• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

F

F.d. 2621

Guest
För nya och oinvigda, detta tema handlar om ett allvarligt tekniskt fel på nya husbilar byggda på Fiats chassi av årsmodell 2007, vilket inte erkänns av Fiat-organisationen och som inte heller leverantörerna av husbilarna tar något ansvar för. Dessa fel kan komma att förorsaka stora kostnader för motorhaverier och rejält försämrat andrahandsvärde för berörda bilar.

Den första tråden i "Sållet"-ämnet startades av Curtax redan 07-07-05, där han beskrev problemet med inforsande vatten under den otäta gummilisten på vindrutan, fastfrusen generator, fastfruset och brustet kamdrev samt topplocket fullt med vatten. Det inlägget följdes av 190 inlägg och problematiken kvarstår än i dag.

Den andra tråden i samma ämne "Fiat Sållet ....... nästa steg" startades 07-11-22 av Angan och har tills i dag 90 efterföljande inlägg. Andra trådar med andra rubriker har startats av medlemmar, som råkat in i samma trista problematik och som kanske inte uppmärksammat de andra trådarna i ämnet. De lär följas av flera andra, som nu till våren och sommaren hämtar ut sina nya skinande husbilar. Men flera av dessa kanske inte förrän till nästa vinter drabbas av de allvarliga problem som många redan i denna vinters minusgrader fått erfara.

Summa summarum - åtta månader har gått och drygt 300 inlägg har gjorts i ämnet. Likväl måste vi konstatera att vi står kvar på ruta ett.

44 medlemmar har anmält sig till den lista som Angan skapat. Hur många ytterligare medlemmar, som redan har bilar med dessa problem och som får det inom närmaste framtiden kan vi bara gissa. Enligt tidningen H o C nr 2 så var antalet nyregistrerade husbilar under 2007 summa 3207. Det sägs ju att Fiat har bortåt 80% av husbilsmarknaden. Tar man bort helintegrerade bilar så lär den siffran betyda ett par tusen nya husbilar med den aktuella Fiat-bilen under ett år!
Det illustrerar kanske varför Fiat så envist vägrar ta ansvaret för felkonstruktionen - det handlar om mycket stora värden.

Jaha, vad vill jag nu åstadkomma med den här historiken, kan man ju fråga sig? Det här problemet är ju redan ett faktum, det har hänt, det är inte bara oro eller misstanke om att något kan hända. Det jag önskar och föreslår är att frågan tas upp och diskuteras grundligt på stundande årsmöte hur HBK bör hantera frågor av detta slag. Någon motion med konkreta förslag känns inte meningsfullt att försöka formulera på detta stadium. Det kan förhoppningsvis komma ur en sådan diskussion.

Själv har jag för drygt 2000 kr och några meter silvertejp "fixat till" min egen bil, men de 2000 kronorna känns egentligen bortkastade. Den väsentliga insatsen var tätningen av vindrutan med silvertejpen!! Men det höjer inte andrahandsvärdet på bilen!!
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Ett förslag från mig är att man startar en lista som alla vi som inte har fiatbilar som är byggda på chassin från 2007-2008 skriver på att vi inte kommer att byta till husbil med fiatchassi av dessa årsmodeller.
Det borde bli många namnunderskriffter som vi sedan kan skicka vidare till de som importerar husbilar med fiatchassin av berörda årsmodeller.
Man kan då också uppmana dessa importörer att vidarebefordra detta till Fiat i Sverige eller Italien.
Ett förslag från mig som vill ställa upp för mina kompisar som råkat illa ut i sitt val av husbilschassi.
Själv har jag en 2006a med fiatchassi och har således inga problem än.
Frågan är om webbarna kan hjälpa till med detta.
Hls Laika.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

kan ngn uppmärksamma tidningen promobil mfl i Tyskland så kan det bli lite mer drag i protesterna
 
F

F.d. 10362

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Förutom antalet medlemmar i klubben som närmar sig 2000 så besöks klubbens hemsida av, "Vi har otroliga 19 321 638 hits under Mars med 956 507 som max under 1 dag".

Förslag;
Webmaster eller kanske Ordförande/styrelse meddelar Fiat besökssiffrorna. Kräv att Fiat åtgärdar felkonstruktionen inom rimlig tid. Om inte ett svar med en åtgärdsplan från Fiat tillställs klubben inom ex. 30dgr. kommer klubben publicera en detaljerad varning på hemsidan för dessa Fiat-bilar, så att det är det första varje besökare ser på sidan.

Att inte Fiat tar sitt ansvar för en felkonstruktion är under all kritik. Här skall klubben göra en insats.

mvh/Björn
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Stort tack till bhammar för det förslaget!!!!!

Det är den typen av reaktioner och förslag till åtgärder jag länge hoppats på. Den största och snabbast växande husbilsklubben med en effektiv hemsida ska väl kunna sätta kraft bakom orden - om någon över huvud taget.

