• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Till dig Melle kan jag bara säga så här, du frågar hur dum kan man vara och tar upp paraplyet som du fått inmonterat i din bil mot att du betalade 2000:- jag kan bara säga att några 2000:- hade dom aldrig fått av mig jag hade inte varit så dum.

Felet hade inte varit mitt utan Fiats och kostnaden hade varit deras.

Detta har Laikas återförsäljare tagit beslut om och det tycker jag är bra.

Hls Laika.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Laika...

Just nu verkar några av oss "drabbade" hittat en metod som varken är dyr eller arbetskrävande.
Kan vi inte vara nöjda med det just nu? Alla upplever inte att importörer eller ÅF bryr sig om problemen.

Att sen importörerna kommer att inse problemet... det kommer men inte nu !!

Om din ÅF fixar allt för din bil så är det OK för dig men jag försöker hitta metoder och åtgärder för att lösa problemet för alla som är drabbade.
Att importören kallar till en åtgärd är slutmålet.

Vi är som "Don Quichotte" springer på alla väderkvarnar tills vi stupar...
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Min käre vän, jag har ingen bil som är drabbad av era problem för det är 2006a.

Vad jag försökt göra är att hjälpa till att få en lösning till stånd för er som drabbats.

Jag är dessutom inte så säker på att den dag som du eller någon annnan med en Fiat av årsmodell 2007-2008 inte får ett betydligt sämre inbytespris på grund av de fel som era bilar är behäfftade med.

Just därför är det viktigt att Fiat får ta sitt ansvar och rätta till felen samt stå för kostnaderna.

Jag är ganska säker på att återförsäljarn som jag talat med inte nöjer sig med att åtgärda bilarna utan ersättning från Fiat.

Dessutom är det så att om importören kallar till åtgärd är det inget slutmål.

Slutmål kan det inte bli förän felet är löst på ett godtagbart sätt vilket inebär inget vatten in i vare sig motorrum eller annan stanns där inte vatten ska komma in.

Har du kontaktat caravan-clubb eller motormännen eller konsumentombudsman?

Frågar bara för att få veta om det är någon ide.

Men om ni är nöjda med att göra detta själva så är det okej för mig, tror dock inte ni kan kräva åtgärder mot vatteninsläpp om ni gör egna lösningar med egna lister, misstänker att det kan göra att Fiat vägrar att åtgärda felet då med hänvisning till det ni gjort.

Denna fråga kanske Kölis kan svara på.

Hls Laika.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Kicki o Bengt jag ber om ursäkt men jag förstår inte er fråga.

Såvitt jag vet rätt så byggs det väll husbilar i flera europeiska länder med Fiatchassi.
det byggs både i Tyskland, Italien, Slovenien och Sverige så marknaden är inte enbart Italien.

Detta kan ju inte ha med vilken marknad som bilen säljs för dom är med all sanolikhet lika dåliga i hela värden.

Hls Laika.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag ha sen i oktober försöka att få klarhet i hur det här problemet ska lösas.
Jag har hittills:
  • Skickat brev till 10 importörer om problemet. Tre svarade.
  • Mailat ett antal gånger till importörer om vad som är på G och vad VI tycker.
  • Telefonerat med VD och garantiansvariga hos Adria i Tenhult
  • Läst ALLA (tror jag) forum i ämnet... Svenska och andra
Men så här är det. FIAT Auto (i Italien.. Citroën, och Peugeot.. samma fabrik) skiter i detta. Man tar -07 som ett förlorat år och satsar framåt.
Om det kostar X millar att man inte fixade -07 ingen stor sak för dom.

Så blanda inte in FIAT .. bråka men husbilstillverkaren. Om generatorna av märket BOSCH strular på din Volvo så bråkar man inte med BOSCH man bråkar på Volvo...

Det är det som behövs ... att vi ställer husbilsimprtören/tillverkaren till svars,
inte FIAT. Låt diskussionen landa där den hör hemma.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Hej Laika!
Laika är unik så tillvida att det är en komplett byggd husbil redan då den lämnar Italiens gräns,
genom detta tror jag att Laikas problem är mindre än övriga tillverkares (i detta fallet).

Italien är Laikas hemmamarknad det medför kommunikationsfördelar i form av närhet till problem
och information både för tillverkaren (Fiat), påbyggaren (Laika) samt de Italienska husbilskunderna/köparna.

Detta är skillnad mot övriga (Hobby, Bürstner, etc) där Fiat levererar ett chassie med komplett drivlina från
Italien till Tyskland, mfl länder och först där blir de båbyggda till kompletta husbilar.

