• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så livsfarlig är din billiga piratladdare

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Det behöver inte ens vara en piratladdare Min original laddare small ordentligt med en stor eldslåga ut från kontakten.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Skapa en egen brandsäker låda för laddning av mobiler o plattor
Se till at det finns ventilation
En plåtlåda/brandskåp/nyckelskåp.
jordat vägguttag inne i lådan
Brandvarnare i lådan eventuell?
låda.jpg eluttag.jpg jorfelsbrytare.jpg brandvarnare.jpg

OBS! Elen måste vara jord på rätt sätt. Fantasin får flöda. Jag bara brainstormar lite.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Skönt att man har android och inte iphone/ipad.

Det hela verkar vara en partsinlaga från Mac. Lite osnyggt att skrämma trogna kunder på det viset. För övrigt torde laddarna, med eller utan div. märkningar, komma från samma fabriker i Kina.

Jappe
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

mobilladdare brukar väl inte vara jordade...


/M

I inslaget står det att telefonen kan bli strömförande. Då kan man själv bli placerad i jord om man inte har jordfelsbrytare i huset eller den typen som är i bild. diskbänk/element/vattenledning/kylskåp mm kontra strömförande telefon.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Skönt att man har android och inte iphone/ipad.

Det hela verkar vara en partsinlaga från Mac. Lite osnyggt att skrämma trogna kunder på det viset. För övrigt torde laddarna, med eller utan div. märkningar, komma från samma fabriker i Kina.

Jappe
Vi fick återlämna laddare pga branrisk. En brann upp hos oss.
Möjligen är det bättre kontroll hos märkesvaror?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

I allmänhet är vi duktiga på att analysera risker, men ibland slår det slint. Risken är alltid produkten mellan sannolikhet och konsekvens. I detta fallet tycks väl sannolikheten ligga på en acceptabel nivå och konsekvenserna är ju heller inte så allvarliga(bortsett från händelsen i Kina och för att bedömma den behövs bakomliggande fakta, vilket vi saknar). Mför vi med andra risker som vi har i hemmen så är detta en mycket liten risk. Om vi skall öka säkerheten så ska vi börja med levande ljus, därefter torktumlare, tvättmaskin, kylskåp och kaffekokare. När vi gjort oss av med detta kan vi ta telefonen och laddaren. Tyvärr blir inte livet så roligt då och därför accepterar vi dessa risker. Mitt råd är att ni rent statisktiskt sett kan kadda telefonen och sova gott
Bertil
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Helt rätt Bertil, visst gör man saker dagligen som man redan känner till kan vara skadliga på ett eller annat sätt och då är det inte bara "laddare" vi pratar om. När vi däremot drar på en längre resa, då är det endast kyl/frys som går hemma hos oss + en del andra förebyggande åtgärder (vatten, inbrott m.m...). Med åren har man lärt sig att inte leva i övertro om att "det ordnar sig", "risken är obefintlig" osv., man gör inte samma saker som när man var tjugo år. Idag ska jag återigen ut med Räddningstjänsten till en skola för att göra tillsyn av lokaler och skolans förebyggande brandarbete. Här tar man inga chanser och ändå uppstår det en del tillbud...
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Helt rätt Bertil, visst gör man saker dagligen som man redan känner till kan vara skadliga på ett eller annat sätt och då är det inte bara "laddare" vi pratar om. När vi däremot drar på en längre resa, då är det endast kyl/frys som går hemma hos oss + en del andra förebyggande åtgärder (vatten, inbrott m.m...). Med åren har man lärt sig att inte leva i övertro om att "det ordnar sig", "risken är obefintlig" osv., man gör inte samma saker som när man var tjugo år. Idag ska jag återigen ut med Räddningstjänsten till en skola för att göra tillsyn av lokaler och skolans förebyggande brandarbete. Här tar man inga chanser och ändå uppstår det en del tillbud...

Det är ju i skolan vi kan så det lilla fröet om brandsäkerhet och jag har en känsla av att det blivit bättre sen SBA i fördes. För ett par år sen gjorde jag en utredning för Räddningstjänsten i Jkpg hur kommunens verksamheter fungerade, tyvärr var skolorna där urusla på SBA, rektorerna hade helt missat sitt ansvar.
Att dra ur kontakter och gå ett varv i huset innan man sticker iväg är ju något som vi alla borde göra, mycket liten insats men hög utväxling på säkerheten.
Lycka till med skolorna!
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

bröd.jpg

Britta har du sett min laddare hitttar den inte?
Var har jag USB-kabeln?
Var har jag lagt pukkoden till telefonen?
Var har jag lagt instruktionen till telefonen?
Alla dessa kablar, hörsnäckor mm som dräller överallt.

Möjligen tjuven inte gillar bröd?

Sedan finns det brandsäkra värdeskåp också.
Det mest åtrådvärda för tjuvar är smycken, pengar och dessa prylar. Tar ingen plats i tjuvens väska.
säker.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Det är ju i skolan vi kan så det lilla fröet om brandsäkerhet och jag har en känsla av att det blivit bättre sen SBA i fördes. För ett par år sen gjorde jag en utredning för Räddningstjänsten i Jkpg hur kommunens verksamheter fungerade, tyvärr var skolorna där urusla på SBA... Lycka till med skolorna!

Tack för kommentar B & B!
Nu är vi lite utanför tråden om "billaddare" men jag kan i alla fall bekräfta vad tillsyningsmannen från RSG sa till mig idag, el kräver dödsoffer varje år bl.a. olika typer av laddare. Vill inte gå vidare i ämnet "skolor", men vi kan ta det via mejl om du känner för det. Det har blivit bra mycket bättre (i skolor/fsk) efter flera års samarbete... : )
 
F

F.d. 28264

Guest
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Elolyckor "kräver dödsoffer" De flesta år men inte alla (gäller Sverige)... Däremot så är det säkert ett antal elolyckor som beror på diverse el-attiraljer, de har dock lyckligtvis inte alltid dödlig utgång.

/Roma
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt Svensson

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
13883
Medlemskap
2024
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Ett tips år att lägga mobilen eller surfplattan i en laddpåse som är till LIPO batterier. Ett mycket enklare och säkrare sätt än i en "kakburk". Förslutes enkelt med kardborre. Efter som jag modellflyger så har jag alltid laddpåsar tillgängligt och stoppar mobilen i vid laddning
Finns att köpa från MBS RC Models i olika storlekar

Laddare och tillbehör - MBS RC Models

Bengt
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Det är ju några laddare / batterier som brunnit upp, även om %'en är låg (betydlgt högre % på Dreamliner, men det är ju OT)

Vill man minska både risk och energiförsörjning så ha bara laddaren ansluten när du laddar. Många laddare har en hög tomgångsström och förbrukar även när enheten inte är ansluten (känns om laddaren är varm när den är "tom").
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Så livsfarlig är din billiga piratladdare

Hej. laddar alltid med en typ av timer,
så laddningen avslutar efter ca: 1 timme. Har sett några hus som brunnit ner pga mobil laddare. Efter utredningar.
//
Skoogis
 
Toppen