F
F.d. 2621
Guest
För nya och oinvigda, detta tema handlar om ett allvarligt tekniskt fel på nya husbilar byggda på Fiats chassi av årsmodell 2007, vilket inte erkänns av Fiat-organisationen och som inte heller leverantörerna av husbilarna tar något ansvar för. Dessa fel kan komma att förorsaka stora kostnader för motorhaverier och rejält försämrat andrahandsvärde för berörda bilar.
Den första tråden i "Sållet"-ämnet startades av Curtax redan 07-07-05, där han beskrev problemet med inforsande vatten under den otäta gummilisten på vindrutan, fastfrusen generator, fastfruset och brustet kamdrev samt topplocket fullt med vatten. Det inlägget följdes av 190 inlägg och problematiken kvarstår än i dag.
Den andra tråden i samma ämne "Fiat Sållet ....... nästa steg" startades 07-11-22 av Angan och har tills i dag 90 efterföljande inlägg. Andra trådar med andra rubriker har startats av medlemmar, som råkat in i samma trista problematik och som kanske inte uppmärksammat de andra trådarna i ämnet. De lär följas av flera andra, som nu till våren och sommaren hämtar ut sina nya skinande husbilar. Men flera av dessa kanske inte förrän till nästa vinter drabbas av de allvarliga problem som många redan i denna vinters minusgrader fått erfara.
Summa summarum - åtta månader har gått och drygt 300 inlägg har gjorts i ämnet. Likväl måste vi konstatera att vi står kvar på ruta ett.
44 medlemmar har anmält sig till den lista som Angan skapat. Hur många ytterligare medlemmar, som redan har bilar med dessa problem och som får det inom närmaste framtiden kan vi bara gissa. Enligt tidningen H o C nr 2 så var antalet nyregistrerade husbilar under 2007 summa 3207. Det sägs ju att Fiat har bortåt 80% av husbilsmarknaden. Tar man bort helintegrerade bilar så lär den siffran betyda ett par tusen nya husbilar med den aktuella Fiat-bilen under ett år!
Det illustrerar kanske varför Fiat så envist vägrar ta ansvaret för felkonstruktionen - det handlar om mycket stora värden.
Jaha, vad vill jag nu åstadkomma med den här historiken, kan man ju fråga sig? Det här problemet är ju redan ett faktum, det har hänt, det är inte bara oro eller misstanke om att något kan hända. Det jag önskar och föreslår är att frågan tas upp och diskuteras grundligt på stundande årsmöte hur HBK bör hantera frågor av detta slag. Någon motion med konkreta förslag känns inte meningsfullt att försöka formulera på detta stadium. Det kan förhoppningsvis komma ur en sådan diskussion.
Själv har jag för drygt 2000 kr och några meter silvertejp "fixat till" min egen bil, men de 2000 kronorna känns egentligen bortkastade. Den väsentliga insatsen var tätningen av vindrutan med silvertejpen!! Men det höjer inte andrahandsvärdet på bilen!!
Den första tråden i "Sållet"-ämnet startades av Curtax redan 07-07-05, där han beskrev problemet med inforsande vatten under den otäta gummilisten på vindrutan, fastfrusen generator, fastfruset och brustet kamdrev samt topplocket fullt med vatten. Det inlägget följdes av 190 inlägg och problematiken kvarstår än i dag.
Den andra tråden i samma ämne "Fiat Sållet ....... nästa steg" startades 07-11-22 av Angan och har tills i dag 90 efterföljande inlägg. Andra trådar med andra rubriker har startats av medlemmar, som råkat in i samma trista problematik och som kanske inte uppmärksammat de andra trådarna i ämnet. De lär följas av flera andra, som nu till våren och sommaren hämtar ut sina nya skinande husbilar. Men flera av dessa kanske inte förrän till nästa vinter drabbas av de allvarliga problem som många redan i denna vinters minusgrader fått erfara.
Summa summarum - åtta månader har gått och drygt 300 inlägg har gjorts i ämnet. Likväl måste vi konstatera att vi står kvar på ruta ett.
44 medlemmar har anmält sig till den lista som Angan skapat. Hur många ytterligare medlemmar, som redan har bilar med dessa problem och som får det inom närmaste framtiden kan vi bara gissa. Enligt tidningen H o C nr 2 så var antalet nyregistrerade husbilar under 2007 summa 3207. Det sägs ju att Fiat har bortåt 80% av husbilsmarknaden. Tar man bort helintegrerade bilar så lär den siffran betyda ett par tusen nya husbilar med den aktuella Fiat-bilen under ett år!
Det illustrerar kanske varför Fiat så envist vägrar ta ansvaret för felkonstruktionen - det handlar om mycket stora värden.
Jaha, vad vill jag nu åstadkomma med den här historiken, kan man ju fråga sig? Det här problemet är ju redan ett faktum, det har hänt, det är inte bara oro eller misstanke om att något kan hända. Det jag önskar och föreslår är att frågan tas upp och diskuteras grundligt på stundande årsmöte hur HBK bör hantera frågor av detta slag. Någon motion med konkreta förslag känns inte meningsfullt att försöka formulera på detta stadium. Det kan förhoppningsvis komma ur en sådan diskussion.
Själv har jag för drygt 2000 kr och några meter silvertejp "fixat till" min egen bil, men de 2000 kronorna känns egentligen bortkastade. Den väsentliga insatsen var tätningen av vindrutan med silvertejpen!! Men det höjer inte andrahandsvärdet på bilen!!