• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söderut med gastank

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Hur gör ni som kör söderut och har en fast gastank monterad, lämnar ni gasolflaskorna hemma ?
Tänker närmast på övervintring i Spanien.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.231
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det finns väl knappast ngn anledning att asa med sig flaskor om du inte vill ha en backup bara. Har du plats och lastvikt så spelar det väl ingen större roll om du tar med dem.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag hade inga andra flaskor än de fast monterade. Nackdelen när vi övervintrade på Bahia var att vi fick köra kyl och värme på el. Alternativet hade varit att koppla loss förtält, ställa på bilen och köra iväg och tanka någon/ några gånger under vintern. Vi tyckte det värt den extra elkostnaden för bekvämligheten.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Livibil beskriver problemet väldigt bra. Det tar emot att packa ihop allt och ge sig iväg för att tanka gas. Vi har löst problemet genom att ha en anslutning för gasflaska parallellt med den fasta tanken. Duocontrol med två ingångar. På denna andra anslutning försedd med tillräckligt lång slang så att flaskan kan stå på marken kan man ansluta vilken flasktyp som helst med lämplig adapter. 11 kg (ung 25 liter) räcker för oss i en vecka ungefär när det är kallt och värmen och kyl/frys är på. Vår fasta tank på 150 liter tar ju slut efter ca 6 veckor och står man en hel vinter i tex Spanien inser man problemet. Å andra sidan kan det ju vara bra att motionera bilen en gång i månaden!!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Livibil beskriver problemet väldigt bra. Det tar emot att packa ihop allt och ge sig iväg för att tanka gas. Vi har löst problemet genom att ha en anslutning för gasflaska parallellt med den fasta tanken. Duocontrol med två ingångar. På denna andra anslutning försedd med tillräckligt lång slang så att flaskan kan stå på marken kan man ansluta vilken flasktyp som helst med lämplig adapter. 11 kg (ung 25 liter) räcker för oss i en vecka ungefär när det är kallt och värmen och kyl/frys är på. Vår fasta tank på 150 liter tar ju slut efter ca 6 veckor och står man en hel vinter i tex Spanien inser man problemet. Å andra sidan kan det ju vara bra att motionera bilen en gång i månaden!!
Jag hade två alu-flaskor inkopplade via Duocontrol så jag hade inte den möjligheten. Dessutom hade jag mitt gasolskåp så dörren satt inne i garaget. Samma problem har ju plåtisar och man vill ju inte lämna garaget eller bakdörrarna på glänt.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Det blir första övervintringen för vår del och jag tror att vi kommer att flytta oss rätt ofta för att se oss omkring. Antar att det är lite tätare mellan gasolmackarna där än här hemma. Tanken är rätt stor, så den borde räcka några veckor, även till uppvärmning.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Om man har ett utvändigt gasoluttag för grill tex är det i vissa fall möjligt att 'föda' systemet 'baklänges' med lämplig reduceringsventil och adapter. Jag säger i vissa fall därför att en del utvändiga gasoluttag har inbyggd backventil som gör det svårt att arrangera. Speciellt engelsmän har jag sett utnyttja den här lösningen.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Glömde skriva att det gäller att se upp i Spanien när man köper reduceringsventil. Det finns 'burkar' som man trycker på flaskorna både med och utan reducering! De ser likadana ut och det är ibland svårt att se på förpackningen vilken sort det är. Den utan reducering är ju bara en avstängningsventil och bör ha gänga för högtrycksslang på utgången. Denna bör vara vänstergående men jag har sett 'vanlig' gänga också och tom nippel som man trär slang på. Se upp -- tubens höga gastryck är katastrof för bilens system.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Det blir första övervintringen för vår del och jag tror att vi kommer att flytta oss rätt ofta för att se oss omkring. Antar att det är lite tätare mellan gasolmackarna där än här hemma. Tanken är rätt stor, så den borde räcka några veckor, även till uppvärmning.
Vår tank på 44 liter räcker ca 28 dagar om vi kör kyl, värme och matlagning i Portugal.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Tack för svar !
Jag tror att jag lämnar gasflaskorna hemma.
Har hört att man kan hyra spanska flaskor direkt på campingen om man skulle fastna på något fint ställe.
Det går nog att ordna en lämplig adapter på plats.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Kolla så du har en Tysk anslutning mot bilen för då kan du skaffa Spansk adapter i många järnaffärer etc. Jag brukar ansluta på högtrycksidan med en adapter utan reduceringsventil (Röd ratt på toppen).
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Eftersom du har en tysk bil så kan det vara så att det sitter adapter på dina slangar redan mellan tysk o svensk som du kan plocka bort.
Den ser ut så här:

Om du inte har någon adapter redan så kan du skaffa denna:

Annars kan du också köpa en ny högtryckslang och byta om du har Truma delar:
 
Toppen