• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp med Motormännens assistansförsäkring

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
1 juni i år råkade vi ut för ett motorhaveri strax norr om Hannover och tvingades att begära assistans. Då vi sedan ett antal år är anslutna till Motormännens assistansförsäkring finner vi det naturligast att ringa det nummer som finns angivet på assistansdekalen i vindrutan. En kille svarar och jag förklarar vår situation och att vi behöver assistans till en verkstad. Då svarar han (och eftersom jag hade mobilens högtalare påslagen är vi två som hör det): "Är du i Tyskland, sa du? Ja, men då kan vi inte hjälpa dig. Vi har inga samarbetspartners i Tyskland. Vill du ha hjälp måste du ringa ditt försäkringsbolag." Stumma av förvåning avslutar vi samtalet och ringer till vårt försäkringsbolag, Länsförsäkring Kronoberg som omedelbart svarar: "Var kvar på platsen så fixar vi en bärgare." Och mycket riktigt, en dryg halvtimma senare kommer en bärgare, lastar upp husbilen på släpet och tar oss till en verkstad. Någon timma senare har vi på fortsatt vår färd ner genom Tyskland.

Idag fick vi en förfrågan från LF Kronoberg om vi råkat ut för en skada eftersom de fått en räkning på en bärgning av vår husbil och att vi i så fall måste betala en självrisk på 1500 kronor. Jag förklarade situationen för honom och det enda han kunde se som en förklaring till Motormännens sätt att agera var att försäkringen enbart skulle gälla i Sverige - vilket den naturligtvis inte gör. Motormännens svar, jo jag kontaktade även dem idag, var ett enda stort frågetecken över hur man hanterat min förfrågan om assistans. Oförklarligt! Kan meddela att jag samtidigt sa upp mitt medlemskap i Motormännen med omedelbar verkan - trots att jag varit dem trogna i drygt 20-talet år. Och vilket assistansbolag jag framledes än kan komma att välja, så vet jag i alla fall en sak, sämre bemötande än det från Motormännen kommer jag inte att få.

Jag är ändå glad över att allt löste sig så smidigt via LF Kronoberg och sett i stort så är 1500 kronor ändå billigt för att få den snabba och perfekta hjälp vi fick. Och dessutom en lärdom för framtida resor om vilka man kan lita på fullt ut - när det verkligen gäller - enda gången Motormännen hitintills tycks ha varit på tårna har varit när det gällt att skicka ut inbetalningskortet för medlemskap och assistansförsäkring.
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag tycker nog att Motormännen kunde betala din självrisk till LF, när de nu inte riktigt hade full koll. Billigare för dem än om de hjälpt dig från början, antar jag. Någon kompensation borde du väl ha efter alla år och nu felaktigt bemötande. Du skall väl inte behöva betala för deras inkompetenta medarbetare?!
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Jag förstår till fullo dina synpunkter och kan också hålla med dig, men ibland kan det faktiskt vara värt att betala - med vetskapen om att man slipper att ha med dem att göra i framtiden. Och, som jag skrev, 1500 kronor är faktiskt inte så speciellt mycket pengar för det perfekta sätt på vilket bilen - och vi - togs om hand av såväl bärgare som mottagande verkstadspersonal. En lördag till på köpet!
 

Jörgen YNWA

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Svedala
HBK-Nr
28139
Medlemskap
2021
Samma sak hände oss bilen startade inte när vi skulle på båten i Rostock ringer assistansen och efter en halvtimme ringde en bärgare och frågade var vi stod, förklarade och han sa att han var i Trelleborg !! ringde igen och de skulle ta kontakt med Tyskland och bärgaren skulle ringa när han var på väg. fick hjälp av en svensk lastbilschaufför och fick igång bilen ,väntar fortfarande på att den tyske assistansen skall ringa dock väntat i 3 veckor nu :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vilken assistansförsäkring rekommenderar ni till en tung husbil?
Har idag Assistansbolaget, kom en ny avi idag om förnyelse, men jag avvaktar med den.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vilken assistansförsäkring rekommenderar ni till en tung husbil?
Har idag Assistansbolaget, kom en ny avi idag om förnyelse, men jag avvaktar med den.

