• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Servicekostnad

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
I en annan tråd (Är det svårt att byta bromsslang på äldre husbil) som jag inte vill byta ämne i, skriver Anki &. Bengt
En fråga , vad är en service idag.......... Byta olja +filter , kanske fylla på spolarvätska och AD-Blue. Fick erbjudande idag
Oljeservice +batterianalys 3000kr, delar för max 1000kr, så 2000kr för ingenting är bra betalt, dessutom påfyllningen av AD-blue och spolarvätska kommer utom.

Jag tittade nyss på en faktura från 2019 där jag betalade 940kr för olja och filter, 1355kr för arbetet inkl moms, totalt 2295kr.
Nu i veckan fick jag också ett ”erbjudande” från Fiat på 2995kr för detta. Alltså +30% på två år!
Om fördelningen mellan material och arbete är samma, räknar de ca 1800kr för jobbet.
Jag gissar att det tar de max 1/2 timme.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
ja det kostar ! vad tar frisören ? jag håller med dig det är dyrt skulle tro de deb 700-800 per timme på verkstaden ?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är ju väldigt sällan man bara behöver betala servicen (gäller alla yrkesgrupper).
Du måste betala deras lokalkostnader, kontorspersonal, löneavdelning, sociala kostnader, moms mm.
När man säger sig hittat en billig verkstad är det ofta någon av kostnaderna det fuskas med...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Man ser ofta när man är ute och åker reklam typ, vi handtvättar din bil endast 150kr !!!!!! Undrar hur det går ihop???
När det är för billigt för att vara sant så är det oftast inte sant.
Läste en artikel för lite sedan om just de handtvättarna.
Arbetarna fick urusla löner, ofta 20-50:- i timmen.
Man betalade svarta löner och ingen moms....
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Man ser ofta när man är ute och åker reklam typ, vi handtvättar din bil endast 150kr !!!!!! Undrar hur det går ihop???
Vi tar 200:- när kunden ändock har bilen inlämnad på verkstan för olika
jobb. Är vi dåliga för det?
Rekondaren har avtalsenl. lön kan jag lova.
Dom tvättar ofta andra bilar på kontrakt från andra bilfirmor
som inte har egen rekond.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det är klart att det kostar att få bilen servad. Som med allt annat betalar man för tid delar och inte minst kunskap. Jag har för några år sedan, pratat med en lärare på fordonsprogrammet. Han var inte så nöjd över studenternas engagemang och intresse.
Så det kanske är en bra idé att skapa egen kunskap och erfarenhet.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det är ju lika fortfarande Wessly och det blir ju inte bättre av att folk tycker att det är "dyrt" och gör det själv
eller lämnar till mindre firmor som inte betalar rätt löner. :)
Detta yrke har fortfarande inte fått den status den förtjänar.
Dessutom så har inte skolorna råd eller vill de inte satsa på ny teknik.
I dagens läge måste man lära sig felsökning tillsammans med den mekaniska delen och inte bara mekanik.
Mycket bra datakunskap, mycket bra engelska och ellära är idag ett måste i detta yrke men det är en kombination
som väldigt få har i gymnasieåldern och där efter.
Man måste nästan ha 2st hobbies för att klara detta och med ungdomar som knappt sett en motor eller ett
mätinstrument så blir det svårt att klara tillsättningen av alla tekniker som behövs i bilbranschen.
Jag är en av få som försöker axla rollen som praktikant "lärare" och jag ser att behovet vi i branschen behöver
är fler som verkligen är intresserade av el och mätningar men dessa försvinner tyvärr till industrin eller andra
"välbetalda" statusyrken.

Vi kan ju tänka på att ungarna tar efter sina föräldrar också. Om pappa alltid säger. "Usch va dyrt det blev i dag på servicen"
istället för att ta upp dom positiva sakerna med service tex. så kommer inte en unge att vilja som jobb att laga en bil på en verkstad.
Det är inte dyrt att göra service på bilen. Det kostar mycket pengar.
Men så kan ju jag säga. Jag som kan nästan allt och har en stor verkstad att leka i. :)
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Precis som med allt här i världen så är man inte intresserad av allt. Har inte heller läggning för allt heller.
Men kan vara bra att ha en hum om vad som ska göras. Att respektera kunskap är viktigt. Vid val av verkstad är det inte så dumt att ha lite insyn i vad som ska göras.
Så det är lättare att kunna avgöra om priset är ok, och att de är seriösa. Inte helt vara utlämnad.
Alla behöver inte bli mekaniker, och fixa allt själv.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
I en annan tråd (Är det svårt att byta bromsslang på äldre husbil) som jag inte vill byta ämne i, skriver Anki &. Bengt


Jag tittade nyss på en faktura från 2019 där jag betalade 940kr för olja och filter, 1355kr för arbetet inkl moms, totalt 2295kr.
Nu i veckan fick jag också ett ”erbjudande” från Fiat på 2995kr för detta. Alltså +30% på två år!
Om fördelningen mellan material och arbete är samma, räknar de ca 1800kr för jobbet.
Jag gissar att det tar de max 1/2 timme.
När ett hundratal fristående servicelämnare för ett märke går ut med samma priser kallas det för kartell och är absolut förbjudet. Konkurrensen blir åsidosatt. Man har slagit in på en farlig väg.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det är ju väldigt sällan man bara behöver betala servicen (gäller alla yrkesgrupper).
Du måste betala deras lokalkostnader, kontorspersonal, löneavdelning, sociala kostnader, moms mm.
När man säger sig hittat en billig verkstad är det ofta någon av kostnaderna det fuskas med...
Varför är det fusk, om dom har billigare administration, billigare lokaler och lägre vinstmarginal än märkesverkstäderna?
 
Senast ändrad:

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Nä delintergrerad. Men i Jämtland är detta är ett lågt pris. Fick kostnadsförslag från Fiat i Strömsund på 15000 för kamremsbytet utan vattenpump och oljebyte. Alldeles för låg konkurrens är uppe. Titta bara priset på gasol. Mycket dyrare är upp än söderut i landet.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
angående oljebyte på verkstäderna stora kostnader på hantering av spillolja stora miljökostnader (kommun inspektion )
Vet inte om det är olika i olika län eller kommuner.
I vår kommun i Uppland är inte spilloljehanteringen avgiftsbelagd, har du mer än 1000liter spillolja betalar vi inte för att den hämtas.
Göran i Björnarbo
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Vet inte om det är olika i olika län eller kommuner.
I vår kommun i Uppland är inte spilloljehanteringen avgiftsbelagd, har du mer än 1000liter spillolja betalar vi inte för att den hämtas.
Göran i Björnarbo
många kommuner har olika miljösanktioner kontrollavgifter spec.i skåne
Vet inte om det är olika i olika län eller kommuner.
I vår kommun i Uppland är inte spilloljehanteringen avgiftsbelagd, har du mer än 1000liter spillolja betalar vi inte för att den hämtas.
Göran i Björnarb
 
Toppen