• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkringar går

Martin Herman

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
Hej!

har en plåtis som nyligen är ombyggd och som jag precis köpt. När jag sätter på vattenpumpen (genom kranen som fungerar som strömbrytare) så går säkringen (7,5) på momangen. Och igen, och igen. Här finns så mycket kompetens; var skulle du börjat leta efter fel eller är det inlämning på husbilsverkstad som gäller?

Stort tack på förhand!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Precis som "hansHåkan" skriver kan det vara kortslutning.

Men det kan också vara så att pumpen faktiskt drar ganska mycket ström, speciellt precis i starten. Har du datablad på pumpen så kolla där hur stor säkringen skall vara.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan man göra. Du kan också lossa plus och minus vid pumpen (eller där i närheten) och testa om du fortfarande har kortslutning. Då vet du att problemet är mellan EBL och stället där du lossade.

Tekniken är alltså att undersöka segment för segment av kablaget som kopplar ihop pump, brytare i kranen och EBL (där säkringen sitter). Har du möjlighet att mäta i stället för att smälla säkringar är det naturligtvis bättre.

Möjligen kan du också få för höga strömmar om pumphjulet har fastnat så att rotorn i pumpen inte kan snurra.

MVH
Hans
 

Martin Herman

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
Det kan man göra. Du kan också lossa plus och minus vid pumpen (eller där i närheten) och testa om du fortfarande har kortslutning. Då vet du att problemet är mellan EBL och stället där du lossade.

Tekniken är alltså att undersöka segment för segment av kablaget som kopplar ihop pump, brytare i kranen och EBL (där säkringen sitter). Har du möjlighet att mäta i stället för att smälla säkringar är det naturligtvis bättre.

Möjligen kan du också få för höga strömmar om pumphjulet har fastnat så att rotorn i pumpen inte kan snurra.

MVH
Hans
Toppen! Ja, jag är rätt säker på att det är pumpen som är problemet. Jag kan kräma på allt annat och när jag stänger allt och sätter på pumpen så går säkringen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vet inte vad du har för sorts pump, men är det en "vanlig" dränkpump som hänger inne i vattentanken ?? så skall den bara dra högst kanske 3Amp. om den är i normalstorlek. Det brukar inte vara så långa kablar på en pump så du borde ha skarvar i närheten av pumpen. Det kan ev. sitta ett relä i närheten av pumpen för strömbrytarna i kranar brukar inte överleva så länge annars. Lossa pumpkablarna där de sitter skarvade och vrid på kranen som skalman52 redan föreslagit, så ser du om felet är någonstans i kabel eller kransystemet för då borde säkringen gå sönder även med bortkopplad pump.
Eftersom säkringen blåser direkt så verkar det som du har en ren kortslutning någonstans.

M.v.h. JANKRO.
 

Martin Herman

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
Tack!

1) Det första jag kan konstatera är att det är kranen/pumpen/kablarna från dessa som är problemet. Om jag inte vrider på kranen så är allt grönt.

2) Om jag kopplar bort strömmen så nära kranen som möjligt så lär det inte gå någon säkring eftersom strömtillförseln bryts, kranen är ju själva strömbrytaren.

Eller tänker jag fel? Det gör jag nog:)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Om det är din första husbil köp en multimeter. Den kommer du har stor nytta av
vid felsökning. Då kan du mäta direkt på pumpens kablar. Först måste du koppla loss pumpen. Det ska vara 4 ohm vid 3A och 12V. Effekten på pumpen är 36W.
Testa och gör samma mätning på en12V glödlampa om du känner dig osäker på hur man gör.
Du kan kolla på 24volt.se där finns det kalkylatorer. Där kan du se hur många ohm det är på tex en glödlampa vid en viss effekt, W.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nja om man ohmmäter en motor på en 36w ,( 12v 3 A ) lär man inte få 4 ohm. Utan något betydligt lägre kanske 1 ohm, man mäter ju bara resistansen i lindningen. När motorn snurrar induceras en mot-emk (spänning) som begränsar strömmen. Det är lindningsresistans+induktans som ger storleken startströmmen innan rotorn börjat snurra.!
 
Toppen