Har ingen assistans försäkring..... Bilen har stannat 3 ggr under årens lopp i olika länder.... jag har ringt försäkringsbolaget då det ingår ju en räddningsförsäkring.... alla ggr har de kört bilen till en verkstad.... en gång fick de köra över halva Kreta :eek: fram o tillbaka, det tog dem över 12 tim :swoon:och alla ggr har jag betalt självrisken på 1 500.-Skr... så varför man skall ha en assistans försäkring extra har jag svårt för att förstå....H-bilen är på 4 500 kg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänker för mindre störningar, när Annelie är ute själv med husbilen, och kanske behöver
Starthjälp
Byte av hjul, punka
Soppatorsk
m.m.

Ingen självrisk på assistans, och den kostar under en 5-hundring om året
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Råkat ur för detta själv. Även jag med Motormännen. Jag ringde M från Frankrike , men visst gäller assistansen utomlands. Men ...... när M hörde att det var motorskada så kopplade de mig till mitt försäkringsbolag eftersom bärgning är gratis vid motorskada.
Man får ju ändå betala självrisk.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Kan berätta en liten historia om vår husbil, förra hösten pajade cirkulationspumpen i alde golvvärmesystemet, fick offert av verkstad på 6000:-, betalade och så var det med det.. tills jag kom på att vi har assistansförsäkring på OKQ8( tror den heter OKQ8 Backup) ringde och dom sa inga problem den betalar vi!
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Har klubbens försäkring i Folksam med assistans försäkring som tillägg. Har haft behov tre ggr för assistans. Två för motorfel och en gång punktering. Har fungerat perfekt alla gångerna. Vår bil har totalvikt 5400 kg om det har någon betydelse.
Kånnkård
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Kan berätta en liten historia om vår husbil, förra hösten pajade cirkulationspumpen i alde golvvärmesystemet, fick offert av verkstad på 6000:-, betalade och så var det med det.. tills jag kom på att vi har assistansförsäkring på OKQ8( tror den heter OKQ8 Backup) ringde och dom sa inga problem den betalar vi!

Vad har assistansförsäkringen att göra med cirkulationspumpen till golvvärmen?
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Vi har assistans hos Motormännen, även försäkring på husbilen där. Vi råkade ut för skada i Torrevieja och behövde bärgning. Detta inträffade för flera år sen. Vi ringde och när dom förstod att vi var i Spanien skulle vi ringa SOS i Köpenhamn. Efter mindre än en timme kom en bärgare och körde till märkesverkstad. Senare ringde dom från SOS och frågade om allt var OK. Vi har också fått bärgning i Sverige till märkersverkstad. Det har fungerat perfekt ingen räkning.
 
F

Fd.47585

Guest
Har Falks assistansförsäring för tung husbil (i vårt fall 4250 kg). När bilen inte startade förra året i Tyskland ringde vi till Falks som fixade fram en bärgare som startade bilen åt oss och sen körde före till deras verkstad som bytte startbatteriet . Det enda vi betalade var 1300:- för batteriet fast dom tog ut det gamla och skruvade dit det nya. Tidigare förra året gav även bodelsbatteri upp och det visade sig vara exakt samma som dom satte i som startbatteri, men i Sverige kostade dom 1740:-/st.
 
F

F.d. 940

Guest
Har Falks assistansförsäring för tung husbil (i vårt fall 4250 kg). När bilen inte startade förra året i Tyskland ringde vi till Falks som fixade fram en bärgare som startade bilen åt oss och sen körde före till deras verkstad som bytte startbatteriet . Det enda vi betalade var 1300:- för batteriet fast dom tog ut det gamla och skruvade dit det nya. Tidigare förra året gav även bodelsbatteri upp och det visade sig vara exakt samma som dom satte i som startbatteri, men i Sverige kostade dom 1740:-/st.

Med Falks assistansförsäkring får inte husbilen vara över 15 är gammal.
Arne.
 
Toppen