• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Silver mot bakterier m.m.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Nuförtiden, när vissa grupper i samhället monterar ner välfärdssystemen och fler och fler av samhällets grundinstitutioner överlåts till riskkapitalister så tvingas många söka alternativa vägar för att kunna hantera sina sjukdomar utan att bli ruinerade.

Alla vet ju att överförskrivningen av antibiotika skapat och skapar nya resistenta bakteriestammar som kräver speciella läkemedel för behandling. Sjukhusens dåliga hygien skapar också problem; ett exempel är sjukhussjukan. Många får ofta det rådet när man söker vård på vårdcentral eller sjukhus att söka till privatvården eftersom man där kan få en läkartid utan att behöva vänta orimligt länge, o.s.v. o.s.v. Meningen är tydligen att minska samhällets utgifter! Att samtidigt de styrande inför ett "penningstreck" tycks inte bekymra höga vederbörande!

Alla dessa nymodigheter gör att många försöker hitta andra vägar för att hantera sina krämpor. Ett exempel på detta, som jag har stött på, är att gamla metoder för bakteriebekämpning börjar användas igen och där har s.k. kolloidalt silver fått ett kraftigt uppsving på senare tid. Jag har läst på lite om detta undermedel och blivit rätt så nyfiken på om det verkligen fungerar!

Finns det några här som har använt eller använder kolloidalt silver och är beredda att här berätta om sina erfarenheter?

Jappe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Silver har använts t.ex. i vattentankar för att minska bakterietillväxten. Det finns tabletter att köpa som man lägger i vattnet. Problemet är att det är ohälsosamt om man får för mycket av silvret i sig.

Frågan är vilka bakterier som det är verksamt emot. Och vilka doser som krävs för att det ska vara effektivt mot t.ex. sjukhussjukan. Man ska nog inte experimentera själv med det.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Varför inte Bly. Det använde Romarna i sina Aqvedukter. Dock var inte det riktigt bra för hälsan det heller.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Detta kolloidala silver är i joniserad form och skulle kanske därför vara farligt för miljön efter sin vistelse i djur- eller människokroppen. Silver är ju ett grundämne och förekommer i naturen, också i vanligt kranvatten. Jag vet inte om silver i jonform är farligare för naturen än större silverpartiklar. Jag har googlat på detta men blir bara förvirrad av alla konstiga synpunkter. Ämnet är tydligen infekterat och kollodialt silver verkar vara ett hot mot både livsmedels- och läkemedelsindustrin!

Jappe

PS: Grattis på födelsedagen, Ludde!
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Silver joner är ett effektivt medel för att begränsa bakterietillväxt, vet att det bl a användes i vattenbehållarna i rymdfarkoster. Fördelen med silver är att det är verksamt under lång tid, i motsats till UV och även klor. Jag var med och utvecklade (70-talet) system för silverbehandling av vatten ifartygstankar där lagringstiden kan vara extremt lång. Doseringen skall var amellan 15 och 50 ppb (parts per billion). Över 50 ppb (här finns stora marginaler) kan det finnas risker för människan och annat liv. Som tungmetall kan man väl även misstänka att det anrikas i fettvävnader, då främst på liv som finns i våra recipienter och då drabbas ju arter som ligger i toppen på näringskedjan värst.
Exemplet med bly i ett svar ovan återfinns även vad gäller silver. Romarna använde ofta matkärl av silver för att förbättra lagringstiden och för att undvika matförgiftningar.
I våra vattentankar på husbilarna passar säkert silver perfekt men det är ju som nämnts tidigarelite kontroversiellt. Dessutom måste det vara i jonform och vattnet får inte innehålla alltför mycket klorider för då övergår silvret till silverklorid och blir overksamt. Jag skulle inte vara rädd för att använda silverjoner, för effekten är mycket bra, problemet är bara att få till rätt dosering (15 ppb i 100 l vatten är ju inte lätt att väga till hemma på hushållsvågen och dessutom kanske ta hänsyn till kloridhalter osv).

Att däremot använda höga koncentrationer siver i strumpor, underkläder och sportkläder bara för att minska obekväma lukter är ju helt galet, man borde bojkotta sådana varor.

