut o in efter en dag också. :)
Åk till en firma som kan jobba på AC-system.
Kan dom inte rena systemet efter ett inre haveri så skall dom ju inte ta åt sig dessa jobb heller. (min åsikt)

Visa bilaga 233143
Gomidag...

Tack för din info... Höger sida är så gott som omöjlig att se något... Startbatteriet döljer en hel del... Och kondensern där ser man inte hela... Så trångt.. :eek:..

Är just nu på verkstaden och väntar på en ny elektrisk fönsterhiss... Ser att Bosch maskinen för ac heter ACS500...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så här borde det se ut på en Ducato 2.
Kolla bredvid kondensorn, framför kylaren, ibland får man demontera grill/front för att komma åt att se.

Visa bilaga 233158
Tack för info Peter....

Nu är jag långt ifrån verkstaden... De gav mig i alla fall ett års garanti.... Så nu hoppas jag att kompressorn rasar snabbt.. Här är nu riktigt varmt det skall bli ca +30° i helgen... Så jag hoppas att den klara helgen iallafall...

Detta är nackdelen att vara "turist" och i behov av verkstäder utomlands... De vet att du oftast är långt borta inom några dagar... Så bara det håller runt hörnet är de nöjda... :twitcy:

Jag har en trådkamera skall se en dag framöver om jag kan se bättre med den... Men just nu är det bara att bita i det sura äpplet... :swoon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.591
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej muskatten, enligt bekanta så verkar AC service utomlands/söderöver ligga på en lite mer "kundvänlig" nivå... Men det kanske finns lokalbefolkningspris och höjt turistpris, trots att turisten knappast är på samma ställe vid nästa haveri och inte kommer tillbaka.
Så det blir både högre pris och runt hörnet garanti ?

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej muskatten, enligt bekanta så verkar AC service utomlands/söderöver ligga på en lite mer "kundvänlig" nivå... Men det kanske finns lokalbefolkningspris och höjt turistpris, trots att turisten knappast är på samma ställe vid nästa haveri och inte kommer tillbaka.
Så det blir både högre pris och runt hörnet garanti ?

M.v.h. JANKRO.
Jo.... så är det....
Det värsta jag hitintills varit med om var när GT service i Igoumenitsa diagoniserade ett klickande ljud,
Enligt mig från drivknuten på den drivaxel de bytte i vintras...

GT SERVICE sa de att det är gummidämparen till växellådan..... Och priset för en ny var 245:-€ och 80:-€.. För arbetet...

Skickade en grekisk kompis till en firma för reservdelar.. 15:80 € för dämpare.
och så åkte jag till Fiat och frågade om priset för jobbet... 30:-€... sa Babbi (verkstads chefen)...
Här var det lätt att fatta ett beslut om vem som skulle få jobbet...
Men tyvärr fortsätter det klickande ljud även efter "reperationen"..

Men GT SERVICE åker jag definitiv aldrig mer till..
Firman som utförde ac jobbet blev jag rekommenderat av en tysk turist (kvinnlig) ..
Och den ligger i Paramithia... Och heter Rammos Car Service.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Gomidag...

Tack för din info... Höger sida är så gott som omöjlig att se något... Startbatteriet döljer en hel del... Och kondensern där ser man inte hela... Så trångt.. :eek:..

Är just nu på verkstaden och väntar på en ny elektrisk fönsterhiss... Ser att Bosch maskinen för ac heter ACS500...
Denna maskin behöver extra prylar för att skölja systemet.
Jag har använt samma modell. Waeco ASC5500 och spolningstillsatsen.


1713031327446.png1713031300187.png
 
Toppen