• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rycks körkortet?

GöranP

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1460
Medlemskap
2026
Hej ngn som vet vid vilken övervikt i kg, som man kan befara att bli av med körkortet?
(ex. för bil med totv. 3500kg)
 
I länken neda kan du läsa en artikel i ämnet.
Det verkar inte finnas något exakt svar på din fråga, men så här står det:
utifrån ändringen i Trafikförordningen 4 kap. 4 §, som nu anger totalvikt.
– Vid 10 procents överlast blir det en varning, Vid mer än 30 procents överlast kan körkortet återkallas.

 
Ja det är tur att man inte bryr sig, så länge tillverkarna, importören o återförsäljare skiter i det, då skiter jag i det också, ska man ta det riktigt långt med bra advokater så borde faktiskt dom första leden ta ansvaret, dom har uppenbarligen lurat kunderna.
 
Hej ngn som vet vid vilken övervikt i kg, som man kan befara att bli av med körkortet?
(ex. för bil med totv. 3500kg)

Om man läser på alla fina länkar så är svaret...

Om du har 1050 kg överlast och därmed över 30% så ska körkortet dras, för föraren av en 3500kg husbil.
Inte speciellt troligt att man har så mycket överlast, nånsin....
 
I länken neda kan du läsa en artikel i ämnet.
Det verkar inte finnas något exakt svar på din fråga, men så här står det:


Tack för svar - då vet jag.
 
Sen om det är en nitisk konstapel så vill han säkert sätta en på olovlig körning om man bara har behörighet att framföra fordon upp till 3,5ton. Och där är det kanske risk att lappen ryker.. Om man kör med överlast.
 
Sen om det är en nitisk konstapel så vill han säkert sätta en på olovlig körning om man bara har behörighet att framföra fordon upp till 3,5ton. Och där är det kanske risk att lappen ryker.. Om man kör med överlast.
I så fall är konstapeln övernitisk.

Körkortsbehörigheten gäller TOTALvikten 3,5 ton, inte BRUTTOvikten 3,5 ton.

Pålle
 
Tänk också på att man får räkna med att lasta av bilen motsvarande överlasten vid kontroll.
(I vissa fall kan man få köra vidare med högst 10 % överlast)
 

Bilagor

  • Screenshot_20230625_094807_Chrome.jpg
    Screenshot_20230625_094807_Chrome.jpg
    326,8 KB · Visningar: 32
Böterna (penningböter) vid för hög totalvikt, dvs att den uppmätta bruttovikten överskrider fordonets totalvikt, (överlast), finns i Tony o Nettes inlägg #3 ovan.
De böterna är relativt låga. Andra konsekvenser är att körkortsindragning övervägs om bruttovikten är 30% eller högre än totalvikten, dvs överlast 30%. Men redan vid 10 % överlast kan varning utfärdas. Det man ska ha i åtanke är att vid 10 % överlast SKA fortsatt färd hindras! Jobbigt på semesterresan långt hemifrån.
Om du sen blir inblandad i en trafikolycka med överlast, kan det bli vårdslöshet i trafik. Då är det inte fasta penningböter, utan betydligt dyrare dagsböter det handlar om. Hanteras efter rapport till åklagare och därmed risk för körkortsindragning.
Vidare kan det också betraktas som vårdslöshet i trafik om överlasten bedöms trafikfarlig för fordonets konstruktion.
Det här gäller andra motordrivna fordon än tung lastbil och tung buss. Dvs alla våra husbilar som är registrerade som pb2 eller lätt lastbil.
 
Man kan också räkna med att det utomlands är dyrare och strängare map överlast.
Vad jag läst mig till, speciellt i österrike.
 
Böterna (penningböter) vid för hög totalvikt, dvs att den uppmätta bruttovikten överskrider fordonets totalvikt, (överlast), finns i Tony o Nettes inlägg #3 ovan.
De böterna är relativt låga. Andra konsekvenser är att körkortsindragning övervägs om bruttovikten är 30% eller högre än totalvikten, dvs överlast 30%. Men redan vid 10 % överlast kan varning utfärdas. Det man ska ha i åtanke är att vid 10 % överlast SKA fortsatt färd hindras! Jobbigt på semesterresan långt hemifrån.
Om du sen blir inblandad i en trafikolycka med överlast, kan det bli vårdslöshet i trafik. Då är det inte fasta penningböter, utan betydligt dyrare dagsböter det handlar om. Hanteras efter rapport till åklagare och därmed risk för körkortsindragning.
Vidare kan det också betraktas som vårdslöshet i trafik om överlasten bedöms trafikfarlig för fordonets konstruktion.
Det här gäller andra motordrivna fordon än tung lastbil och tung buss. Dvs alla våra husbilar som är registrerade som pb2 eller lätt lastbil.
Gäller detta också om husbilen är registrerad som bara personbil (min är det)
 
Det finns en övre gräns för totalvikt på varje axel. Om man överskrider den totalvikten på en axel räknas men underskrider eller är lika med totalvikten för hela fordonet. Kan det ge konsekvenser som böter, indraget körkort etc.
 
Jag kollade upp för skojs skull på lastvikten på två nio meters bilar som stog bredvid varandra. En fick lasta lite över 500kg och den någonstans mellan 1100-1200kg. Då är frågan går det att köra utan överlast med en nio meters bil med en lastvikt på drygt 500kg. Det tror inte jag i varje fall. Jag kommer inte ihåg vad det är för fabrikat på bilarna.
Mina föräldrar hade en liten Hymer som fick lasta 210kg. Nog var det överlast i den bilen.
 
Tillbaka
Toppen