• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Självscanning i butik

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Självscanning i butik

Vad är VHS? Har jag sådant? Mobiltelefon är bra men det ska vara vara riktiga knappar på den! Vi som har druckit kokkaffe saknar det naturligtvis liksom förpackningarna som var gjorda för konsumenterna och inte för att någon maskin skulle bli billig i drift.

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Självscanning i butik

En anställd kostar mellan 700 000:- till en miljon per år. arbetsgivaravgifter, försäkringar, utbildningar, VAB och mycket mer.

Om man räknar med en månadslön på 17000:- som är rimligt för ett kassabiträde så ser det ut så här:

Lön 187000 kr
Semesterlön 22440 kr
Arbetsgivaravgifter 65806 kr
Totalt lön och skatt 275246 kr
Genomsnittlig månadskostnad 22937 kr

Försäkringskostnad 8378 kr
Särskild löneskatt 314 kr
Totalt försäkringar och löneskatt 8692 kr
Genomsnittlig försäkringskostnad per månad 724 kr
Totala årligt uppskattade kostnader inkl försäkringar 283938 kr

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Självscanning i butik

Vad är VHS? Har jag sådant? Mobiltelefon är bra men det ska vara vara riktiga knappar på den! Vi som har druckit kokkaffe saknar det naturligtvis liksom förpackningarna som var gjorda för konsumenterna och inte för att någon maskin skulle bli billig i drift.

Jappe

VHS (Video Home System) ett Videobandspelarformat. Om du har en video hemma så har du förmodligen en VHS.

Bennie
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Självscanning i butik

många av er som kommenterat, med motivation arbetslöshet ,tänker inte på att det skapar arbete i andra ändan !!! tex tillverkning av scanningsutrustning ,service utbildning ,med andra ord arbetsförflyttning!!!
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Självscanning i butik

Bara en sak; du blir inte bedömd som snattare om det inte stämmer vid en kontroll!!! Det enda som händer är att du en tid efteråt blir lite oftare kontrollerad! Jag tycker det är jättebra med självscanning!!
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Självscanning i butik

Om man räknar med en månadslön på 17000:- som är rimligt för ett kassabiträde så ser det ut så här:

Lön 187000 kr
Semesterlön 22440 kr
Arbetsgivaravgifter 65806 kr
Totalt lön och skatt 275246 kr
Genomsnittlig månadskostnad 22937 kr

Försäkringskostnad 8378 kr
Särskild löneskatt 314 kr
Totalt försäkringar och löneskatt 8692 kr
Genomsnittlig försäkringskostnad per månad 724 kr
Totala årligt uppskattade kostnader inkl försäkringar 283938 kr

Bennie

Jag vet inte hur det funkar inom affärsvärlden, men jag har varit egen företagare inom svets o smide under hela arbetslivet. Om man skulle anställa någon, måste man öka vinsten med minst en miljon, annars förlust och i förlängningen nedläggning eller konkurs.
Sedan finns det en massa konstigheter med lönebidrag och annat från staten och då gäller det att hoppa på tuvorna rätt, så man inte hamnar emellan.

Nu är vi långt ifrån självskanning.
Jag handlar med kontanter i vanlig kassa och kommer att fortsätta med detta.
 

akezett

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
7319
Medlemskap
2024
Sv: Självscanning i butik

Dessutom går det lika snabbt att köpa en enda vara som att köpa flera kundvagnar, om det inte blir avstämning, och om det blir det så hjälper oftast personalen till med upp och nedplockning
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Självscanning i butik

Jag tycker att självscanning är jättebra & trivs med detta eftersom jag sparar tid & slipper köa. Att springa i affärer är för mej inget nöje utan en nödvändighet. Om man lägger ihop all tid man skulle köa under ett år så blir det nog väldigt många timmar. Dessa timmar kan man spendera på bra mycket trevligare saker än att stå i kö.

Något som däremot är väldigt irriterande är dessa människor som inte vill scanna men som ställer sig i en bemannad kassa för självscanningskunder för att slippa köa. Sådana går man helt sonika förbi & om dom opponerar sig så är det ett sant nöje att upplysa dom om att dom står i fel kassa.

Bennie
Det kan vara så att man vill scanna men vill betala med kontanter, då går man till scanningskassan,,
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.679
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Självscanning i butik

För min del är självscanning ett sätt att lägga min tid på andra trevliga saker än att köa även om jag har tid till det. Har scannat själv sedan COOP började med det för med det för många år sedan.

Eva
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Självscanning i butik

Det senaste med att identifiera människor, såg vi i tv i kväll. Armband som mäter hjärtfrekvens, fingeravtryck, man talade om att fingret måste vara levande, för att det ska fungera, man bara undrar? Uppmätning mellan ögon och öron, mätning av rösten. Vad kan detta användas till i fel händer. Jag blir rädd för utvecklingen.
Jag fick upp ögonen när jag vid något tillfälle handlade med ICA kortet. En tid efteråt kom det hem rabattkuponger på exakt de varor jag köpt.
Ingen, ingen har med att göra vad jag handlar. Därav handlar jag utan scanner och kort, använder bara kontanter.
Jag kanske är knäpp, men jag tänker inte lämna ut alla uppgifter om mig själv.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Självscanning i butik

Att nyttja el. inte är upp till var & en, men mängden diskar kommer öka med självskanning.

Mindre slit för butiksanställd, mer service till kunder både i själva butiken och med värdar/värdinnor vid utcheckning.

Dessa diskar väger varan mot EON koden på grammet, minskar risk för ev. "fel"... ;)
Handskanner kommer minska pga. av varianter med icke betalda varor...

Willys i Karlskrona i helgen:
willys.jpg
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Självscanning i butik

Nog var det bättre förr, då man handla allt över disk.

Tommy R
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Självscanning i butik

Om den här tråden hade handlat om självscanning vid husbilsköp hade jag förstått.
Labic:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Självscanning i butik

Ibland dyker de upp här i forumet: de stora, filosofiska existentiella frågorna. Då är det skönt att ta del av er visdom.

Jag tror att många misstror Friedrich Nietzsche och kopplar ihop honom med nazisternas Übermensch. Vad Nietzsche menade var ganska enkelt egentligen och hade ingenting med nazism att göra.

Ur wikipedia: Han myntade uttrycket "Gud är död" och var främst en kritisk moralfilosof. Han skrev om övermänniskan som vågade bryta sig ur den kristna slavmoralen och skapa sig en egen moral. Delar av Nietzsches läror togs sedan upp av nazisterna, men då i en vulgär tolkning. Nietzsche och Kierkegaard gav främst impulser angående den etiska delen till existentialismen samt vad som var väsentligt att studera, det vill säga människans existens i världen.

Jappe
 

Solviva

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Sv: Självscanning i butik

Jag tror inte vi lyckas omvända trådskaparen. Det finns ett argument som jag också ogillar. Så fort jag köper ost eller någon annan vara så kommer ett erbjudande om samma ost till reducerat pris, tex 20%. Rabatten i sig är väl inget fel på, men 1984 kryper lite för nära kan jag tycka.
 
Toppen