• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samlingstråd för laddinställningar

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Har precis installerat mitt Litium (LifePo4) 150ah-batteri. Läst en jäkla massa om laddinställningar för olika situationer. Dvs när du står med 230 inkopplat, när du fricampar och har solceller osv.

För både egen del, men även för de som står inför att stoppa i Litiumbatteri, tänkte jag att det kunde vara bra med en samlingstråd för laddinställningar.

Mina förutsättningar hårdvarumässigt:
230-laddare: Victron Smart Charger 30A
MPPT-laddare: Victron Smart Solar 100/15A
Shunt: Victron Smart Shunt 500A
Batteri: SBL 150AH

Jag hade tänkt göra två batteriförval i laddarna. Ett för förvaringsläge och ett för aktivt läge. Tanken är då att förvaringsläget håller batteriet runt 60-70% SOC medans det aktiva läget laddar batteriet till ~100% SOC.

Dock krävs lite testning för att se vilka volttal som ska in i inställningarna för respektive läge.

Så har ni redan gjort nåt liknande? Fyll gärna på era laddinställningar så underlättar vi för nya Litiumanvändare.
 

Stewe

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Tyresö
Hej på er!
Jag tror man problematiserar ibland. Jag var riktigt nervös över att göra bytet och efter en månad med nya batteriet så kan jag bara säga att har ni funderingar på att byta så är det inte så himla svårt. Efter bytet så har jag slutat kolla min Victron smartshunt för det behövs inte. Gjorde en video om mitt byte kolla och ni kanske får några tips på inställningar osv.
//Stewe

 
Toppen