Sv: Se upp med ev partikelfilter!
Jämförelsen (... ?), Skoda_Scania som du gör Bestliner? Dessa båda märken är varken tillverkade i samma fabrik eller av samma konstruktionsteam, de har dessutom helt väsensskilda användningsområden som de är avsedda för (p-bil resp tunga lastbilar) - vart(?) vill du komma med en sådan "jämförelse???
Betr Fiat/Iveco så sker tillverkningen av drivlinor defacto i samma tillverkande Fiatfabrik med identiska maskiner/robotar, etc men används FÖR HELT OLIKA ÄNDAMÅL lättare (distr fordon) resp tyngre fordon (lastbilar). Detta förändrar inte utan stöder Fiats "kvalitetskrav" på alla sina produkter. Alla dessa Fiats drivlinekonstruktioner förutsätter en roboticerad muntipelproduktion, i denna kan man självklart inte producera olikartad "kvalite"!
Egna och andras problem ventileras här högt och lågt, verkliga problem varvas ofta med upprepat gnäll då tom oklart om vilken produkt som avses. Kanske lämpligt att strukturera sig mer och t.ex fundera mer kring;
1) att härleda vissa av problemen till att påbyggarens (sluttillverkarens) kompetens/ansvar är att välja rätt drivlina/chassi för den kompletta produkt som de "satt på marknaden" - Fiat (inkl Iveco) levererar "ingående prylar" som önskats/beställts av resp sluttillverkare men kvaliten på Fiats produkter är, inom avsett användningsområde i princip alltid likvärdig!
2) "din leverantörs roll och förmåga enligt köpekontrakt(!?) med att ge dig erforderlig service" och inte minst din egen roll som köpare inom garantiperioden - i affärer har man inga vänner, gör jag affär så ska jag utifrån sunt förnuft och ärlighet få det som jag betalat för punkt ... !
3) din eller min roll som "missnöjd köpare" .... ett husbilsköp är ingen liten affär, ofta som ett mindre hus - dvs man kan inte bara tanklöst titta på yttre eller inre blänk, skjuta ev obehagliga problem/tankar på framtiden och då kanske hamna utanför alla ev möjligheter till garantier/uppgörelser!
Betr Fiats partikelfilter så har deras 3-lit drivlina med robotväxellåda allt åm 2012 i en 5-tons husbil. Efter att nu ha kört i tre säsonger och ca 2.700 mil så upplever jag denna Fiats drivlina helt bekymmersfri! Jag gjorde 1:a serv inkl oljebyte hösten 2013 (efter 1.700 mil), planerar 2:a serv hösten 2015! Jag har inte upplevt minsta problem med olja (blinkande i-panelvarningar om oljebyten), partikelfilter eller automatlåda eller något annat! Däremot är jag mycket positivt överraskad över en oväntat låg drivmedelsförbrukning (snitt under 2.700 mil mycket klart under 1 lit/mil), hög drivlinekomfort (ljud, körkomfort och handling)!
Varför jag skriver som ovan, jo för att om möjligt förbereda nya/inte ont anande husbilsköpare så att de inte ska "drabbas av samma typ av problem" som du Bestliner upplever att du "råkat ut för"!