Jag hoppas att många fler inser det nödvändiga i detta och stöder sådana åtgärder.
 
F

F.d. 2752

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Har idag postat följande mail till min husbilsförsäljare.Jag är alltså ägare till en Mc Louis -07, Bifogade med mailet Angans Ypperliga inlägg ovan!D.V.S. Inlägget under brusten kamrem!
M.V.H. Fri-herren m.Familj
P.S. Med DANSKEN avser jag Vendebo Caravans( Den Danska Importören) som Bo Weidar hela tiden hänvisar till när det kör ihop sig!
Hej igen Bosse!
Här kommer material saxat från husbilsklubben.se. hemsida som du och dansken kanske borde studera lite mera. Jag tror att varken du eller dansken lär komma någon vart, med Fiat Italien och bit därför i det sura äpplet och betala erfoderlig skyddsutrustning på sålda 07 or, utan att låta kunden lida!
Om ni sedan i slutändan blir ersatta av Italienska Fiat eller Mc Louis är ju hos oss köpare oväsentligt!! Vi är ju som köpare här i Sverige tvingade att reklamera till vårat inköpställe, sådant som inte Svenska Fiat står för!
M.V.H.J-E. Niklasson
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11203

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Hej
Kraften blir nog starkare om dom mej veterligt,dom tre stora klubbarna som finns
HBK MHC CARAVAN CLUB gör en gemensam skrivelse någon gång måste samarbete ske och detta är en gyllene chans
mvh deicer
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Tanken, bäste Deicer , är ju jättebra men troligen inte så realistisk.

Jag skulle vara jättenöjd om tillräckligt många medlemmar i vår klubb kunde förmå vår klubbledning att göra någonting.
 
F

F.d. 29815

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Hej alla klubbmedlemmar,
Tack för all viktig information och bra tips man får genom era inlägg, bara det är värt att vara med i
HBK.
Vi har en Hobby 690ES, års.modell 2006, men köpt och uttagen september 2007, gäller ej problemen
med "Sållet" för denna årsmodellen? Tacksam för svar!
MVH
Dennis o Ingrid
 
F

F.d. 10362

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Det har nu förflutit nästan 3 dgr sedan "ropet på hjälp" från Allis m.fl. Fiatägare.
Ingen reaktion från ngn i styrelsen?
Varför?

mvh/Björn
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag håller med dig bolundman, man frågar sig varför inget händer. Tyvärr är det ju inte så att enbart vår styrelse ännu inte reagerat på ett krafftfullt sätt utan det gäller ju även de anfra organisationerna.

Jag ska ner till Italien den 25 April och träffar då en av Laikas chefer, jag kommer att ta upp problemet med honom för han pratar perfekt svenska men är infödd Italienare.

Jag ska förklara för honm att jag är medlem här i klubben och läser om alla problem som nu uppstått på grund av Fiats oförmåga att ta i tu med dom.

Problemen är ju Fiats och ingen annans om jag förstått saken rätt så det borde vara de företag som köper Fiatchassin som ska påverka Fiat och helt enkelt sluta köpa deras produkter om dom inte kan klara att bygga dom på ett för slutkunden godtagbart sätt, eller se till att rätta till felen utan onödiga dröjsmål.

Vore även tacksam om någon i styrelse kunde sätta ihop en skrifft eller liknande där det framgår hur uselt Fiat skött detta.

Det är mycket pengar som står på spel för våra vänner i klubben som köpt dessa chassin och det borde vara vår skyldighet att ställa upp man och damgrant för dessa medlemmar.

Hls Laika.
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Det är Laika igen.
Jag har skikat mail till motormännen samt CC-clubb och bett dom om hjälp i detta ärende gentimot Fiat.

Jag har dessutom varit i kontakt med återförsäljarn i Lilla Edet eftersom även dom säljer nya h-bilar på Fiatchassin och påtalat felen, jag frågade då hur dom gör med sina (såll).

Han förklarade att dom åtgärdar samtliga h-bilar av årsmodell 2007-2008 kostnadsfritt och omgående.

De bilar som är köppta men ej levererade åtgärdas innan leverans till köparn.

De bilar som kommer in men ej sålts åtgärdas omgående när dom kommer in om dom inte åtgärdats av Fiat före leverans.

Vem som betalar vet jag inte men det är inte ägarn eller köparn det vet jag.

Kan bara hoppas att det löser sig för er andra också.

Hls LAIKA.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Betr Laika.
En förklaring (?), både chassie och huspåbyggnad sker i Italien = samma marknad.
Vad är det som åtgärdas utöver vindrute läckaget?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Bra Lika, mycket intressant info!!! Det är ju så det ska vara, det borde vilken gammal hästhandlare som helst inse.

Frågan som Bengt här ovan ställer "vad är det som åtgärdas???" är ju väsentlig.