Min fråga var/är; "Vad är det som åtgärdas utöver vindruteläckaget?"
/ Hälsn, Bengt
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Hej Angan och alla ni andra som har drabbats ,liksom jag av Fiat sålletproblemet!Utan din ypperliga insats, som du har gjort Angan ,hade vi aldrig klarat av att komma någonvart med varken Fiat eller våra husbilsleverantörer. Stort tack till dig och alla andra som bidragit med sina inlägg i ovanstående ämne. Tack vare att ämnet diskuterats flitigt på hemsidan, börjar nu den ena efter den andra husbilsleverantören förstå att de måste göra något! D.v.s betala för kåpor och annat, som inte Fiat står för!
M.V.H. Fri-herren m.Familj
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Det verkar som att några av er har kommit på en fungerande lösning själva vilket är bra mycket bättre än ett "paraply" över motorn. Det gäller ju att få bort orsaken och inte bara verkan till ett fel som det här. Den som ska kontaktas och även ska se till att felet avhjälps är ju handlaren som säljer till slutkonsumenten, hur handlaren sedan går till väga är ju dennes sak och antagligen så är det smidigast och bäst PR för honom om han gör det själv omgående istället för att vänta på att Fiat ska lösa problemet. En knepig dilemma helt klart. Hade jag haft en sådan här bil så hade jag löst problemet själv därför att om motorn rasar så är det ett jävla problem för mej som kanske har planerat in semestrar mm med den nya bilen. Även om man får bilken gratis lagad så blir man i alla fall stående och ens förväntningar är slagna i bitar plus att man har en ny motor som redan har varit trasig, öppnad och reparerad, sånt känns aldrig bra.. Nu har jag ingen sån här bil själv som sagt annars skulle jag själv ha satt igång att tillverka nåt som gör att felet försvinner. Ni som har hittat lösningen med butyltejp mm kanske kan ta fram en bra och permanent sats som medlemmarna/sålletägare kan köpa? Skulle det finnas något intresse hos drabbade att köpa det? Gör en enkät!
 
J

Jarn

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Var inne på den tyska sidan "Wohnmobilforum", där står ju ännu mer än här, tyvärr är min tyska så jag bara förstår delar av det.

Fiat har där lämnat rekommendationer till sina återförsäljare att just täta vindrutan också, utan det är en recall.
Förutom det så är det vissa handlare som "bjuder på" att sätta på plastkåpan.
Fiat ersätter inte den då det bara är en kosmetisk sak att det blir brunt runt spridarna.
Den påverkar inte heller om det rinner ner vatten på kamremmen.

För de som själv vill beställa kåpan är här beställnummer och bilder på delarna, är enkelt att montera själv på 2,3 motorn, lite krångligare och andra delnummer för 3,0 motorn.

1 Stck. Deckel ----------Fiat-Ersatzteil-Nr. 504267418
3 Stck. Kugelzapfen ----Fiat-Ersatzteil-Nr. 504021335
1 Stck. Halter -----------Fiat-Ersatzteil-Nr. 504267240

Kostenpunkt dieser drei Teile = 45,69 € inkl. Steuer

Gamla_ hållaren.jpg

Hållare_ för_två_slangar-nr504267240.jpg

Hållare_med_slangar.jpg

Innan_ kåpa.jpg

Ny_ plastkåpa_Best-nr504267418.jpg

Ny_ plastkåpa_undersida-nr504267418.jpg

skruvar med kulskalle-nr504021335.jpg

Efter_med_ny_ kåpa.jpg
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Bra Kölis det var ett rakt och bra svar, det är bara att gratulera ägare till bilar behäftade med dessa fel.

Jag tycker som Kölis, gör en enkät och försök att gemensamt lösa problemen, frågan är bara hur göra med de personer som inte är medlemar eller ens går in och läser här. Ska dom lämnas utanför och inte få hjälp?

Då skulle inte jag vilja köpa en sådan bil sedan som begagnad.

Så det är fortfarande en ekonomisk fråga också men det kanske går att lösa på något sätt.

Hls Laika.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Det här riktas mest till Angan, som ju ändå är "närmare" klubbledningen än vi vanliga medlemmar. Du kan förhoppningsvis få fram det många av oss väntat på länge.

Vi har som sagt malt och tröskat den här problematiken i åtta månader, i olika trådar och kors och tvärs. Flera av oss efterlyser någon form av engagemang från styrelsens sida, för det är ju självklart att det ger en större tyngd bakom olika former av framställda krav om åtgärder hos våra motparter, vilka dom nu är. Om styrelsen väljer att INTE agera eller ta ställning, så kommer detta ju ändå att uppfattas som att denna inte anser det vara ett ärende som klubbens ledning bör engagera sig i. Det skulle försvaga vår sak.

Hittills har styrelsen eller webledningen yttrat sig på annat sätt än att sistnämnda genom Angan fått arrangera viss samordning för dom direkt berörda. Det är i och för sig en bra sak, men det behövs mer. Nu är det dags för styrelsen att ta bladet från mun. Kommer ni att ta upp frågan för diskussion på årsmötet? Anser ni frågan kräva ett aktivt stöd och uttalande från styrelsen?

Om svaren på dessa frågor är Nej, så v v motivera! Om svaret blir att ni ännu inte tagit ställning, v v meddela när sådant ställningstagande kan ske!
 
