Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Bara som ett förtydligande: Motorn har ingen sensor som analyserar oljan. Det som görs är en beräkning av hur oljan försämras, baserat på körsträcka och ett antal andra parametrar.Det är lite mer komplicerat att återställa service indikatorn. Du behöver en bra OBD läsare (Se upp för billigt china skit) samt en app t. ex
Multiecuscan for iPhone/iPad som jag använder. Har du en bil från 2018 (tror jag det var) så behöver du också ett adapter set för att det ska fungera.
Se länk: Multiecuscan - Diagnostics software for Italian cars
Det är lite bök i början men det fungerar bra och du kan i princip återställa och kontrollera allt.
OBS! Det går inte bara att släcka lampan vid ett oljebyte. Fiat Ducato mäter oljekvaliteten och detta måste återställas. Detta görs med ovan app och OBD läsare.
Serviceindikeringen är från början förprogrammerad för 10 ”service coupons”, så om din bil har ”nollats” 10 ggr är den indikatorn inte längre aktiv. Den går att återaktivera.Nu tänker jag redovisa mina mätare efter resa om någon är intresserad.
Vad start visade oljebyte på 45000 km och service på 0 km
Våran resa var 1578 km lång.
Vid hemkomst visade oljebyte på 4344 km och service på 0 km.
Det tyder på att oljemätaren hänger med någorlunda 1600 km medan service visar samma som vid start.
Jag vet inte om detta är bra med det är fakta.
Möjligen på senaste modeller, men tidigare 2018 tex. så går det utmärkt att återställa oljeservice på enkelt sätt, den räknar bara tid/mil, och den har partikelfilter.Det är lite mer komplicerat att återställa service indikatorn. Du behöver en bra OBD läsare (Se upp för billigt china skit) samt en app t. ex
Multiecuscan for iPhone/iPad som jag använder. Har du en bil från 2018 (tror jag det var) så behöver du också ett adapter set för att det ska fungera.
Se länk: Multiecuscan - Diagnostics software for Italian cars
Det är lite bök i början men det fungerar bra och du kan i princip återställa och kontrollera allt.
OBS! Det går inte bara att släcka lampan vid ett oljebyte. Fiat Ducato mäter oljekvaliteten och detta måste återställas. Detta görs med ovan app och OBD läsare.
Möjligen på senaste modeller, men tidigare 2018 tex. så går det utmärkt att återställa oljeservice på enkelt sätt, den räknar bara tid/mil, och den har partikelfilter.
Jag har aldrig haft dom problemen,utan nollat varje år vid oljebyte, senaste bilen 2018 ,hade gått 8000mil när jag såldeJag vill minnas att de som haft problem med DPF tidigare här i forumet, har då fått meddelande om att göra ett oljebyte, alltså att det finns fler parametrar än tid/mil, minns jag rätt var den jag tänker på en 2012, minns inte namnet på medlemmen.
Ja för 2018 med fler årsmodeller är det två saker att nollställa. Ingen av dem är komplicerad bara man vet var de finns.Möjligen på senaste modeller, men tidigare 2018 tex. så går det utmärkt att återställa oljeservice på enkelt sätt, den räknar bara tid/mil, och den har partikelfilter.
Olja går att nolla utan problem utan inkoppling i bilen, bara rätt tryck på pedaler,tändning osv.Ja för 2018 med fler årsmodeller är det två saker att nollställa. Ingen av dem är komplicerad bara man vet var de finns.
1: Service interval reset, dvs den ”gamla vanliga” nollställningen. Ligger under menyn Service i Multiecuscan (MES)
2: ”Oil change” som nollställer räknaren för oljans nedbrytning/utspädning (bla pga av regenerering av DPF). Den nollas under menyn Engine i MES.Visa bilaga 240534
Ja men har man ändå MES eller annat bra OBD-”verktyg” är det enklare än de andra procedurerna.Olja går att nolla utan problem utan inkoppling i bilen, bara rätt tryck på pedaler,tändning osv.
Service reset kräver OBD inkoppling, sevicelampan slocknar normalt vid 100 över mil annars ändå.
Hej Peter. Det kan vara mig du tänker på, jag öppnade en tråd " Blinkande oljetryckslampa" oktober 2011 och det visade sig ha med DPF att göra och blinkande oljetryckslampa betydde att det var dags att byta olja.Jag vill minnas att de som haft problem med DPF tidigare här i forumet, har då fått meddelande om att göra ett oljebyte, alltså att det finns fler parametrar än tid/mil, minns jag rätt var den jag tänker på en 2012, minns inte namnet på medlemmen.
Tack, ja det absolut vara dej jag har i minnet.Hej Peter. Det kan vara mig du tänker på, jag öppnade en tråd " Blinkande oljetryckslampa" oktober 2011 och det visade sig ha med DPF att göra och blinkande oljetryckslampa betydde att det var dags att byta olja.
Mvh / Roland