• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Scandinavian Edition"

F

F.d. 14026

Guest
Hej,
Är det någon som har en Adria Vision eller annan med märkningen "Scandinavian Edition" från 2006-2007?

Undrar i så fall vad som är speciellt med denna bil?

Mimmi
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.301
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Det är golvvärme, elpatron och (lite osäker här) vevhusventilationsvärme. Sedan kan det vara mindre saker som elfönsterhissar, backspegelvärme, fönster i bodelsdörren och ugn som inte är standard i exempelvis Tyskland.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej Mimmi.

Jag vill ju inte klanka ner på mitt eget märke eftersom jag är mycket nöjd i övrigt.

Det låter ju jättebra med "Scandinavian edition" men det blir ingen vinterbil för det.

El-patronen klarar att hålla värmen ner mot 0:an, kanske några minus om man har vintertäcke. Är det kallare får man kombiköra med gasol.

Sedan går ni ju från bakhjulsdrift till framhjulsdrift vilket är att beakta.

Jag var ute i snöovädret mellan Jul och Nyår och var inte imponerad. Nu har jag odubbade vinterdäck men utan en hink stenflis och spade var det inte lätt att komma ifrån CC campingen i Borensberg. skall man köra i brantare backa vintertid rekomenderar jag ett set snökädjor.

Peter:bye:
 

Bilagor

  • PC250026.JPG
    PC250026.JPG
    2 MB · Visningar: 10
  • P1010040.JPG
    P1010040.JPG
    2,2 MB · Visningar: 9
F

F.d. 29865

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Det är golvvärme, elpatron och (lite osäker här) vevhusventilationsvärme. Sedan kan det vara mindre saker som elfönsterhissar, backspegelvärme, fönster i bodelsdörren och ugn som inte är standard i exempelvis Tyskland.

Dod kväll märkeskollegor,
Är du hundra på detta med golvvärme och vilken typ av golvvärme refererar du till ? Vi sitter i en Adria S 680 ST från 2009 som det bevisligen står Scandinavian Edition på en etikett vid dörren på. Skall jag skatta mig lycklig över att ha golvvärme, eller ? Som sagt, vilket typ av golvvärme är det ????
Nyfiken som bara den.
:mcride:
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej sharkym122009 och Fuzzy 3.0!

I vår Adriatik Coral S 650 SP -08 består golvvärmen av elslingor som fungerar med 230 V, d.v.s. när vi är kopplade till elnätet. Vi måste dock ansluta en stickkontakt till ett eluttag då vi vill ha golvvärmen (finns i garaget i vår bil, där vi också kan välja mellan olika spänningar) påkopplad.
Vår erfarenhet är att elpatronerna räcker till även då termometern kryper ner en bra bit under nollstrecket.
Brukar dock, när vi står ute i - 20 eller kallare, även koppla in gasolen som stöd. Såg dock senast i påskhelgen, då det visserligen ej kröp ner till mer än dryga -10 grader i fjällen, att gasolförbrukningen inklusive gasol för spis och ugn under tre dygn var försumbar.
Visserligen var det första gången vi även använde oss av Jokku Tuote´s elanslutna golvvärmematta i förardelen i påskas. Kanske den bidrog till det ovan beskrivna resultatet!?
//Kjell
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.798
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej nu gjorde du oss nyfikna.
"Citat" Visserligen var det första gången vi även använde oss av Jokku Tuote´s elanslutna golvvärmematta i förardelen i påskas. Kanske den bidrog till det ovan beskrivna resultatet!? "Slut Citat"
Kan du förklara lite närmare vad det är för en matta.
Mvh.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Scandinavian Edition"

Fler5e produsenter har "Nordic Edition", "Scandianavian Edition" eller "Norwegian Edition" på modeller som er bestilt av hovedforhandlere her i våre land. Det spesielle er normalt en samling av opsjoner som er "standard" på disse bilene, ofte uten at det er tilpassning til vårt noe tøffere klima.

Onde tunger vil ha det til at dette er en måte å kunne ta en høyere pris enn for en tilsvarende bil levert i andre land.
 
T

Tomas Schultz

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Det är el-golvärme i denna modell, har en själv. Du får sätta i kontakten under sängen och sen välja effekt på dosan brevid.

Tomas
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Det är el-golvärme i denna modell, har en själv. Du får sätta i kontakten under sängen och sen välja effekt på dosan brevid.

