• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

F

F.d. 15832

Guest
Det blir snart dags att serva min nyinköpta husbil -85'a som gått 6900 mil och undrar om det är någon som vet om det finns något kompatibelt olje- och luftfilter på Biltema, samt bromsklossar till LT31'an.
Vill gärna pyttsa i syntetolja.
Något annat som man ska tänka på när det gäller LT31?

Någon som har något tips/erfarenhet varför tutan inte fungerar... Säkringen är hel men bilen har stått avställd lääänge och bilen är indränkt i nikotin... Kanske bara dålig kontakt i ratten...

Mvh
Rolle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Kolla om det finns ström fram till tutan, finns det, så är det membranet som hängt sig. Det brukar hjälpa att knacka på tutan med en hammare. Skulle det inte räcka, så finns det en justeringsskruv som man kan vrida på för att få tutan att fungera igen.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Hej Paradigm

Oljefilter och luftfilter har jag köpt på Mekonomen

vad beträffar tutan så ta en enledarkabel t.ex. en fk och dra direkt från batteriet till tutans +-ingång och kolla om det tutar gör det inte det så är det kanske jordfel i tutans infästning eller något fel i ratten.


hälsningar Roffe
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Byta kamrem kanske?kanske tutan också
 
Senast redigerad av en moderator:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Jag har hört att man inte ska slå i syntet olja på en gammal motor den rensar motorn och skador kan uppstå på lager mm,bara vad jag hört/Claes
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Kolla om det finns ström fram till tutan, gör det, så är det membranet som hängt sig. Det brukar hjälpa att knacka på tutan med en hammare. Skulle det inte räcka, så finns det en justeringsskruv som man kan vrida på för att få tutan att fungera igen.

Tack för tipset och det snabba svaret. Ska kolla det nästa gång jag åker ut till bilen som står på Ekerö.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Hej Paradigm

Oljefilter och luftfilter har jag köpt på Mekonomen

vad beträffar tutan så ta en enledarkabel t.ex. en fk och dra direkt från batteriet till tutans +-ingång och kolla om det tutar gör det inte det så är det kanske jordfel i tutans infästning eller något fel i ratten.


hälsningar Roffe

Tack för tipset!

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Byta kamrem kanske?kanske tutan också

Kamrem, kanske man skulle kolla. Visserligen bara gått 6900mil men den kan ju ha blivit skör av att stå så länge, även om den har flyttats ett par gånger om året.

Mvh
Rolle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Tack för tipset!

Mvh
Rolle
Verkar som ett litet tankefel här, eller är det jag som tänker fel-
Tutan får väl matning direkt till + och sen jordar det i tutknappen i ratten.
Mät upp att du har ström fram till tutan. Har du det, dra en kabel från - på tutan till jord. om det låter då. har du felet mellan tutan och knappen.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Jag har hört att man inte ska slå i syntet olja på en gammal motor den rensar motorn och skador kan uppstå på lager mm,bara vad jag hört/Claes

6900mil och servad hela vägen på märkesverkstad, kan knappast klassas som "gammal" motor.
Men bortsett från det, så kan man visst gå över till syntet på äldre motorer, givet att man gör flera täta olje- och filterbyten, eftersom syntetoljan river loss gamla avlagringar, men därefter ska det normalt sett inte spela någon roll förutom att motorn kommer hålla avsevärt längre, givet att inte motorn är så sliten att oljetrycket blir för lågt...

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Verkar som ett litet tankefel här, eller är det jag som tänker fel-
Tutan får väl matning direkt till + och sen jordar det i tutknappen i ratten.
Mät upp att du har ström fram till tutan. Har du det, dra en kabel från - på tutan till jord. om det låter då. har du felet mellan tutan och knappen.

Eller att själva tutan har gått hädan.

Mvh
Rolle
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Med en gammal bil kan det vara hur djävligt som helst, men i regel brukar det vara ganska lögiskgt. dvs ström in - det fungerar, ingen ström- fungerar inte.
Calle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Kamrem, kanske man skulle kolla. Visserligen bara gått 6900mil men den kan ju ha blivit skör av att stå så länge, även om den har flyttats ett par gånger om året.
Kamremmarna idag är som livsmedel klassade som färskvara (5 år);)
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Jag har hört att man inte ska slå i syntet olja på en gammal motor den rensar motorn och skador kan uppstå på lager mm,bara vad jag hört/Claes
Hej Har motorn tidigare körts med vanlig olja,fortsätt med det,använd INTE syntetisk olja men de som har en ny bil,använd syntetisk olja.
Hälsn.Jan-E
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Det är viktigt att kontrollera elementslangarnas kondition speciellt den som går till baksidan motorn och den som går in under förgasaren.
Hälsn. Halle
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Hej Har motorn tidigare körts med vanlig olja,fortsätt med det,använd INTE syntetisk olja men de som har en ny bil,använd syntetisk olja.
Hälsn.Jan-E

Vad baserar du detta på ?

// Pär
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Med en gammal bil kan det vara hur djävligt som helst, men i regel brukar det vara ganska lögiskgt. dvs ström in - det fungerar, ingen ström- fungerar inte.
Calle

Ska försöka lägga det på minnet,... ett minne som för all del är bra, men ibland påfallande kort... :D

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor

Det är viktigt att kontrollera elementslangarnas kondition speciellt den som går till baksidan motorn och den som går in under förgasaren.
Hälsn. Halle

Tack!!! Ska kolla dessa särskilt noga.

Mvh
Rolle
 
Toppen