• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetsskåp i husbilen

roslagen

FD HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1232
Medlemskap
2023
Hur har ni löst problemet med pass, datorer m.m då det är svårt att låsa in saker i husbilen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Et sikkerhetskap bør boltes fast, med gjennomgående bolter og låsemuttere inne i skapet. De skap som lages av AL-KO og andre spesiellt for bruk i husbil og vogn har oftest med en stålplate til montering på undersiden av gulvet.
Rett montert så trengs det vinkelsliper for å få løst et skap uten å ha nøkkel eller kode.

Selvfølgelig så må en finne et sted i bilen hvor det ikke er lett å finne skapet, samtidig som det er enkelt å komme til selv. Forsøkte selv å få plass til et stort skap i vår bil, men måtte bruke et mye mindre enn det jeg ønsket.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

En bekant som är säkerhetschef på ett företag påstår att det är bättre att gömma saker än att låsa in saker i ett synligt skåp. Därför satte jag in ett extra bakstycke i ett av bilens utrymmen och bakom det har vi plats med pass och en liten pc.
En tjuv som mäter djupet på alla utrymmen hittar förstås gömman förr eller senare men då måste han först plocka ut alla inventarier.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Har satt ett litet säkerhetsskåp i utrymmet under soffan vid matbordet, det är monterat med genomgående bult uder bilen. det är ett skåp med bara nyckellås. rymmer pass pengar navigator kamera mm.
Förstår inte varför man inte skall använda säkerhetsskåp. imbrott i husbilar är väl för det mesta smasch and grab inbrott, inga tjuvar med slipmaskiner skärbrännare osv.
Nyckel förvaras på hemligt ställe.
Eftersom vi har extra lås på dörrar och bilen larmad har vi aldrig haft inbrott heller.

Jägarn :D
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Hej

En liten fundering. Kanske är det bättre att låta tjuven ta det han vill ha om han redan kommit in i husbilen då kanske han låter bli att förstöra bilen invändigt på sin jakt efter värde saker.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Vi har bultat säkerhetsskåp med nyckel. Under vår senaste resa så låg bl.a. passen , hemnycklar , digipass och andra smågrejer kvar under hela resan. Ibland hade jag kontanter och navigator. Den vanliga skruvmejseltjuven når inte dessa grejor. Tar tjuven bilen och sedan använder vinkelslip... så varsågod. Bilen är ju inte lättstulen med sin startspärr!!!
 
F

F.d. 3314

Guest
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Efter snart 20 år i larm & säkerhetsbranschen så har jag märkt att kunniga tjuvar hittar precis allt som man försöker gömma. I en villa så letar dom först i frysen, sedan bakom lådorna och socklarna i köket, linneskåpet och i jorden i blomkrukorna. Därefter vänder dom upp och ner på huset och letar bakom, under och i. Att leta igenom en normalvilla tar ca: 30 min, en husbil tar garanterat inte mer än 5. Det som tar lite längre tid och som väsnas ordentligt är ett väl fastsatt kassaskåp.

Om man ser från utsidan att bilen/huset är larmat och ordentligt låst, så brukar yrkestjuvar leta vidare efter enklare objekt.

Vid tgb / Robert
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Vi är nya på detta me husbil, har nyss köpt vår första.
Hur pass vanligt är det med inbrott?? Vi kommer nog hålla oss i sverige till största delen, kanske åland-norge-danmark.
Är ett säkerhetsskåp en viktig pryl?
Det av värde vi kommer ha är troligen (som är lösa föremål):
bärbar dator (istället för tv)
kamera
videokamera
plånbok såklart
gps

Känns som et tskåp måste va stort, och då ta massor med plats om allt detta ska få plats....

Hur gör ni andra?

Maria o Uffe
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Mycket klokt tänkt att stanna i Sverige och undvika Europas nedre delar talar av visdom med 15 års resande och aldrig haft problem i Norden. Men ett liyey tips ligg aldrig utmed vägen utan ligg en bit från och helst på en väg som är grusad då hör Ni när bilar kommer under förutsättning att inte sover som stockar. Men stressa inte upp er av allt tjat om vägpirater det är inte särskilt vanligt värre är det med alla avundssjuka som inte tycker om våra fordon, dom vill själva ha en men skall vänta till dom blir pensionärer och skall börja leva då.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

I løpet av de 15 årene vi har hatt husbil har vi opplevd ett innbrudd og det var hjemme - ikke på reise.

Har snakket med noen få som har hatt innbrudd, de fleste ved parkering dagtid utenfor kjøpesenter. Selvfølgelig hadde de glemt igjen GPS, mobil eller annet verdifullt synlig foran.
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Min rekommedation är ett bultat säkerhetsskåp som rymmer lap-top m.m.Samt det viktigaste ett gsm anslutet larm som ringer dej på mobilen.:wideeyed:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Vi har haft tur!
Till sommaren blir det 30 år sedan vår första husbil togs i bruk. Vi har kört åtskilliga tiotusentals mil runt om i Europa och aldrig haft inbrott eller på annat sätt blivit bestulna. Och detta trots att vi ofta vildcampat efter vägar, i städer och ute på landsbygden. Husbilen har alltid varit (synligt) larmad.
aake
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Såg i den tyska SAWIKO-katalogen att där finns ett lite enklare låsbart "säkerhetsskåp", som utnyttjar utrymmet under framstolen. Det finns modellanpassat för olika modeller av Fiat, Mercedes, Renault och Ford. Kostar mellan 100 och 180 Euro beroende på bil. Evenuellt batteri gör nog förvaringsut-rymmet rätt så litet. Kanske någon har prövat denna lösning och kan ge synpunkter?
Roadglider
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Köp på Kjell o Compani finns för 300:- och det är med kodlås och nyckel för säkerhets skull litet och bra passar under stolar på många bilar utom 250:an
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Hej, Jaktfalken,

Har sett detta skåp. Det som skiljer detta från det, som jag talade om, är att man där utnyttjar befintliga väggar i underredet med vissa förstärkningar antar jag och dessutom har en låsbar och en modellanpassad lucka till framsidan. Tanken är ju god, men vet inte hur det fungerar i praktiken.
Därför efterlyste jag, om någon har erfarenhet av denna lösning.

Roadglider
 
F

F.d. 1619

Guest
Sv: Säkerhetsskåp i husbilen

Tjena

Av alla jag pratat med är det inte så vanligt att det kommer yrkestjuvar, varken som kan klocka en genomsökning av en husbil på under 5 minuter eller som har med sig vinkelslip till fastbultade säkerhetsskåp :) I båda fallen verkar det nästan lättare att sno hela ekipaget.

Men jag köpte ändå värdeskåp (Inte att förväxla med säkerhetsskåp) till oss, inte för att jag trodde att det skulle hända så mycket saker utan bara för att jag skulle slippa tänka på om någon skulle stjäla elektronik eller lösa värdesaker när vi lämnade bilen. Man kan säga att jag rationellt gjorde ett orationellt köp bara för att jag skulle må lite bättre under semestern :)

Jag köpte ett Värdeskåp med brandskydd, O-40(för jag tänkte att om jag ändå ska köpa ett skåp kan det lika gärna vara brandklassat också. Och det var det billigaste jag hittade.
 
Toppen