Senast redigerad av en moderator:

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Det måste väl via Bilegistret gå att få fram hur många "Sållet" -2007 som är sålda i Sverige
och på så vis göra köparna uppmärksamma på problemet.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Rapport från tätningsoperationen... Succé :)

Nu är det tätt. Använde butyllist som jag, precis som Allis, pillade ner mellan vindrutan och vindrutelisten.
Listen är ju lite böjd så det finns ett hålrum där som nu är bylld med butylgummi. Butulgummi är som häftmassa fast fasen så mycket 'häftigare'.
Massan jag fick tag på var 10mm och rund i formen så jag plattade till den så den vart ca 4 mm och platt innan jag monterade den.
Det momentet, montaget, var lite krångligt eftersom butylgummit "högg" direkt i vindrutelisten.
Skyddspapperet på butylgummit fick sitta kvar tills det var på plats. Tog sen bort papperet och tryckte fast mot vindrutan.

Sen använde jag en skarvrulle (som man har när man sätter glasfiberväv) och manglade ihop det hela.
Överskottet som svällde ut tog jag bort mekaniskt med en japanspackel. De sista resterna torkades av med thinner.

Lite bilder...

Det var inte många mm överlapp mellan halvorna.Några mm bara. Svamplisten som satt där tätade överhuvudtaget inte

Tätade också vid luftintaget. Tryckte ner butyllisten bakom orginallisten.

Lade en sträng med butylgummi där svamplisten suttit.

Tätt vart det... Kollade med vatten och det droppad inte in något

IMG_5140.JPG

IMG_5141.JPG

IMG_5142.JPG

IMG_5143.JPG

IMG_5148.JPG
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

är det onödigt att montera kåpan nu efter tätningen med betyl ?
mvh dotorparn
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Det får framtiden utvisa. Jag har beställt en kåpa så jag tänker montera den.

Om inte annat så ser motorrummet ut som en -08 modell :wink:
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

JA, jag tror nog att vi, som har utfört tätningen / fastlimningen av gummilisten med butyltejp , så som jag själv, Angan här ovan och Melle har gjort, anser att den där där plastkåpan över motorblocket är HELT ONÖDIG !!!!! Dessutom är monteringen av en sådan ännu inte verifierad officiellt av Fiat vad beträffar skälet att montera den samt hur den eventuellt löser de problem som NÅGON ??? anser sig ha konstaterat.

Det hela är en riktig tokhistoria, som vi drabbade så här i efterklokhetens bleka skimmer borde ha kommit till rätta med för länge sedan.

De två väsentliga åtgärderna är med andra ord:

fixa till gummilisten som beskrivits. Gör det själv, det är ganska enkelt men ta gärna hjälp av två andra händer

gå på din husbilsleverantör som hittills brustit i ansvarstagande
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Hej.

Tokhistoria är nog bara förnamnet... Jag har ingen 07 men för Er som har detta gäller det nu att tvätta bort Sålletstämpeln.

Lärdomen borde vara att vi tillsammans i Husbilsklubben bygger upp en beredskap och organisation inom klubben som kan hantera liknande fel och brister.

Det gäller naturligtvis inte bara våra bilar utan också i andra frågor där vi husbilsägare kommer i kläm.

Just Sållet-frågan skulle jag ju kunna bortse från men nästa gång är det kanske jag som blir drabbad. I framtiden bör vi stå enade och ha kunskapen så att vi kan agera...

Hälsningar
Knausen
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Krav på leverantörer, tillverkare & facktidningar
Som jag förståss är det dax att till sätta en avdelning som kan jobba med dessa frågor,
som vi har haft i tidigare forum. Man han inte lägga allt på en Styrelse alltid bara för att man tycker det. NEJ NU ÄR DET DAX ATT FIXA EN AVDELNING SOM KAN JOBBA MED DESSA FRÅGOR; SÅ SOM LÄCKOR; FUKT PROBLEM; KRAV PÅ BROMSAR; VIKTER & VAD EN HUSBIL BEHÖVER FÖR ATT KUNNA VARA PÅ VÅRA VÄGAR; DET GÄLLER VI SOM HAR HUSBILAR KAN FÖRMEDLAR TILL VÅRA HUSBILS LEVRANTÖRER VAD SOM GÄLLER!
Vi måste jobba framåt............


Vilka vill vara med?

Mvh
SKOOGIS
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag tycker du har helt rätt, Skogis!

Det har funnits ett försök att starta en sådan arbetsgrupp men det visade sig att intresset för att delta var lika med noll. Kanske vi skall börja hoppas på att nya friska förmågor kan ta upp den kastade handduken och med glatt mod jobba med dessa frågor? Om någon känner sig manad så är det enklast att använda knappen Kontakta oss i den blå listen längst ner på sidan.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Nja...

Det är nog viktigt att styrelsen visar ett engagemang och en handlingskraft i denna typ av frågor om man ska få det rätta gensvaret från medlemmarna.

/Knausen
 
Toppen