• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ryckande motor

Kaben

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7008
Medlemskap
2024
Detta gäller Fiat 3 liters motor ( jag har en -10 )
Hur många har upplevt att motorn rycker vid en hatighet av 80 km/h på femmans växel.
Enligt Fiat verkstan är det ett programeringsfel, den går för snålt.

Har mailat Fiat och frågat om dom tänker vidta åtgärder och fått ett vänligt svar att åka till verkstad för att åtgärda problemet.

Har ni anmält felet till verstad, det måste tydligen vara ett antal som gör det innan Fiat tar notis om det och går ut med ett servicemeddelande om omprogramering.

Har ni varit på verstad och fått hjälp, Fiat verkstan erbjuder omprogramering som du får betala själv.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ryckande motor

Har haft det problemet.
Uppkommer vid lätt belastning mellan Ca 1900-2100 rpm. Hastighet ca 100km/h.
Känns tydligast med farthållare eftersom den ligger och belastar mer än om man kör utan.
Efter ny progr.vara så går den som en dröm igen.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Ryckande motor

inget jag har märkt på min , men det är en 08

Lite konstigt det ni skriver att den går för magert.
Om man ställer på Dieselboxen för mycket kan jag få dessa symtom..
Men det kan ju vara andra saker som spökar då.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ryckande motor

Detta gäller Fiat 3 liters motor ( jag har en -10 )
Hur många har upplevt att motorn rycker vid en hatighet av 80 km/h på femmans växel.
Enligt Fiat verkstan är det ett programeringsfel, den går för snålt.

Har mailat Fiat och frågat om dom tänker vidta åtgärder och fått ett vänligt svar att åka till verkstad för att åtgärda problemet.

Har ni anmält felet till verstad, det måste tydligen vara ett antal som gör det innan Fiat tar notis om det och går ut med ett servicemeddelande om omprogramering.

Har ni varit på verstad och fått hjälp, Fiat verkstan erbjuder omprogramering som du får betala själv.

Betala själv??? Fiat har väl två års garanti!!!!!
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Ryckande motor

Det är en dieselmotor?
Diesel som "går för snålt"???
Låter otroligt märkligt då alla dieslar går med luftöverskott.
Be om en ny förklaring på problemets orsak.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ryckande motor

Om det är ett fel som påverkar avgasrening/utsläpp så är de skyldiga att åtgärda det.
Hota med att tala med trafikverket. Är det ett vanligt fel kan de då bli skyldiga att återkalla alla bilar för åtgärd.
Sådant kostar €€€€€€€.
//W
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Ryckande motor

Kontakta en Sörensen på Fiat Sverige, han är/var ansvarig för sådana saker när vår Fd. Kabe krånglade som mest. :mad:
Naturligtvis gäller garantin.... det är Du som kund som avgör om det är problem eller inte, inte Fiat. Om bilen rycker är det fel på Något och Fiats ansvar att kostnadsfritt åtgärda felet i fråga.Även Fiats Skyldighet att på alla sätt avgöra felets art. Framförallt var envis, det är Du som är kund!! se också till att ditt problem noteras i bilens ”logg” på datan hos Din verkstad, då finns det kvar om det blir följdfel framöver. Och.. få skrivtligt på saker och ting, tex. vad som är gjort åt bilen! nöj Dig inte med muntliga besked :cool: Fel kan återkomma!
Ett fel som vi hade på vår Kabe, 2010, säger Sambo, var att avgasreningen upphörde att fungera, men, då lyste varningslampan för avgasreningen också.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Ryckande motor

Vi har samma problem med vår -10 med 3,0 motor. Över 2000-2100 rpm och femmans växel, händer även på sexans växel, börjar den hacka eller känns som den tappar kraft för en tiondels sekund. Som du säger så händer det oftare när bilen måste dra lite och när farthållaren ligger i.
Vi har haft den inne på verkstaden 2 gånger utan att de kunnat åtgärda problemen. Säger att det inte går att åtgärda när det inte finns någon felkod. Eftersom du tydligen har fått ett svar vad det kan vara, så har vi nu något att gå efter när vi lämnar in den en tredje gång. Tänker även ringa FIAT för att påpeka saken.
Tack för upplysningen.
Karin o Berndt-Olof
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ryckande motor

Vi har samma problem med vår -10 med 3,0 motor. Över 2000-2100 rpm och femmans växel, händer även på sexans växel, börjar den hacka eller känns som den tappar kraft för en tiondels sekund. Som du säger så händer det oftare när bilen måste dra lite och när farthållaren ligger i.
Vi har haft den inne på verkstaden 2 gånger utan att de kunnat åtgärda problemen. Säger att det inte går att åtgärda när det inte finns någon felkod. Eftersom du tydligen har fått ett svar vad det kan vara, så har vi nu något att gå efter när vi lämnar in den en tredje gång. Tänker även ringa FIAT för att påpeka saken.
Tack för upplysningen.
Karin o Berndt-Olof

Exakt samma symtom som det va på vår bil. Ingen felkod.

Kännt problem av Fiat och ny programvara tar bort problemet.

Kanske finns någon annan verkstad som är mera kunnig i området?

