• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Se upp med ev partikelfilter!

F

F.d. 55257

Guest
Problem med Fiat årsmodell -10, 3 l -motorn med partikelfilter. "Oljelampan" indikerar redan vid 7-800 mil efter oljebyte - dvs oljan ska bytas. Manualen för partikelfiltret säger att man själv ska kunna "rensa" filtret genom att köra på lågväxel någon mil - detta hjälper inte. Har frågat två auktoriserade fiatverkstäder om problemet. Det framkom att flera kunder har (haft) samma problem men att senare årsmodeller inte har defekten. Vidare sägs att man undersöker problemet tillsammmans med Fiat för att göra en utvärdering, och att det möjligen kan bero på att någon del i systemet inte är optimalt uppdaterad (sic!) En tekniker menade dessutom att man inte kan ignorera lampan alltför många mil - då kan filtret skadas.
Någon som har liknande erfarenheter.

Dahinda (Hoppas på något svar):confused:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Du bör ha ett eftermonterat filter ? Det kom så vitt jag vet inte förrän 2012 seriemässing produktion.


Peter :)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Vi har en Fiat 2013 3,0 och har fått byta sensorn som sitter på partikelfiltret 2 ggr.
Sista gången frågade jag mekanikern vad som var felet med sensorn och han sa att den var full med vatten. Elektriska kontakter och vatten går inte ihop så därför lade sensorn av.

Jag misstänker att den första sensorn också var vattenfylld. Tur att det finns garanti då sensorn kostar ett par tusenlappar.

Det är ett mycket irriterande fel då bilen går ner på halvfart och filtret inte rengörs som det skall utan kan komma att sättas igen och behöva bytas och det lär ju inte vara gratis. Skrutt av Fiat att inte kunna skydda sensorn mot vatten på ett bättre sätt. Vi är ju inte de enda som drabbats.

Det går inte heller att skylla på att bilen inte har den senaste mjukvaran, både Ströms bil och Bilpartner i Malmö har kollat det.
Felet är, enligt Ströms bil, att det kommer vatten in i sensorn. På bilar med 150 hk motorn har man en ombyggnadssats för sensorn men inte för bilar med den stora 3,0 liters motorn. Nu får snart Fiat ha rett ut felet, så förbenat svårt kan det inte vara att år 2014 göra en plastmojäng vattentät/säker, eller...

//Evanders
 

Bestliner

FD HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Jag hade samma problem med min förra bil. Fiat 3l 2010 med filter. Efter mängder av strul under 3 år och 3 tusen mil gav jag upp och bytte in skroten med stor förlust. 15 ggr på verkstäder, fixat men återkom igen och igen. En helt tokig konstuktion som bara krånglar.
Det finns en beskrivning i fiatproblem tråden. Ni är långt från ensama. Ett typfel tyvärr.
Aldrig mera fiat för mig.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Jag hade samma problem med min förra bil. Fiat 3l 2010 med filter. Efter mängder av strul under 3 år och 3 tusen mil gav jag upp och bytte in skroten med stor förlust. 15 ggr på verkstäder, fixat men återkom igen och igen. En helt tokig konstuktion som bara krånglar.
Det finns en beskrivning i fiatproblem tråden. Ni är långt från ensama. Ett typfel tyvärr.
Aldrig mera fiat för mig.

Aldrig mera fiat för mig:wall::wall::wall::eek::eek::eek:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Har en Fiat 2012 3,0. Har fått bytt sensorn två gånger på garantin. Vatten och fukt i sensorn. Enligt mekanikerna så kan detta leda till fler konstiga fel. Ska få bytt två spridare i nästa vecka, även detta tar garantin eftersom det förmodligen är ett efterföljande fel till sensorn (fråga mig inte varför).
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.962
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Jag hade samma problem med min förra bil. Fiat 3l 2010 med filter. Efter mängder av strul under 3 år och 3 tusen mil gav jag upp och bytte in skroten med stor förlust. 15 ggr på verkstäder, fixat men återkom igen och igen. En helt tokig konstuktion som bara krånglar.
Det finns en beskrivning i fiatproblem tråden. Ni är långt från ensama. Ett typfel tyvärr.
Aldrig mera fiat för mig.

