• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sidospegel Ducato

Frankia7

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borås
HBK-Nr
202
Medlemskap
2024
Mötte en lastbil som höll hög fart på smal väg och den ville inte lämna plats så sidospegeln på vänster gick i små bitar, lastbilen stannade inte. Har nu beställt spegeln från Tyskland för ca 1600:- men hur
får jag loss mörkläggnings gardinen?? 2 av skruvarna är synliga men 2 är gömda under gardinkassetten. Spegeln är elstyrd, bilen Fiat Ducato, Hobby Optima T75, 2016. Någon som har ide eller gjort det själv?
 
Senast ändrad:

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har inte bytt själv, men häromkvällen hittade jag en tråd på Youtube.
Kolla lite på de filmerna,
så kanske det kommer en ledtråd du kan ha nytta av.
Så var det för mig, när jag inte fick loss inner-ramen på takluckan,
efter filmen vågade jag rycka rejält neråt.

fiat ducato mirror replacement - YouTube

Lycka till! önskar Raasken
 

Frankia7

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borås
HBK-Nr
202
Medlemskap
2024
Tack Raasken.Problemet för mig är att mörkläggnings kassetten på vår bil har inga synliga skruvar någonstans. Annars var det bra video. Hälsn. Esko
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Tips om det skulle fungera för dig.

Jag råkade ut för något liknande vid ett möte fast jag hade kört åt sidan så långt det gick. Hans backspegel låg kvar på vägen men han fortsatte ändå, vår bakspegel klarade sig med sprucket glas.
Glasmästaren hade motsvarande välvda spegelglas som han skar till och klistrade fast över det spräckta, blev perfekt till en kostnad av totalt kr 120,-
 

Frankia7

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Borås
HBK-Nr
202
Medlemskap
2024
Tack för svar Gunnar och Leffe. Gunnar, hela spegelhuset blev skrot så allt behöver bytas. Videon som du Leffe skickade var precis vad jag behövde. Vågade ta i lite mera nu när man fick se hur det sitter fast. Så nu är det bara att sätta igång. Hälsn Esko
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Det här gäller inte en påkörd spegel men väl en vänsterspegel där upp-ner-styrningen slutat fungera på stora spegeln. Kanske kan hjälpa andra som råkat ut för samma problem.
I vårt fall hade en av de två vita plast-styrpinnarna gått av.
Innan man börjar beställa dyra reservdelar tänkte jag göra ett reparationsförsök. Att enbart limma brottytan (plast...) Fungerade inte. Men när jag fräst ur ett litet spår med dremeln och "spjälat" med en bit av en tandpetare (dyraste reservdelen hittills ;)...) så tog limmet (loctite superlim). Och voilà: spegeln funkar igen!
Dock: återstår se hur uthållig lagningen är.

Bilder:
Först brottet på plastdetaljen
IMG_20190908_113937.jpg
Sedan "spjälningen"
IMG_20190908_123208.jpg
 
Toppen