Enligt den info jag har så kostar ny programvara "arbetstiden". Ca 30 min.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Ryckande motor

Man skall tydligen hamna på en verkstad som "bryr" sig. En verkstad där verkstadskillen tar telefonen och kollar om det finns något kännt problem. Numera är det så lätt att säga att det finns ingen felkod alltså kan vi inte göra något. Vi är på resa ett tag och när vi kommer hem skall jag kontakta verkstaden för en åtgärd. Detta måste ju ingå i garantin, vi tänker inte betala för ett fel som fanns när bilen köptes ny.
Hyggligt av dig att skriva om problemet och hur det kan åtgärdas. Tack!
Karin o B-O
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ryckande motor

Varför inte besöka en verkstad "under resans gång".

Förhoppningsvis en bättre verkstad och en skönare fortsatt resa.
Garantin gäller på alla Fiatverstäder.
 

Kaben

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7008
Medlemskap
2024
Sv: Ryckande motor

Tack för tipsen.

Har varit i kontakt med Fiat-verkstan igen.
Det finns en uppdatering av programvaran som man kan göra, det går på garantin, men dom vill inte garantera att det fixar allt.

Det jag skrev om att den går "snålt" var på orden som killen på verstan sa, att den kan få för mycket "luft eller avgaserna som går i retur", det skulle ha något med partikelfiltret att göra.
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Ryckande motor

Förra veckan fick jag liknande problem på min -07 med 3 l motor efter 3400 mil.
Körde med farthållare runt 90 km/tim och först anade jag några små ryckningar som efter 500 m övergick till att motorn gick ner i sparläge så mesta kraften försvann och en orange varningslampa tändes.
Jag rullade/körde in till en rastplats i närheten, stannade motorn och kollade vad den orange motorvarningslampan avsåg. Kollade även motorrummet visuellt och följde sen anvisningen i handboken att köra till närmsta Fiat verkstad.
Det visade sig att efter att motorn stängts av så fick jag full kraft i motorn igen, men varningslampan släcktes ej.
Verkstans diagnostest visade på spjällhus samt overboost.
Rekommenderades omprogrammering, vilket gjordes och det ser ut som problemet är borta med nya programvaran.
Summa kost 750 kr.
Vill poängtera att före och efter denna incident går bilen som en dröm!
Janne
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Ryckande motor

Det kan finnas många skäl till att en modern diesel har ojämn eller ryckig gång men för mig lät förklaringen "den går snålt" som lite väl märklig, därav min invändning.

Dagens avancerade avgasklassade dieslar har kompexa EGR-system som reducerar NOx.
Dessa är (givetvis) elektroniskt styrda och då de dessutom nu börjar få EGR-kylare finns enbart i detta system en del felmöjligheter då det gäller mjukvara samt, med tiden, hårdvara.
Bara en sån sak som att man riskerar kondensering efter kylaren vid EGR-temp under 100 grader kan ställa till det.
Vidare kräver partikelfiter och/samt/eller oxidationskatalysatorer avancerad styrning och det behövs inte mycket fel så får man problem.
För att detta ska fungera är givetvis tändtidpunkten(insprutningstidspunkten) samt bränslemängden elektroniskt reglerade så visst kan det vara ett mjukvarufel då i princip allt är datastyrt.
Jag skulle skulle dock inte vilja påstå att det ÄR ett programeringsfel då jag inte känner till den aktuella motorn i detalj...

Men förklaringen "den går för snålt" känndes för mig fel eftersom själva skillnaden mellan Diesel och Otto-motor (tändstift,gas/bensin) är att Diesel alltid har luftöverskott.
Den går alltid "för snålt" med andra ord.


Mvh Alf
 

Kaben

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7008
Medlemskap
2024
Sv: Ryckande motor

Nu har jag varit och programmerat om bilen, enligt verkstan var det en hel del saker som "omprogrammerades", nåväl vid hemresan kunda jag inte känna några ryckningar.
 

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2024
Nu är även mitt problem löst med ryckande motor på 5:ans växel vid drygt 2000 varv.
Fiat Ducato 3.0 160 Multijet 2008.
Åtgärd: Omprogramering av ECU dvs uppdatering till senaste mjukvaran till motorstyrningen. Kört 100 mil utan problem.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi råkade ut för samma sak under årets semester, ryckningar och svag på femman över 1800 rpm men den gick felfritt på sjätte växeln. När vi kom till Luleå tändes även motorlampan och då avbröt vi den tänkta resan ytterligare norrut och körde istället hemåt via inlandsvägen och det fungerade bra då sjätte växeln inte var påverkad men efter ca 100 mil var det samma sak med sjätte växeln och efter 10 mil till gick den inte att köra alls så det blev bärgning till först en verkstad som konstaterade felet men ej kunde åtgärda det så det blev bärgning till ytterligare en verkstad.
Felet var ett defekt spjällhus, och som tur var hade verkstaden ett begagnat spjällhus hemma. För att sen programmera spjällhuset var de tvungna att koppla upp ett program direkt mot Fiat i Italien, det var det som den första Fiatverkstaden inte kunde göra, tydligen så har de olika behörigheter på Fiatverkstäderna och den högsta behörigheten att koppla upp direkt mot Fiat i Italien har tydligen bara några få i landet (förmedlad uppgift från den första verkstaden).

Det tråkiga var att spjällhuset var bytt bara 50 mil innan vi åkte på semester men det var tyvärr ett fabrikationsfel.
 

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2024
Vilken otur ni hade med spjällhuset, jag har också ett ganska nytt spjällhus på min bil som håller än så länge och hoppas det gör så i många mil fram över. Det sägs att de sotar igen och att man måste varva ut motorn ordentligt lite då och då upp emot 3500 varv innan man växlar.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Denna tråd startades tydligen 2011. Någon mer än jag som idag 2018 har detta problem.

ERIKPER
 
Toppen