Håller väl med om att det finns fel som återkommer på många bilar, men så tillverkar Fiat också 75% av alla bilar som används till våra husbilar (har hört ca 2500 i veckan). Blir det då ett fel på en så blir ju felet återkommande på alla de övriga också. Toyota kallar ju tillbaka sina bilar nu på löpande band, för några år sedan ledde man ligan för minst fel på sina bilar.
Naturligtvis är det inte något vi bara ska svälja, ställ krav på ersättning och åtgärdande.
 

Bestliner

FD HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Håller väl med om att det finns fel som återkommer på många bilar, men så tillverkar Fiat också 75% av alla bilar som används till våra husbilar (har hört ca 2500 i veckan). Blir det då ett fel på en så blir ju felet återkommande på alla de övriga också. Toyota kallar ju tillbaka sina bilar nu på löpande band, för några år sedan ledde man ligan för minst fel på sina bilar.
Naturligtvis är det inte något vi bara ska svälja, ställ krav på ersättning och åtgärdande.

Du har givetvis rätt i att Fiat borde ta sitt ansvar och återkalla alla de bilar som har denna dåliga konstruktion. Man skall ju inte behöva byta olja i intervaller på 300-800 mil eller behöva halta till verkstad för dyra och tidskrävande åtgärder. Nuvarande motorer lär ju fungera så fiat får väl byta alltihopa för de drabbade så att de slipper det helvete jag hade. Tyvärr gör dom inte detta och återförsäljarna tvingas felsöka och lappa och laga på nogot som i grunden inte är rätt gjort. Jag tröttnade och bytte men fick då ta en gigantisk värdeminskning på över 500 tusen. Att köpa en ny bil som man beställt och utrustat precis som man ville ha den och sedan tre år senare finna att den trots otaliga verkstadbesök inte går att få att fungera som den skall är inte roligt. Visst under de tre åren gjorde handlaren verkligen allt som var möjligt och tog själv många kostnader som lånebil, bränslekostnader mm men tyvärr blev ju bilen aldrig bra. När sedan varningslamporna tände sig igen på väg hem från semester tredje sommaren gav jag upp och bytte in bilen. Har nu en beg. premiumbil på Iveco plattform utan partikel filter och är nöjd även om det blev en dyr läxa. Jag kommer aldrig igen köpa en ny bil och absolut aldrig en Fiat.:(
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Jag har varit två gånger på verkstaden med igensatt filter. Senaste gången uppmanade verkstaden mig att köra minst ett par mil varje gång jag startade bilen. Nu är jag väldigt "miljövänlig" och kör två onödiga mil varje gång jag behöver flytta bilen. Men nu fungerar filtret utan att sätta igen.
Jag har en Sunlight 2012 med Fiat.
Miljövänligt filter ????:wideeyed:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Bestliner, du hade så vitt jag förstått en 2010 Fiatbaserad husbil som tydligen i efterhand utrustats den med partikelfilter, annars kom partikelfilter till på Fiat och alla andra motsvarande fordon först i och med 2012 års modeller enligt ett nytt lagkrav 2012!

En tröst för oss med Fiatbaserade fordon kan vara att du efter all upplevd bedrövelse anser dig ha en premiumbil (vad avser drivlina eller möbler?), ett IVECO påbygge av årgång 2008.
Observera att IVECO faktiskt är en Fiattillverkad produkt = samma ägare, organisation och tillverkande roboticerade fabrik som naturligtvis står för samma kvalite rakt igenom på alla sina produkter - men "man klistrar på olika märken"!

Du "höjer din återförsäljare till skyarna", trots att du ideligen skriver att du förlorat (500':) på din förra bil som var så extremt dålig enligt dina egna utsagor. I ditt läge skulle jag givetvis ha krävt att din återförsäljare gjort dig skadeslös genom att återinlösa din husbilen och kompensera dig. Har man rätt och använder sig av fakta och inget annat så "mjuknar återförsäljarna", dvs den som du betalat för den kompletta husbilen! Din huvudmotpart i en affär är återförsäljaren, som du av någon anledning enbart tycks försvara(?), inte enskilt Fiat, kylskåpstillverkare, värmeanläggning, etc - de är "bara enskilda komponenter" i den hela husbil som du köpt!