Tomas

Hej Tomas.
NU blev jag verkerligen nyfiken. Ser ut som vi sitter i liknade bilar. Men vadå kontakten under sängen och vilken dosa ???????? Kan jag ringa dig och få lite mera kött på benen. Ingen har visat mig någon kontakt under sängen, heller inget vår säljare har nämnt om. Vi har alltså en >Adria S680 ST från 2009.
Har du månne en extra utrustad bil ?

Ser fram mot ditt klarläggande
//:mcride: Hans
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej Hans!
Jag misstänker att transformatorn till golvvärmen (en ljusgrå låda) i Din Adria S680 ST, finns liksom i vår 650 SP i utrymmet under dubbelsängen i nära anslutning till Trumapannan.
Kablaget från golvvärmen avslutas i transformatorn. Transformatorn har även en stickproppsförsedd sladd som Du vid användning ansluter till ett sannolikt närbeläget eluttag.
På transformatorn finns ett omställningsvred som Du kan ställa på 0, 20, 22 eller 24 Volt´s spänning. Transformatorn/lådan är stor som ungefär 1/2 skokartong.
Hoppas detta kan vara till någon vägledning och att Du hittar den och kan testa golvvärmen.
Hälsningar Kjell
 
F

F.d. 14026

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej igen,
Intressanta svar, tack. Är det ingen som har en Adria från 2007 med golvvärme och uppvärmd spillvattentank, märkt scandinavian edition?

:music-icon:
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Ett STORT Tack Kjell,
Va spännande,m detta har ingen berättat för oss. Kan ej påstå att jag sett ngt i instuktionsboken heller. Gissa om jag kommer att "krypa" in undersängen idag.
Än en gång, ett stort tack.
Hoppas vi ses någon gång.
Mvh, Hans

Ps. Hör av mig beträffande resultatet.
:mcride:
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej igen,
Intressanta svar, tack. Är det ingen som har en Adria från 2007 med golvvärme och uppvärmd spillvattentank, märkt scandinavian edition?

:music-icon:

Hej vi har en Izola 687 SP - 07a ,vi har exakt som Kjell skriver i sitt inlägg, när jag behöver golvvärmen vrider jag reglaget till lämpligt läge, fungerar mkt. bra, boxen sitter på hög. sida i last utrymmet (har ej garage) Kan även lyfta sängen och komma åt boxen därifrån, men det är lättare utifrån.
Guy
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Vi har också en Coral 650 SP - 07. Golvvärmen fungerade inte trån början i vår bil. Den blev lagad (transformatorn sönder) vid första service besöket.

Det gör väldigt mycket på värmen i bilen när man har den på och det har vi alltid. Tyvärr måste man ha tillgång til 220V därför letar vi oftast efter ställplatser med el på höst o vår.

Även spillvattentanken är eluppvärmd den går på 12V men ska visst dra ur batteriet ganska snabbt så den använder vi aldrig.

Om jag inte minns fel så har motsvarande importerad bil inte golvvärme o elkasset i pannan det är kanske detta som är "Scandinavian Edition".

Jag vet att det finns någon här i klubben som har en importerad bil ni får gärna friska upp mitt minne om jag har fel.

Rolf
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej Kjell,

Vilken toppendag detta blev, visst sitter det saker under sängen, exakt som du beskrev. Nu måste detta provas innan garatin går ut. Men varför i all världen finns inget i instuktionsboken om detta. Allt med justerbara rattar och vred behöver ju en instruktion hur det kan/skall användas. Om inte annat så är det intressant att veta hur det funkar. Mailade till Adria.se men fick inget svar på min fråga.
Jag/vi är dig evigt tacksam.

TACK !!

//Hans
:mcride:
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Vi fick en separat broschyr på golvvärme transformatorn och på mycket annat också sådant som inte finns med i instruktionsboken för bodelen.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej Hans!

Tack, själv! Det är ju det här som är det fina med HBK att snabbt, via andra medintressenter, kunna få den information eller erfarenhet av något man för tillfället söker eller saknar.
Hoppas vi ses någon gång!
Hälsningar Kjell
P.S. I HBK Forum, Personliga betraktelser kan Du under rubriken, "Konsten att bli med husbil" läsa om hur vårt husbilsliv en gång startade. Inte helt problemfritt det heller! D.S.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14026

Guest
Sv: "Scandinavian Edition"

Hej igen,
Nu vet jag allt om Scandinavian Edition, tack vare er!
Det är så fantastiskt att man kan få svar nästan med en gång. Det finns ju hur mycket kunskap som helst här bland alla medlemmar.

Ännu mer fantastiskt är det ju med som Kjell plötsligt får golvvärme i bilen, ja det kanske finns mera skatter att söka efter i husbilen!!!

Tack tack
Mimmi
 
Toppen