• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så livsfarlig är din billiga piratladdare

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Hej. laddar alltid med en typ av timer,
så laddningen avslutar efter ca: 1 timme. Har sett några hus som brunnit ner pga mobil laddare. Efter utredningar.
//
Skoogis

Jag skulle tro att timern innebär betydligt större risk än laddaren!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Største risiko ligger i laddare som ikke stenger av når batteriet er fullt. En overladdning av et LiXxxxxx batteri skaper varme, svelling og eksplosjonsfare. En laddare som er koblet til batteriet i lengre tid skal ikke starte ny ladning før spenningen er nede på den nominelle eller under. Det er rett å starte en oppladning ved tilkobling, men ikke ved konstant oppkobling.
I beste fall vil en "vedlikeholdsladdning" redusere levetiden på batteriet - et velkjent fenomen på laptops fra flere fabrikker, selv med orginal ladder.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Jag tror att ni har missat något när det gäller moderna mobiler, de behöver inte någon " laddare " eftersom det är mobilen som bestämmer hur batteriet skall laddas när man använder en vanlig USB-kabel som alla moderna mobiler gör i dag.
Standardspänningen för USB är 5 volt, undantag finns som t.ex. min gamla ASUS-platta som vill ha 15 volt vilket nätadaptern till den USB-kabeln ger, adaptern skall tydligen kunna känna av om det är 5 eller 15 V som gäller, men har aldrig testat, man vet ju inte.

En nätadapter för 5 V USB kan säkert balla ur och skicka ut en högre spänning, men jag tror nog att mobilens laddprogram eller batteriet är en lika stor felkälla.

För övrigt som nämnts tidigare så skall man inte sätta mobilen på laddning över natten vilket även gäller alla typer av litium-batterier och även ni-mh.

Alltså, en modern mobil som använder USB-kabel behöver bara ett USB-uttag som ger 5 volt och tillräcklig strömstyrka för att börja ladda batteriet, styrningen av laddningen sköter mobilen om.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

DSC_0001.jpgDSC_0005.jpg
DSC_0002.jpgDSC_0004.jpg
Så blev min laddningslåda.
Blev plats för plattor och telefoner mm.
Har inbyggd temperatursäkring i 230 V uttaget samt att huset har jorfelsbrytare om någon laddare/telefon mm skulle haverera eller brinna upp.
Tycker det ser prydligt ut, slippa ha kablar och laddare utspridda.
Burken är jordad vid ena gångjärnet. se bild. Kanske onödigt?

Brödburken kommer från Claes i sjön och kostar 199:-
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Nu har en laddare smält och nästan tagit eld igen!

Visat på varenda nyhetssändning i kväll.
När man ser klippet ser man att det är USB-kabeln som blivit varm, inte laddaren. Dålig journalistik!

Slutsatsen blir - se över era kablar så att de inte blivit klämda och skadade!
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Det som du säger stämmer dåligt. Det har blivit mer tillbud och dessa bör man ta på allvar.
Källa: Försäkringsbolag . Elsäkerhetsverkets hemsida.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Så rätt!!
Att förebygga kostar så lite, mot vad ett tillbud kostar och då tänker jag inte på människor och djur, de är ovärdeliga!
Bra tråd!!
Med vänlig hälsning, instruktör på räddningstjänsten .
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Smart och enkelt, laddare åldras fortare om de får sitta i för jämnan.
Ska fixa samma och bra tips!
Med vänlig hälsning, Thomas
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Du såg kanske inte inslaget i TV där man såg att laddaren var intakt och USB-kabeln deformerad av värme?

Jag har sett alltför många både barn och vuxna som försökt tvinga in en i grunden felkonstruerad kabel upp och ned.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Alldeles oavsett det är adapter, laddare, kabel, batteri eller något annat, så är ett problem med 5 Voltsprodukter att den låga spänningen kräver mycket små islolationsavstånd och som gynnar miniatyrisering av produkterna men också naturligtvis bidrar till ökad risk för kortslutning vid skada. Att dra mer och mer ström genom USB-kablagen känns därför inte vettigt, som jag ser det.