Har egen erfarenhet av återinlösen hos en av våra större återförsäljare. Skedde helt utan pengaförlust för mig efter 2 år och 1.800 mil! Återförsäljaren betalade kontant tillbaka varenda krona som jag lagt ut till dem, detta mot bakgrund av att de inte kunde lösa de problem som jag med stöd av fakta åberopade. Allt kring denna affär, garanti, eftermarknad/felavhjälpning handlades faktabaserat/skriftligt och helt utan gnäll en köpare är de facto inte helt rättslös!

Kan för helhetens skull tillägga att vi fortfarande har bra relationer till denne återförsäljare, återinlösen är ett inte helt ovanligt tillvägagångssätt för att lösa reella problem jag vet flera med liknande erfarenheter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.181
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Bestliner, du hade så vitt jag förstått en 2010 Fiatbaserad husbil som tydligen i efterhand utrustats den med partikelfilter, annars kom partikelfilter till på Fiat och alla andra motsvarande fordon först i och med 2012 års modeller enligt ett nytt lagkrav 2012!

En tröst för oss med Fiatbaserade fordon kan vara att du efter all upplevd bedrövelse anser dig ha en premiumbil (vad avser drivlina eller möbler?), ett IVECO påbygge av årgång 2008.
Observera att IVECO faktiskt är en Fiattillverkad produkt = samma ägare, organisation och tillverkande roboticerade fabrik som naturligtvis står för samma kvalite rakt igenom på alla sina produkter - men "man klistrar på olika märken"!

Du "höjer din återförsäljare till skyarna", trots att du ideligen skriver att du förlorat (500':) på din förra bil som var så extremt dålig enligt dina egna utsagor. I ditt läge skulle jag givetvis ha krävt att din återförsäljare gjort dig skadeslös genom att återinlösa din husbilen och kompensera dig. Har man rätt och använder sig av fakta och inget annat så "mjuknar återförsäljarna", dvs den som du betalat för den kompletta husbilen! Din huvudmotpart i en affär är återförsäljaren, som du av någon anledning enbart tycks försvara(?), inte enskilt Fiat, kylskåpstillverkare, värmeanläggning, etc - de är "bara enskilda komponenter" i den hela husbil som du köpt!

Har egen erfarenhet av återinlösen hos en av våra större återförsäljare. Skedde helt utan pengaförlust för mig efter 2 år och 1.800 mil! Återförsäljaren betalade kontant tillbaka varenda krona som jag lagt ut till dem, detta mot bakgrund av att de inte kunde lösa de problem som jag med stöd av fakta åberopade. Allt kring denna affär, garanti, eftermarknad/felavhjälpning handlades faktabaserat/skriftligt och helt utan gnäll en köpare är de facto inte helt rättslös!

Kan för helhetens skull tillägga att vi fortfarande har bra relationer till denne återförsäljare, återinlösen är ett inte helt ovanligt tillvägagångssätt för att lösa reella problem jag vet flera med liknande erfarenheter.

Du kan ha rätt, enl. Lag så har man som privatperson vid fel på nyköpt produkt rätt att häva köpet efter 3:e reparationsförsöket, frågan är ju ifall det går att bevisa att det var samma fel varje gång :confused:
 

Bestliner

FD HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Bestliner, du hade så vitt jag förstått en 2010 Fiatbaserad husbil som tydligen i efterhand utrustats den med partikelfilter, annars kom partikelfilter till på Fiat och alla andra motsvarande fordon först i och med 2012 års modeller enligt ett nytt lagkrav 2012!

En tröst för oss med Fiatbaserade fordon kan vara att du efter all upplevd bedrövelse anser dig ha en premiumbil (vad avser drivlina eller möbler?), ett IVECO påbygge av årgång 2008.
Observera att IVECO faktiskt är en Fiattillverkad produkt = samma ägare, organisation och tillverkande roboticerade fabrik som naturligtvis står för samma kvalite rakt igenom på alla sina produkter - men "man klistrar på olika märken"!