Jag har ju varit med i denna pseudodebatt över ett halvår tillsammans med alla övriga drabbade och osäkra olycksbröder och - systrar. Vi har försökt, var och en på sitt håll och efter bästa förmåga i all vår osäkerhet om vad egentligen problemet består i och vem som är ansvarig för vad.

Vi var alla överens om att vatten forsade in under vindrutans gummilist och ner i motorrummet, in i diverse vitala delar, blev stående här och där, frös och sprängdes ibland när kylan nöp till osv osv. Vi har anmält oss till angans lista, som resulterade i brev till Fiat och alla hästhandlarna, som levererat de nya fina husbilarna.

Så småningom fick vi via olika kanaler höra, att Fiat-verken tagit fram "en lösning" på problemet i form av ett slags plastkåpa att montera över motorblocket med nämnda vitala andra komponenter. Uppenbarligen hade Fiat-folket insett att vatten forsade in i motorrummet i en omfattning, som inte var bra. De erkände fortfarande inte att det handlade om ett konstruktions- eller fabrikationsfel - nej absolut inte - MEN det var nog bäst att konstruera och erbjuda ett slags paraply att monteras under bilens motorhuv. Till kundens kostnad om totalt ca 2000 spänn!!!! Förhoppningsvis skyddar denna kåpa motorn och de andra vitala komponenterna från det som Fiat - utan vidhängande förklaring och kommentarer - uppenbarligen förstått kunde hända. Man får väl också utgå ifrån att Fiat på erforderligt sätt testat effekterna av monteringen av denna kåpa i andra avseenden - som t ex luftströmmarnas effekt på kylningen av motorn.

Man borde ju dessutom kunna utgå ifrån att Fiat-folket funderat på hur man eventuellt kunde förhindra att vattnet forsade in den där bakvägen under den där glappande gummilisten. Jag själv har nu, efter att vintern och det eviga regnandet försvunnit, och som jag i ett tidigare inlägg berättat, dragit bort den provisoriska tätningen med silvertejp och presenning över fronten på bilen och med mycket gott resultat limmat fast gummilisten med butyltejp mm. NU forsar inget vatten längre in i mitt motorrum, men där sitter nu det där paraplyet / motorkåpan på plats redan, och man frågar sig dumt - till vilken nytta????????

Hur har det här egentligen gått till? Hur dum kan man vara? Hur dum kan Fiat vara? Hur dåliga kan vi vara i HBK med alla erfarna tekniker och doktorer mm som inte har kunnat lägga ihop 2 + 2 och angripa sjukdomen i stället för symptomen? Hur många ytterligare ska gå på detta och betala helt onödiga kostnader för en onödig plastkåpa?

NU tänker vi till tillsammans och får ett slut på detta!!!!!!!!!!!!
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
131
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Fixade det hela på 30 min. med liknande lösning som Allis.

Tvättade bilen med rikligt med vatten idag efter en 320 mila resa.

Inte en droppe vatten i motorrummet.

Trevlig helg
Melle
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Bra Melle, nu är vi två, som kan börja frälsa världen. Vem behöver en plastkåpa?!?

Men allvarligt talat, jag tänker skriva till Fiat och kräva tillbaka mina 2.100 kronor som jag betalat för den där plastbiten. Nu kan jag ju inte ens se hur fritt motorblockets dike med spridarna är från vatten!

Har du själv fått någon kåpa monterad??
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag är redan frälst :)

Fn skiter jag i alla importörer och Fiat och fixar detta tills vidare själv. Själv är bäste dräng brukar man säga...

Vart inspirerad av butyllisten och besökte bilglasmästaren. Han hade stor sympati för våra problem och försåg mig med 10m list på rulle för en hundring.

Om det blir väder i helgen ska jag montera detta och samtidigt ta lite bilder på utförandet. Återkommer i ärendet när det är utfört (... det kan ju bli svinkallt, vem vet)

Tack Allis för inspirationen och tipset !!
 
F

F.d. 14038

Guest
Sv: "Sållet" - en dyrköpt erfarenhet

Jag vet inte mer än att det var tal om någon kåpa samt något annat, vad jag tycker skiljer mellan laika och de andra leverantörerna är att man åtminsånde försöker att rätta till felet helt utan vare sig arbets eller kostnad av köparn till bilen, särskilt detta med att dom inte tar så mycket som en krona betalt vare sig för arbete eller material är väll en avsevärd skilnad till de som inte gör någonting annat än skikar köparen vidare till Fiat som inte tar sitt ansvar.

Om ni har en bättre lösning än den Laika och Fiat har så varför inte informera säljaren om detta och kräva att dom gör det kostnadsfritt för det hade jag gjort.

Jag har bara försökt hjälpa till och ska framföra era åsikter samt skriva ut era förklaringar hur ni gjort med lyckat resultat.

Undrar också om det är någon av er som gjort en egen framställning till motormännen och Caravan-clubb i ärendet?

En tanke slog mig, hur tror ni det skulle vara att kontakta konsumentombudsmanen.

Hls Laika.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen