• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Servicekostnad

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi fick tips här på HBK för nå't år sen om att serva husbilen i Spanien vilket vi också gjorde, mest för att "testa" påståendet. Vår bil kräver en mindre "A" service och en något större "B" service ca vart annat år. Jag blev aldrig riktigt klok på arbetskostnaden när jag läste vår första "A" faktura från en märkesfirma här hemma. Samma service i Spanien, också en märkesverkstad, kostade mindre än hälften. Frågade den Spanska killen i receptionen (bl.a. Norsk talande), hur kan ni serva "så billigt", det kostar betydligt mer hemma och han svarade "tja, det är ikke så mye arbete, olja filter och kontroller". På "B" service svarade han, "där byter vi även allergifilter så det blir lite dyrare". Fick dessutom komplett redovisning med checklista på allt som gjordes, hur proffsigt som helst!

Jag stöttar gärna våra värkstäder och handlar gärna både varor och tjänster här hemma (har inte tänkt flytta till Spanien), även om det kostar lite mer, men om jag kan serva bilen i Spanien där resekostnaden (bränsle) + service tillsammans kostar mindre än här, då tvekar jag inte en sekund! Lite synd att det ska behöva vara så...

Bild: lån från nätet
1618503635340.png
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Nä delintergrerad. Men i Jämtland är detta är ett lågt pris. Fick kostnadsförslag från Fiat i Strömsund på 15000 för kamremsbytet utan vattenpump och oljebyte. Alldeles för låg konkurrens är uppe. Titta bara priset på gasol. Mycket dyrare är upp än söderut i landet.
Ok, det som jag reagerar på är att det är så korta intervaller mellan bytena av rem,många "vanliga" p-bilar har ju intervaller t.o.m över 20tusen mil.
Kanske skrivit förut men ni har ett trevligt museum i Krokom förresten.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
många kommuner har olika miljösanktioner kontrollavgifter spec.i skåne
Miljösanktioner behöver man nog inte drabbas av bara för att man bedriver en verksamhet så länge man sköter sig och en verkstad behöver inte vara anmälningspliktig/tillståndspliktig och då behövs ej heller någon avgiftsplikt för miljötillsyn
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
När det är för billigt för att vara sant så är det oftast inte sant.
Läste en artikel för lite sedan om just de handtvättarna.
Arbetarna fick urusla löner, ofta 20-50:- i timmen.
Man betalade svarta löner och ingen moms....
Men,,erbjudandet var ju sant för kunden som lämnade bilen.

Att sedan företaget inte följde/följer alla avtal och kanske inte har F-skatt, och kunden kanske måste betala för "arbetsskador" och annat som kan "hända" personalen när det utför arbetet,,,,ja,,,det är ju en annan del av sidan ;-)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Men,,erbjudandet var ju sant för kunden som lämnade bilen.

Att sedan företaget inte följde/följer alla avtal och kanske inte har F-skatt, och kunden kanske måste betala för "arbetsskador" och annat som kan "hända" personalen när det utför arbetet,,,,ja,,,det är ju en annan del av sidan ;-)
Det är ju en av baksidorna med att anlita svart arbetskraft (även om man inte vet om det själv som kund).
 
Toppen