Du "höjer din återförsäljare till skyarna", trots att du ideligen skriver att du förlorat (500':) på din förra bil som var så extremt dålig enligt dina egna utsagor. I ditt läge skulle jag givetvis ha krävt att din återförsäljare gjort dig skadeslös genom att återinlösa din husbilen och kompensera dig. Har man rätt och använder sig av fakta och inget annat så "mjuknar återförsäljarna", dvs den som du betalat för den kompletta husbilen! Din huvudmotpart i en affär är återförsäljaren, som du av någon anledning enbart tycks försvara(?), inte enskilt Fiat, kylskåpstillverkare, värmeanläggning, etc - de är "bara enskilda komponenter" i den hela husbil som du köpt!

Har egen erfarenhet av återinlösen hos en av våra större återförsäljare. Skedde helt utan pengaförlust för mig efter 2 år och 1.800 mil! Återförsäljaren betalade kontant tillbaka varenda krona som jag lagt ut till dem, detta mot bakgrund av att de inte kunde lösa de problem som jag med stöd av fakta åberopade. Allt kring denna affär, garanti, eftermarknad/felavhjälpning handlades faktabaserat/skriftligt och helt utan gnäll en köpare är de facto inte helt rättslös!

Kan för helhetens skull tillägga att vi fortfarande har bra relationer till denne återförsäljare, återinlösen är ett inte helt ovanligt tillvägagångssätt för att lösa reella problem jag vet flera med liknande erfarenheter.

Hej igen Relax
Det gick att beställa partikelfilter på Fiats 3l moter redan från mitten av 2008 och min var en sådan bil så filteret var inte eftermonterat utan kom med bilen från Sevel fabriken.
Jag tog juridisk rådgivning i mitt fall men fick rådet att inte driva frågan då den blev mycket komplex av förändrade valuta och marknadsförhållanden under de tre åren jag hade bilen. Hade jag däremot startat med krav tidigare hade utsikterna varit bättre. Du bytte inom garanti tiden men jag hade fått driva ärendet under ett annat lagrum dvs det förlängda kravet på garanti på avgasreningen. Då hade det också blivit mot Fiat som part och man höll det troligt att de skulle försöka smita då bilen inte var registrerad på deras COC intyg utan ett från Knaus med bistånd av Alko. Knaus har under löptiden också omstrukturerats som företag varför ansvar för gamla "synder" då blir mera teveksamma.
Att som privatperson försöka driva en process i den omgivningen kan bli mycket dyrt och svårt varför rådet blev att avstå.
Jag får kanske skylla mig själv att jag inte krävde återköp inom garantitiden men jag levde i förhoppningen att man skulle fixa felet. Detta trodde jag också under årets semester nere på kontinenten men i höjd med varberg på väg hem kom skiten tillbaka.
Faktum kvarstår att vissa bilar från de åren har en kostruktion som är dålig och att det verkar mycket svårt att rätta till varaktigt. Det finns minst 8 troligen flera medlemmar som i trådar på detta forum haft samma fel. Bara i denna tråd är vi fem. Du kan givetvis hävda att vi är ett litet undantag av drabbade och att de flesta Fiat fungerar som de skall. Det skulle kunna vara sant och med statistik kan man ju bevisa det mesta men vi som blivit drabbade har ju inte mycket hjälp av det. Slutligen en liten kommentar avseende Fiat och Iveco. Iveco är ju Fiats tunga division och bygger helt andra produkter än Fiat. Att hävda att allt är samma är ju att säga att en Skoda och en Scania är samma sak för att de tillhör samma företagsgrupp. Avseende det nya bilinnehavet kan jag medela att Concorde är en premiumbil i allt. Det är mycket stor skildnad mot mellanklassbilar som de jag tidigare kört.:)
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.324
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Tur att man har en -09 då som fungerar och har fungerat i över 5000mil.
Men som sagt dom som klagat här är en handfull personer som givetvis har haft sina problem. Vi är nog många som har en fungerande bil också.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Jämförelsen (... ?), Skoda_Scania som du gör Bestliner? Dessa båda märken är varken tillverkade i samma fabrik eller av samma konstruktionsteam, de har dessutom helt väsensskilda användningsområden som de är avsedda för (p-bil resp tunga lastbilar) - vart(?) vill du komma med en sådan "jämförelse???

