• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Scooter

Thoben

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
27457
Medlemskap
2025
Har du vägt axelvikterna på bilen när den är lastad som den brukar vara när ni åker, inkl. vatten passagerare o.s.v. Det är inte säkert att du har så mycket bakaxelvikt kvar. Scootern plus förlängning och plattform blir minst 150kg, och sedan har du hävarmskraft till bakaxeln så det blir uppåt 200kg i bakaxelvikt.
Räknar med att jag måste prioritera bort last i garaget. Har måttet ca 1300 från infästning till scooterramp. Om vikten är 100 kg vad blir då hävstångsvikten? Har inte tänkt på detta

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Räknar med att jag måste prioritera bort last i garaget. Har måttet ca 1300 från infästning till scooterramp. Om vikten är 100 kg vad blir då hävstångsvikten? Har inte tänkt på detta

Du måste kolla längden från bakaxelns centrum till där scooterns hjul står, vilket ju är en bra bit ut från bakväggen på husbilen.
Och när det gäller vikten måste du räkna med profilerna du länkade till och plattformen som scootern står på säkert väger minst 50 Kg.

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2025
Du måste kolla längden från bakaxelns centrum till där scooterns hjul står, vilket ju är en bra bit ut från bakväggen på husbilen.
Och när det gäller vikten måste du räkna med profilerna du länkade till och plattformen som scootern står på säkert väger minst 50 Kg.
Visst Montreal. Jag räknade lite på vår Burstner A530.
100 kg på cyckelstället bak ger 174 kg merbelastning på bakaxeln
Sune

Thoben

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
27457
Medlemskap
2025
Tack.....Ska se om jag kan få fram en bra siffra.

Thoben

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
27457
Medlemskap
2025
Har du vägt axelvikterna på bilen när den är lastad som den brukar vara när ni åker, inkl. vatten passagerare o.s.v. Det är inte säkert att du har så mycket bakaxelvikt kvar. Scootern plus förlängning och plattform blir minst 150kg, och sedan har du hävarmskraft till bakaxeln så det blir uppåt 200kg i bakaxelvikt.
Har idag en skylt i garaget som säger max 200 kg. Gäller det lastvikt för bakaxel eller hållbarheten för golvet i garaget?

Toppen