1 juni i år råkade vi ut för ett motorhaveri strax norr om Hannover och tvingades att begära assistans. Då vi sedan ett antal år är anslutna till Motormännens assistansförsäkring finner vi det naturligast att ringa det nummer som finns angivet på assistansdekalen i vindrutan. En kille svarar och jag förklarar vår situation och att vi behöver assistans till en verkstad. Då svarar han (och eftersom jag hade mobilens högtalare påslagen är vi två som hör det): "Är du i Tyskland, sa du? Ja, men då kan vi inte hjälpa dig. Vi har inga samarbetspartners i Tyskland. Vill du ha hjälp måste du ringa ditt försäkringsbolag." Stumma av förvåning avslutar vi samtalet och ringer till vårt försäkringsbolag, Länsförsäkring Kronoberg som omedelbart svarar: "Var kvar på platsen så fixar vi en bärgare." Och mycket riktigt, en dryg halvtimma senare kommer en bärgare, lastar upp husbilen på släpet och tar oss till en verkstad. Någon timma senare har vi på fortsatt vår färd ner genom Tyskland.
Idag fick vi en förfrågan från LF Kronoberg om vi råkat ut för en skada eftersom de fått en räkning på en bärgning av vår husbil och att vi i så fall måste betala en självrisk på 1500 kronor. Jag förklarade situationen för honom och det enda han kunde se som en förklaring till Motormännens sätt att agera var att försäkringen enbart skulle gälla i Sverige - vilket den naturligtvis inte gör. Motormännens svar, jo jag kontaktade även dem idag, var ett enda stort frågetecken över hur man hanterat min förfrågan om assistans. Oförklarligt! Kan meddela att jag samtidigt sa upp mitt medlemskap i Motormännen med omedelbar verkan - trots att jag varit dem trogna i drygt 20-talet år. Och vilket assistansbolag jag framledes än kan komma att välja, så vet jag i alla fall en sak, sämre bemötande än det från Motormännen kommer jag inte att få.
Jag är ändå glad över att allt löste sig så smidigt via LF Kronoberg och sett i stort så är 1500 kronor ändå billigt för att få den snabba och perfekta hjälp vi fick. Och dessutom en lärdom för framtida resor om vilka man kan lita på fullt ut - när det verkligen gäller - enda gången Motormännen hitintills tycks ha varit på tårna har varit när det gällt att skicka ut inbetalningskortet för medlemskap och assistansförsäkring.
Idag fick vi en förfrågan från LF Kronoberg om vi råkat ut för en skada eftersom de fått en räkning på en bärgning av vår husbil och att vi i så fall måste betala en självrisk på 1500 kronor. Jag förklarade situationen för honom och det enda han kunde se som en förklaring till Motormännens sätt att agera var att försäkringen enbart skulle gälla i Sverige - vilket den naturligtvis inte gör. Motormännens svar, jo jag kontaktade även dem idag, var ett enda stort frågetecken över hur man hanterat min förfrågan om assistans. Oförklarligt! Kan meddela att jag samtidigt sa upp mitt medlemskap i Motormännen med omedelbar verkan - trots att jag varit dem trogna i drygt 20-talet år. Och vilket assistansbolag jag framledes än kan komma att välja, så vet jag i alla fall en sak, sämre bemötande än det från Motormännen kommer jag inte att få.
Jag är ändå glad över att allt löste sig så smidigt via LF Kronoberg och sett i stort så är 1500 kronor ändå billigt för att få den snabba och perfekta hjälp vi fick. Och dessutom en lärdom för framtida resor om vilka man kan lita på fullt ut - när det verkligen gäller - enda gången Motormännen hitintills tycks ha varit på tårna har varit när det gällt att skicka ut inbetalningskortet för medlemskap och assistansförsäkring.