Betr Fiat/Iveco så sker tillverkningen av drivlinor defacto i samma tillverkande Fiatfabrik med identiska maskiner/robotar, etc men används FÖR HELT OLIKA ÄNDAMÅL lättare (distr fordon) resp tyngre fordon (lastbilar). Detta förändrar inte utan stöder Fiats "kvalitetskrav" på alla sina produkter. Alla dessa Fiats drivlinekonstruktioner förutsätter en roboticerad muntipelproduktion, i denna kan man självklart inte producera olikartad "kvalite"!

Egna och andras problem ventileras här högt och lågt, verkliga problem varvas ofta med upprepat gnäll då tom oklart om vilken produkt som avses. Kanske lämpligt att strukturera sig mer och t.ex fundera mer kring;
1) att härleda vissa av problemen till att påbyggarens (sluttillverkarens) kompetens/ansvar är att välja rätt drivlina/chassi för den kompletta produkt som de "satt på marknaden" - Fiat (inkl Iveco) levererar "ingående prylar" som önskats/beställts av resp sluttillverkare men kvaliten på Fiats produkter är, inom avsett användningsområde i princip alltid likvärdig!
2) "din leverantörs roll och förmåga enligt köpekontrakt(!?) med att ge dig erforderlig service" och inte minst din egen roll som köpare inom garantiperioden - i affärer har man inga vänner, gör jag affär så ska jag utifrån sunt förnuft och ärlighet få det som jag betalat för punkt ... !
3) din eller min roll som "missnöjd köpare" .... ett husbilsköp är ingen liten affär, ofta som ett mindre hus - dvs man kan inte bara tanklöst titta på yttre eller inre blänk, skjuta ev obehagliga problem/tankar på framtiden och då kanske hamna utanför alla ev möjligheter till garantier/uppgörelser!

Betr Fiats partikelfilter så har deras 3-lit drivlina med robotväxellåda allt åm 2012 i en 5-tons husbil. Efter att nu ha kört i tre säsonger och ca 2.700 mil så upplever jag denna Fiats drivlina helt bekymmersfri! Jag gjorde 1:a serv inkl oljebyte hösten 2013 (efter 1.700 mil), planerar 2:a serv hösten 2015! Jag har inte upplevt minsta problem med olja (blinkande i-panelvarningar om oljebyten), partikelfilter eller automatlåda eller något annat! Däremot är jag mycket positivt överraskad över en oväntat låg drivmedelsförbrukning (snitt under 2.700 mil mycket klart under 1 lit/mil), hög drivlinekomfort (ljud, körkomfort och handling)!

Varför jag skriver som ovan, jo för att om möjligt förbereda nya/inte ont anande husbilsköpare så att de inte ska "drabbas av samma typ av problem" som du Bestliner upplever att du "råkat ut för"!
 

Bestliner

FD HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Bäste Relax
Vi som beskriver våra problem har inte bara upplevt att vi har haft dem som du nedlåtande skriver. Vi har verkligen råkat ut för problemen.
Ang fiat och ivecos likhet i motorer från samma fabrik så har du fel där också. De byggs under samma tak men är olika produkter med i många fall andra monterade delar. Inte ens motorblocken är samma.
Din bil är en 2012a och då var tydligen problemen lösta vilket du skall vara glad för. För oss som var tidiga med partikelfilter har det gått sämre. Att man förbättrar sina produkter är ju bra men det hjälper ju inte dem som köpt skräp. Jag kommer därför att fortsätta varna för skräpet även om du vill vara enögd och bara skriva om hur bra din fiat är. Min var skrot och det upplevde jag på riktigt
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Jag har varit två gånger på verkstaden med igensatt filter. Senaste gången uppmanade verkstaden mig att köra minst ett par mil varje gång jag startade bilen. Nu är jag väldigt "miljövänlig" och kör två onödiga mil varje gång jag behöver flytta bilen. Men nu fungerar filtret utan att sätta igen.
Jag har en Sunlight 2012 med Fiat.
Miljövänligt filter ????:wideeyed:
Ja detta med partikelfilter berör inte bara Fiat som ju finns i >80% av våra husbilar, utan alla typer av moderna dieselbilar! Det finns fn två olika huvudlösningar av "regenereringsproblemet"! En för riktigt tunga lastbilar/fordon och en för lättare fordon p-bilar, distr-fordon ... enligt följande;
¤ lättare fordon (ex husbilar), genereras via insprutning av extra bränsle i motorn via ordinarie insprutningssystem under under avgasfasen för vidare trp till partikelfiltret.
¤ riktigt tunga fordon genereras genom direkt insprutning och förbränning i partikelfiltret , i och för sig en bättre men betydligt dyrare lösning.