Ha en bra sommar, själva var vi i Kroatien före midsommar så vi har redan fått vår beskärda del av sommar och sol.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Jag har ingen erfarenhet av kolloidalt silver, men använder dagligen MSM
namnlist.msm.gif

tillsammans med C-vitamin för bästa effekt. Jag brukar blanda MSM och C-vitamin i vatten och använda som måltidsdryck en gång om dagen.
Jag kan intyga att detta fungerar för mig, då jag inte ofta drabbas av förkylningar, influensa eller andra åkommor. Dessutom så har jag fått ökad rörlighet i leder ( hade tidigare problem med mina knän) samt förbättrat hår som tidigare var flygigt och tunt som "babyhår", samt kraftigare naglar.
Dock måste jag erkänna att de förkylningar m.m. som barnbarnen tar med sig från dagis finns det inget som rår på.
"Var och en blir salig av sin egen tro"
:):):)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Om jag inte minns fel från den tid jag läste fysik så är silver ett av de stabilaste grundämnen som finns. Det ligger ungefär i mitten på det periodiska systemet och tyngre ämnen faller sönder (om än halveringstidarna är ofattbart långa), medans lättare ämnen tar åt sig elementarpartiklar för att bli tyngre.
Hur det uppför sig i kroppen som nanopartiklar känner jag inte till.
Matbestick i silver har ju använts i många hundra år.
Det kanske är dags att sälja dessa nu när silver blivit farligt.
:confused:
//W
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Ja det kanske är bäst att sluta med bestick över huvud taget, i fall vi skulle råka att svälja dem :confused:.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Silver mot bakterier m.m.

silver i vatten tanken,,dom gamla mynten,,faktum att ja fick de tipset till den förra husbilen,,en gammal 50-öring i tanken över sommaren,,så gör ja än idag,,vet inte riktigt va de ska va bra för,,men en gammal grej,,de sämsta är ju att man blir black med tiden,,:p
de e ju 25öre kvar på höstkanten,,men va då? ja har ingen riktig kläm på detta,,kan de va silver i håret?? kanske,,
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Hej Jappe
I vårt badrums skåp finns alltid en flaska kollodialt silver, ifall man börjar känna sig krasslig.
Så fort jag känner av en förkylning så sköljer jag munnen med kollodialt silver, på sammas sätt som man sköljde munnen med fluor i skolan, man sköljer ca 5 minuter.

Jag tillhör också den del av befolkningen som ifrågasätter alla dessa kemikalier som industrin prackar på oss för att hålla oss friska.
Personligen använder jag inte ens solskydds medel, jag går inte på den teorin att solen blir ofarlig bara för att man smörjer in sig med kemikalier.
//T
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Ja Ozonbehandling är ju ett säkert sätt behandla förorenade vatten med, tyvärr så är ju långtidseffekten inte den bästa och därför är den ju inte lämplig för t ex våra vattentankar där ju vattnet får stå ganska lång tid.
Det bästa för oss är nog ändå att omsätta vattnet snabbt och inte tanka vatten som vi kan misstänka är förorenat. Sen finns det ju andra drycker än vatten som vi inte mår dåligt av i rätta mängder.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Ja Ozonbehandling är ju ett säkert sätt behandla förorenade vatten med, tyvärr så är ju långtidseffekten inte den bästa och därför är den ju inte lämplig för t ex våra vattentankar där ju vattnet får stå ganska lång tid.
Det bästa för oss är nog ändå att omsätta vattnet snabbt och inte tanka vatten som vi kan misstänka är förorenat. Sen finns det ju andra drycker än vatten som vi inte mår dåligt av i rätta mängder.

Om man nu inte har med sig en liten smidig ozongenarator o kör några minuter per dag. Sedan håller jag om att det finns andra drycker men i dem finns inga bakterier.:)
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Silver mot bakterier m.m.

Kan rekommendera tidskriften "2000-Talets Vetenskap" där många av dessa ämnen tas upp.
www.2000tv.se

Som T Rantzow skriver, bra att ha även i husbilen för akuta lägen (kolloidalt silver alltså). Liksom Tea-tree oil.

/Gunnar
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen