• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skaldjur & fisk från Europas vackra kuster

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Frankrike:
Att strosa inne i Le Tréport med en husbil är absolut ingen idè, betydligt bättre att kasta ankaret på närliggande ställplats eller camping och ge sig ut till fots bland smågator och torg. Höjdpunken är fisksaluhallen vid inloppet och här kommer några bilder:

0360D5BB-0773-4DA2-8800-46849FE77DE6.jpeg AA617C67-86B1-4002-8156-D28397BB21EF.jpeg
Fick lov att fota killen utan att handla något, men på tisdag blir det nyfångade (levande) kammusslor för hela slanten.

PS. Fyll gärna på med egna bilder… DS.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Här kommer några (någon har nog någon bild redan varit med i min resetråd) men vi kör ändå. Bara dessa fiskdiskar i Portugal gör ju att det är värd hela resan hit till Algarve. Färsk fisk från atlanten med många sorter som man annars bara ser på bild. Papegojfisk var Mumma Muräna har jag ännu inte gett mig på då det sägs att den enligt skåningarna skall "rögas som en ål"
Priserna är bra Piggvar o sjötunga för ibland strax över 100 kr kilot Div skaldjur för småpengar
Eftersom ni är i Frankrike så slänger jag också in en bild på något som varken är fisk eller skaldjur. Men DET finns även här nere :) :)fiskdisk.jpgfiskdisk2.jpgmuräna.jpgsvärdfisk.jpgpapegojfisk.jpggrodlår.jpg
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Här kommer några (någon har nog någon bild redan varit med i min resetråd) men vi kör ändå. Bara dessa fiskdiskar i Portugal gör ju att det är värd hela resan hit till Algarve. Färsk fisk från atlanten med många sorter som man annars bara ser på bild.
Vi har tyvärr inte varit i Portugal de senaste 10 åren eller så men jag kommer ihåg att det fanns många fiskresturanger som hade konceptet "ät så mycket du vill" för ett ganska lågt pris och varje rätt som bars in ( kanske rättare saft ut) var en ny sorts fisk. Existerar detta ännu?

Hälsningar
Peter
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Vi har tyvärr inte varit i Portugal de senaste 10 åren eller så men jag kommer ihåg att det fanns många fiskresturanger som hade konceptet "ät så mycket du vill" för ett ganska lågt pris och varje rätt som bars in ( kanske rättare saft ut) var en ny sorts fisk. Existerar detta ännu?

Hälsningar
Peter
ja o nej På de flesta restaurangeridag.jpg får man en fisk eller efter vikt om det är dagens fångst. Men går man till de genuint Portugisiska resturangerna så kan det ff var så Jag käkade grillade sardiner idag nöjde mig med fem men kompisen smockade i sig 11:a
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Frankrike:
Att strosa inne i Le Tréport med en husbil är absolut ingen idè, betydligt bättre att kasta ankaret på närliggande ställplats eller camping och ge sig ut till fots bland smågator och torg. Höjdpunken är fisksaluhallen vid inloppet och här kommer några bilder:

Visa bilaga 218135 Visa bilaga 218136
Fick lov att fota killen utan att handla något, men på tisdag blir det nyfångade (levande) kammusslor för hela slanten.

PS. Fyll gärna på med egna bilder… DS.
Rena himmelriket
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vilken trevlig tråd Ranko startade och Kaj, 2stroke4ever, Zlatko och Jack o Eva följt upp.

Carola och jag blev så inspirerade så vi åkte över till Mercadona, som inte kan mäta sig med vad ni visat, men det som för oss var det enda alternativet när ni nu ”bestämt” vår middagsmeny.

Det blev….
9C255982-D0C9-4A8A-B78D-67B04D826223.jpeg
…gratinerade havskräftor Provencale, grillade gambones med grönsaker och aioli (vet inte vad det heter på svenska) och blåmusslor i en sås på grädde och Cava.

Lite senare….
C5A2C95F-4FF3-4A6D-8882-C1CDABDFDB54.jpeg
Mätta och belåtna kom räkenskapens timma…
Havskräftorna 3 Euro, gambones med grönsakerna och aioli 5 Euro, musslorna med grädde och Cava 3 Euro… 11 Euro! Ooops vänta det skall delas i 2 d.v.s. det blir ca. 55 kr per person plus en flaska Blanc Pescador för 3.60 Euro som vi delar på.

Ok, vi kan inte mäta oss med de fina fiskdiskarna i Frankrike och Portugal, däremot tror jag det är svårt att slå vår kostnad för vår lite enklare skaldjursplatå, 5,50 Euro för maten och 1.80 Euro för vinet.
… och mätta och belåtna är vi!

Tommy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Le Tréport:
Köpte idag, planenligt, drygt 2 kg färska pilgrimsmusslor (kammusslor) för 12€, en omöjlighet att hitta hemma om man inte har eget Jet flyg.
Fiskaren öppnade musslor i stil med Gordon Ramsey, plockade ur muskeln och slängde skalen, sen var det dags att fixa lite sallad, dagsfärsk baguette ”traditionale” och lämplig svampsort (t.ex. Karl Johan)… Passerade en enorm kyrka på vägen hem och tände 2 ljus till minne av våra kära som inte är med oss längre, sen var det dags att laga något gött ; )

Jag skäms lite men detta är min 2:a tallrik… ; ( OBS! Inga rester kvar = miljövänligt!
1637085409682.jpeg

Fin utsikt från kyrkan på höjden (ovanför fiskhandlaren)
1F088125-B067-41B9-8767-6D62B0A38D05.jpeg
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu är vi på yttersta spetsen av Bretagne och strosar längs kusten (inte så lätt att sätta alla ”way points” i IGO) men vi hittar smultronställen. Här lärde vi oss hur saker med musslor (olika sorter) fungerar. Alla registrerade båtar ”skördar” sina ”åkrar” precis som på torra land. Här kommer bilden som visar hur det ser ut under vattenytan vid lågvatten: detta är faktiskt sandbotten vi ser nedanför:
56E989E3-DF74-4860-9B40-713D9849A4BE.jpeg

När man väl ”skördat” musslor (ostron m.fl.) så sköljs dessa med saltvatten som gör att musslor gör sig av med sand!
22AD10A7-824C-4CBE-908C-033E112FE3AA.jpeg

…för att sedan erbjudas till köpare som passerar förbi butiken. Mycket jobb med noga planering, rättvis fördelning av resurser och sen försäljning. Hur mycket som går på export vet jag inget om… Fascinerande skaldjursbransch i alla fall!

71C42488-2E16-43EC-8971-852045810F2B.jpeg
Sten-byggnader längs kusten ska vi inte tala om, ett husbyggnads-mästerverk som håller i tusentals år och är tidsenligt vackert, underhållsfritt & hållbart. Här bor man ovanför arbetsplatsen och stressar minimalt, ”välkommen in” alla dagar i veckan…

Måste säga att jag (vi) är maximalt imponerade av Bretagne ostronfiskarnas sätt att leva och överleva!

PS. bonus bild på hur deras Sci- Fi liknande ”farkost” ser ut för att hålla sig ”flytande”… DS.

0F6D1627-5017-4AF1-82B6-3986F543AA91.jpeg
 

Vidaliv

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9925
Medlemskap
2024
Nu är vi på yttersta spetsen av Bretagne och strosar längs kusten (inte så lätt att sätta alla ”way points” i IGO) men vi hittar smultronställen. Här lärde vi oss hur saker med musslor (olika sorter) fungerar. Alla registrerade båtar ”skördar” sina ”åkrar” precis som på torra land. Här kommer bilden som visar hur det ser ut under vattenytan vid lågvatten: detta är faktiskt sandbotten vi ser nedanför:
Visa bilaga 218284

När man väl ”skördat” musslor (ostron m.fl.) så sköljs dessa med saltvatten som gör att musslor gör sig av med sand!
Visa bilaga 218285

…för att sedan erbjudas till köpare som passerar förbi butiken. Mycket jobb med noga planering, rättvis fördelning av resurser och sen försäljning. Hur mycket som går på export vet jag inget om… Fascinerande skaldjursbransch i alla fall!

