• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rycks körkortet?

GöranP

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2024
Hej ngn som vet vid vilken övervikt i kg, som man kan befara att bli av med körkortet?
(ex. för bil med totv. 3500kg)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I länken neda kan du läsa en artikel i ämnet.
Det verkar inte finnas något exakt svar på din fråga, men så här står det:
utifrån ändringen i Trafikförordningen 4 kap. 4 §, som nu anger totalvikt.
– Vid 10 procents överlast blir det en varning, Vid mer än 30 procents överlast kan körkortet återkallas.

 
F

F.d. 64253

Guest
Ja det är tur att man inte bryr sig, så länge tillverkarna, importören o återförsäljare skiter i det, då skiter jag i det också, ska man ta det riktigt långt med bra advokater så borde faktiskt dom första leden ta ansvaret, dom har uppenbarligen lurat kunderna.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej ngn som vet vid vilken övervikt i kg, som man kan befara att bli av med körkortet?
(ex. för bil med totv. 3500kg)

Om man läser på alla fina länkar så är svaret...

Om du har 1050 kg överlast och därmed över 30% så ska körkortet dras, för föraren av en 3500kg husbil.
Inte speciellt troligt att man har så mycket överlast, nånsin....
 

GöranP

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2024
I länken neda kan du läsa en artikel i ämnet.
Det verkar inte finnas något exakt svar på din fråga, men så här står det:


Tack för svar - då vet jag.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.338
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Sen om det är en nitisk konstapel så vill han säkert sätta en på olovlig körning om man bara har behörighet att framföra fordon upp till 3,5ton. Och där är det kanske risk att lappen ryker.. Om man kör med överlast.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sen om det är en nitisk konstapel så vill han säkert sätta en på olovlig körning om man bara har behörighet att framföra fordon upp till 3,5ton. Och där är det kanske risk att lappen ryker.. Om man kör med överlast.
I så fall är konstapeln övernitisk.

Körkortsbehörigheten gäller TOTALvikten 3,5 ton, inte BRUTTOvikten 3,5 ton.

Pålle
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tänk också på att man får räkna med att lasta av bilen motsvarande överlasten vid kontroll.
(I vissa fall kan man få köra vidare med högst 10 % överlast)
 

Bilagor

  • Screenshot_20230625_094807_Chrome.jpg
    Screenshot_20230625_094807_Chrome.jpg
    326,8 KB · Visningar: 25

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Böterna (penningböter) vid för hög totalvikt, dvs att den uppmätta bruttovikten överskrider fordonets totalvikt, (överlast), finns i Tony o Nettes inlägg #3 ovan.
De böterna är relativt låga. Andra konsekvenser är att körkortsindragning övervägs om bruttovikten är 30% eller högre än totalvikten, dvs överlast 30%. Men redan vid 10 % överlast kan varning utfärdas. Det man ska ha i åtanke är att vid 10 % överlast SKA fortsatt färd hindras! Jobbigt på semesterresan långt hemifrån.
Om du sen blir inblandad i en trafikolycka med överlast, kan det bli vårdslöshet i trafik. Då är det inte fasta penningböter, utan betydligt dyrare dagsböter det handlar om. Hanteras efter rapport till åklagare och därmed risk för körkortsindragning.
Vidare kan det också betraktas som vårdslöshet i trafik om överlasten bedöms trafikfarlig för fordonets konstruktion.
Det här gäller andra motordrivna fordon än tung lastbil och tung buss. Dvs alla våra husbilar som är registrerade som pb2 eller lätt lastbil.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man kan också räkna med att det utomlands är dyrare och strängare map överlast.
Vad jag läst mig till, speciellt i österrike.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Böterna (penningböter) vid för hög totalvikt, dvs att den uppmätta bruttovikten överskrider fordonets totalvikt, (överlast), finns i Tony o Nettes inlägg #3 ovan.
De böterna är relativt låga. Andra konsekvenser är att körkortsindragning övervägs om bruttovikten är 30% eller högre än totalvikten, dvs överlast 30%. Men redan vid 10 % överlast kan varning utfärdas. Det man ska ha i åtanke är att vid 10 % överlast SKA fortsatt färd hindras! Jobbigt på semesterresan långt hemifrån.
Om du sen blir inblandad i en trafikolycka med överlast, kan det bli vårdslöshet i trafik. Då är det inte fasta penningböter, utan betydligt dyrare dagsböter det handlar om. Hanteras efter rapport till åklagare och därmed risk för körkortsindragning.
Vidare kan det också betraktas som vårdslöshet i trafik om överlasten bedöms trafikfarlig för fordonets konstruktion.
Det här gäller andra motordrivna fordon än tung lastbil och tung buss. Dvs alla våra husbilar som är registrerade som pb2 eller lätt lastbil.
Gäller detta också om husbilen är registrerad som bara personbil (min är det)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns en övre gräns för totalvikt på varje axel. Om man överskrider den totalvikten på en axel räknas men underskrider eller är lika med totalvikten för hela fordonet. Kan det ge konsekvenser som böter, indraget körkort etc.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kollade upp för skojs skull på lastvikten på två nio meters bilar som stog bredvid varandra. En fick lasta lite över 500kg och den någonstans mellan 1100-1200kg. Då är frågan går det att köra utan överlast med en nio meters bil med en lastvikt på drygt 500kg. Det tror inte jag i varje fall. Jag kommer inte ihåg vad det är för fabrikat på bilarna.
Mina föräldrar hade en liten Hymer som fick lasta 210kg. Nog var det överlast i den bilen.
 
Toppen