Jag plockade isär en trasig Microsoft Bluetoothmus härförleden och fann att en plastdetalj hade smält på grund av något elfel i den. Ett 1,5 voltsbatteri var den bestyckad med...

Nedanstående filmsnutt visar tydligt att ett sådant batteri mycket väl kan orsaka en brand. Så visst lever vi farligt med våra små elprylar...

https://www.youtube.com/watch?v=_LAunryCu9c

MVH/Thomas Eriksson
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Brödburk från Claes Ohlsson
lådaöppen.jpg
Kan kompletteras med brandvarnare.
Bra förvaring av kabel o laddare.
Har en termostat bryter vid 30 °C

lådastängd.jpg
//Arne B
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Visa bilaga 81079Visa bilaga 81082
Visa bilaga 81080Visa bilaga 81081
Så blev min laddningslåda.
Blev plats för plattor och telefoner mm.
Har inbyggd temperatursäkring i 230 V uttaget samt att huset har jorfelsbrytare om någon laddare/telefon mm skulle haverera eller brinna upp.
Tycker det ser prydligt ut, slippa ha kablar och laddare utspridda.
Burken är jordad vid ena gångjärnet. se bild. Kanske onödigt?

Brödburken kommer från Claes i sjön och kostar 199:-

Ja i den burken lär det bli varmt :D:D:D
Ingen av dina prylar har jordad propp, jag fattar nada :confused:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Finns ju liknande fö klockor, klockradio, router mm. som alltid skall vara kopplade.
Skall de också buras in.

Leif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Ledninger som trekkes ut og settes inn mange ganger kan lett få tretthetsbrudd i trådene. Her oppstår det varme punkter og brann tilbud, neste punkt er spenningsreguleringen i laderen, disse kan ryke og gi ekstra spenning som kan gi varme flere steder. Siste punkt er ladelogikken i telefonen, normalt 5V inn og maks 4,4 V ut (normalt stopper en ved 4,2V) men her skal det være masse logikk for trygg ladning av LiIon batteriet. Slippes det på 5V på et fulladet batter så blir det overladning, svelling og til slutt eksplosjon.

Som et kuriosum så er normal innstilling på laderne i Tesla bilene at en stopper ved 80%, men skal en ut på langtur så kan en overstyre til 100%. Dette gjøres for å maksimere levetiden på batteriene.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Idéen med laddlådan är inte dum, har själv funderat på att använda ett väggskåp av plåt.

Jag har däremot en synpunkt på jordningen. På bilden ser det snarare ut som du har jordat ena gångjärnshalvan än själva lådan. I ditt fall borde du dra en jordförbindning från jordskruven i vägguttaget till vardera lådhalvan istället. Dessutom måste anslutningarna skära genom färg och oxidlager för att säkerställa att du får samma jordpotential i såväl uttag som i de båda lådhalvorna. Bifogar ett par bilder på vad som behövs.

Monteringsföljen är Skruv-planbricka-kabelsko-taggbricka-plåt-fjäderbricka-mutter. Det är taggbrickan som säkerställer kontakten med plåten. Det är dessutom inte fel att skrapa bort färgen runt hålen.

MVH/Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • IMG_4330.JPG
    IMG_4330.JPG
    874,3 KB · Visningar: 1
  • IMG_4329.JPG
    IMG_4329.JPG
    632,6 KB · Visningar: 0

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

En felkälla, som i värsta fall, kan åstadkomma en kabelbrand, är att isoleringen går sönder invid kontakterna. Detta gäller såväl märkes- som piratkablar. En flitigt använd original iPhonekabel kan se ut som nedan efter ett tag.
Kan avhjälpas respektive förebyggas med krympslang så att man får en längre förstärkning i början på kabeln. Använd en hårtork till att värma slangen.

Krympslang finns i olika varianter på Biltema.

Med vänlig hälsning/Thomas Eriksson

Krympslangar, 15 st. - Krympslangar - Biltema
 

Bilagor

  • IMG_4322.JPG
    IMG_4322.JPG
    692,9 KB · Visningar: 0
  • IMG_4327.JPG
    IMG_4327.JPG
    834,7 KB · Visningar: 0
Toppen