Betr lätta fordon, så fullbordas en regenerering under ca 20 min vid normal körning, då uppnår partikelfiltret en temp på ca 600 grader varvid alla i filtret uppfångade sotpartiklar förbränns (ingen knytning till höga varvtal). Om körningen avbryts före avslutad generering så börjar denna om från början vid nästa körning - vid "normal fordonsanvändning" så utgör det heller inget problem om en eller annan regenerering avbryts!

Vad bör man som hus- och personbilist med moderna renade motorer tänka på(?);
¤ man kan t.ex inte avbryta regenerering hur många ggr som helst. Ett av få sätt att märka av när regenerering pågår är att iakta den momentana bränsleförbrukningen, ökar den utöver den normala så kan den uppmärksamme föraren förstå detta via bildatorn (märks oftast i övrigt inte alls).
¤ Intervallen mellan regenereringstillfällena varierar med hur fordonet används, för mig (och andra) med oftast minst 5 - 10 mils körningar (Fiat 2012:a) märker man och tänker inte på regenereringarna överhuvudtaget. Såvitt jag iaktagit så tycks min husbil, med min körning regenereras i intervall på mellan var 300-500:e mil, fö ungefär samma intervall som på de Volvo personbilsdieslar som vi har och haft och ff har (åm 2006 - 2014).
¤ Att avbryta en eller annan regering spelar heller ingen större roll men att upprepat enbart köra korta turer på mindre än en halvtimme eller att bara köra ut och in i ett garage, det är att be om problem med alla dieslar (eg alla bilar) oavsett tillverkare (alla har i stort sett likvärdiga partikelfilterlösningar).
¤ Ev problem med regenerering av partikelfilter är baserat på ovan inte heller knutet till annat än normala motorvartal och att motorn uppnått arbetstemp och att filtret därmed under körning med det insprutade bränslet ger uppnår ca 600 grader under en och samma regenerering.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
817
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026
Sv: Se upp med ev partikelfilter!

Vi har en Fiat 2013 3,0 och har fått byta sensorn som sitter på partikelfiltret 2 ggr.
Sista gången frågade jag mekanikern vad som var felet med sensorn och han sa att den var full med vatten. Elektriska kontakter och vatten går inte ihop så därför lade sensorn av.

Jag misstänker att den första sensorn också var vattenfylld. Tur att det finns garanti då sensorn kostar ett par tusenlappar.

Det är ett mycket irriterande fel då bilen går ner på halvfart och filtret inte rengörs som det skall utan kan komma att sättas igen och behöva bytas och det lär ju inte vara gratis. Skrutt av Fiat att inte kunna skydda sensorn mot vatten på ett bättre sätt. Vi är ju inte de enda som drabbats.

Det går inte heller att skylla på att bilen inte har den senaste mjukvaran, både Ströms bil och Bilpartner i Malmö har kollat det.
Felet är, enligt Ströms bil, att det kommer vatten in i sensorn. På bilar med 150 hk motorn har man en ombyggnadssats för sensorn men inte för bilar med den stora 3,0 liters motorn. Nu får snart Fiat ha rett ut felet, så förbenat svårt kan det inte vara att år 2014 göra en plastmojäng vattentät/säker, eller...

//Evanders
Det var bra att vi fick reda på vad problemet är .Vattenfyld difftryckgivare . Den sitter J-V dumt under bilen framför DPF väldigt utsatt .
Den skulle man kanske flytta upp i motorrummet så den sitter skyddad :D
Tre sladdar och två slangar.Borde kunna låta sig göras:cool:
 
Toppen