• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Säkringar till fönsterhiss/sidospeglar

F

F.d. 55554

Guest
Finns det någon som vet var säkringen sitter till sidospeglar/fönsterhissar?
Har kollat alla utan att hitta den som är trasig, letat i EBL,en bland dom stora säkringarna
samt den säkringshållare som sitter nere till, vänster om ratten, den med små säkringar.
Tyvärr ligger handboken i förrådet.
Husbilen är en FIAT DUCATO 2007 Multijet

EBL
20160415_184816.jpg

Nere till vänster om ratten
20160415_195158.jpg

Jojje

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Säkringar till fönsterhiss/sidospeglar

På en del bilar finns det säkringar i höger B-stolpe.

Förresten, du har väl säkringar i motorrummet också?

janeleif

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
16829
Medlemskap
2025

Hej Joje.
Eldrevet rude i førersiden er sikring F 47 og passagersiden er F 48.
Venstre elbagrude, afdugningssystem i venstre sidespejl er F 40.
Højre " " i højre " " F41
og det er sikringsboksen i venstre side.
Venlig hilsen Leif.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Och reservsäkringarna sitter i vänster rad så du inte undrar vad dom tillhör. Inte för att jag inte tror att du vet att det är reservsäkringar utan pga att många av mina kunder inte vet att man kan använda dessa om någon ordinarie är trasig.
Kul att se att det är fullt av reserver i din bil, oftas är denna rad tom.:)

Har du testat att ohm-mäta säkringarna. Dom kan ha mikroskopiska avbrott
som du inte ser. Men då måste du ta ur dom först.
Du kan även mäta spänningen på varje sida om säkringen för att se vilken som är trasig.

Har du inget annat som inte fungerar tex centrallås?
Det kanske finns en säkring till hela dörrens elektriska enhet som är trasig om det nu finns en sådan på bil/årsmodell.

Lycka till.

Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest

Har kollat säkringarna, det verka som om dom är hela?
Har inga säkringar i h stolpe!
Backspegel/fönsterhissarna v+h är det som inte fungerar
Är i Sverige nu och på världens till Kjell.comprobó Löddeköpingen, skall fylla på men minisäkringar.

Nu har jag köp 5 paket a 10 st säkringar. Rätt antal.

Jojje

Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Har du provat höger fönsterhiss med knappen på högerdörren?
ifall den funkar så kan felet ligga i förardörrens kabelhärva, brytare,kabelgenomgång till hytt. Prova från förardörren med dörren öppen i olika lägen.

F

F.d. 55554

Guest

Funkar inte, har köpt 50 nya säkringar, skall byta så fort jag hinner.

Jojje

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Känns lite konstigt att flera (2st) säkringar isåfall har gått för dej :confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har selv på en bil måttet bytte en håndfull sikringer som alle var hele men med korrosjon på stiftene. Korrosjonen var noe mattere enn det rene metal, måtte slipe av litt før multimeteret fikk kontakt og bekreftet at det var korrosjonen som var årsaken. Mest kult var at disse sikringene hadde målepunkter på toppe, der kunne en lese av at sikringen var hel men uten spenning. Bilen var den gangen 4 år!

toscana

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
930
Medlemskap
2026

Hel.
Hade en bil där säkringen till fönsterhissen satt under mattan jämte batteriet som är till motorn prova att kolla där:)

F

F.d. 29797

Guest

Hej
Har du kollat om dom fungerar med bara tändningen påslagen. Jag hade problem med mina fönster- hissar och central-lås Fiat Ducato 02.Dom fungerade ibland när motorn var igång och bland inte för att till slut bara fungera när tändningen var påslagen.Jag höll på till och från med detta problemet under ett års tid. Till slut förstod jag att det var reläet som styr dessa. När motorn startar så drar reläet och det gjorde det tydligen men det fanns tydligen ett av-brott i reläet eller kallödning därför fungerade det bara när tändningen var påslagen
Hittade ett på skroten för 400+frakt nu fungerar det perfekt. Fönsterhiss-reläet sitter höger sida i min bakom hands-facket. På min och var det mycket lätt att demontera.Jag började också med att kolla säkringarna och hade loss dörrsidan kollade ledningar m.m. utan att hitta felet.

F

F.d. 52943

Guest

Sidospår:
Jag har liknande problem i min Renault Master 2005. Vä backspegel har har tappat uppvärmningen. Bilmanualen ger ingen som helst vägledning till vilken säkring/var som säkrar uppvärmningen. Rörelsejusteringen funkar, så jag undrar om det möjligen är värmetrådarna som givit upp?

F

F.d. 55554

Guest

Varken fönsterhissar eller backspeljustering fungerar, hoppas på bra väder så jag kan byta säkringarna.
Trevlig helg

Jojje

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Sidospår:
Jag har liknande problem i min Renault Master 2005. Vä backspegel har har tappat uppvärmningen. Bilmanualen ger ingen som helst vägledning till vilken säkring/var som säkrar uppvärmningen. Rörelsejusteringen funkar, så jag undrar om det möjligen är värmetrådarna som givit upp?

Om du inte vill ta bort glaset o mäta så kan du mäta i kontaktstycket mellan
chassie o dörr. Jag kommer dock inte ihåg vilka platser i kontaktstycket som är
till spegelvärmaren men det finns inte så många där av den grovleken på kabel. Någon är ju till elhissens matning dock.

F

F.d. 55554

Guest

Det är inte värmen det handlar om utan justeringen av glaset i backspegeln, värmen kan jag vara utan för tillfället.
Fönsterhissarna är ett annat problem.
Skall byta säkringar under dagen.
50st skall väl räcka. :twitcy:

Så var det problemet löst, bytte alla säkringar till nya, det var F47 som var trasig,
knepigt, har bytt den 1 gång redan.
Vilken mer säkring som var trasig vet jag inte.
Skit samma, nu funkar fönsterhissarna och spegeljusteringen. :yes:
Tackar för alla tips.

Jojjrr

Senast redigerad av en moderator:

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
F

F.d. 52943

Guest

I renaultmanualen finns det, vid lusläsning igen, en säkring som ev kan vara till sidospeglarna, men bara en. Om det är så borde det inte vara säkringen, eftersom värmen funkar funkar på hö sida och siktjusteringen funkar på båda sidor.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026

Roland.
Symbolen ser ut som en ruta med rundade hörn och kurvade pilar nerifrån och upp om jag inte minns fel. Det finns flera olika symboler.
Det är bara en säkring men för att vara säker på att det är värmaren som är trasig så måste man ta bort glaset och mäta.
Det finns dock risk att det spricker vid borttagning.
Borttagnings förfarandet är olika på bilarna så jag brukar kolla i böckerna hur det skall göras.

Toppen