Visa bilaga 218286
Sten-byggnader längs kusten ska vi inte tala om, ett husbyggnads-mästerverk som håller i tusentals år och är tidsenligt vackert, underhållsfritt & hållbart. Här bor man ovanför arbetsplatsen och stressar minimalt, ”välkommen in” alla dagar i veckan…

Måste säga att jag (vi) är maximalt imponerade av Bretagne ostronfiskarnas sätt att leva och överleva!

PS. bonus bild på hur deras Sci- Fi liknande ”farkost” ser ut för att hålla sig ”flytande”… DS.

Visa bilaga 218290
Bretagne är magiskt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Snyggt o prydligt men Carefour laxen var i ”stek” storlek (2-3 kg), dvs ingenting att stoppa in i kallröken inför Julen. Här kommer en bild på vad Spanjorerna gärna vill ha på matbordet (annars hade det inte varit framme som färskvaror). Fyra st. färska (kanske upptinade) och fina laxfiléer från Mercadona ligger nu insaltade i campingens stora kyl. Imorgon ska de vändas och under övermorgonen torkas inför minst 12 timmars kallrökning + en veckas vila i vacuum förpackningar. Hinner nog bli klart som vår egen Julmats-pålägg och inte minst fin present till våra närmaste vänner. Återkommer med bilder från två fantastisk fina laxar som ska förgylla Julen i år, även utan snö o kyla… Och som B&G har sagt, 7,5€/kg filerade på plats, inga plastförpackningar här, nej tack!

1639150777303.jpeg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Snyggt o prydligt men Carefour laxen var i ”stek” storlek (2-3 kg), dvs ingenting att stoppa in i kallröken inför Julen. Här kommer en bild på vad Spanjorerna gärna vill ha på matbordet (annars hade det inte varit framme som färskvaror). Fyra st. färska (kanske upptinade) och fina laxfiléer från Mercadona ligger nu insaltade i campingens stora kyl. Imorgon ska de vändas och under övermorgonen torkas inför minst 12 timmars kallrökning + en veckas vila i vacuum förpackningar. Hinner nog bli klart som vår egen Julmats-pålägg och inte minst fin present till våra närmaste vänner. Återkommer med bilder från två fantastisk fina laxar som ska förgylla Julen i år, även utan snö o kyla… Och som B&G har sagt, 7,5€/kg filerade på plats, inga plastförpackningar här, nej tack!

Visa bilaga 219019
Nu vill jag inte fördärva er julstämning.... Men om man inte är 100% säker på var laxen kommer ifrån så kan denna film vara bra att titta på innan man sätter tänderna i laxen.... God jul i vart fall...

 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är ”gammal” laxfiskare som har hållit på sen 90-talet med bl.a. 14 års flugfiske i Norges klara laxälvar och kan skilja på lax och ”lax” till både utseende och färg. Den odlade är inte som den vilda, så är det bara, men det går att se tydliga skillnader på den odlade laxen också. Tja, varifrån den kommer, det kan man aldrig vara 100% säker på, kanske Norge, Scotland eller Chile, men ”magkänslan” när det gäller färg, doft och kroppsform, talar om fisken är aptitlig eller ej. Vissa påstår att den odlade är t.o.m. ”bättre” (tänk på alla sushi ätare), än den vilda med alla sina sjukdomar.

Jag tycker det är gott med tunt skivad kallrökt lax på ett grovt knäckebröd med en klick hovmästarsås, dill dekoration & liten citronstänk… Snart, om ca 10 dagar så är det klart, bilderna kommer i den här tråden. Ha en bra helg själva ; )

1639171621366.jpeg

PS. Tommy, din och Carolas Jul-pålägg håller redan på att ”kureras” (cure) i LC’s kyl. Hoppas bara att jag klarar av jobbet hela vägen… DS.
 
Toppen