• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ryckande motor

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2024
Hej ERIKPER!
Omprogramering av ECU dvs uppdatering till senaste mjukvaran till motorstyrningen hos din Fiat verkstad har hjälpt många att bli av med detta problemet.
 

AnJak

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Tidaholm
Hej
Vi har samma problem på en 2008 Ducato 3.0 som vi köpt i år.
Har någon erfarenhet av hur Fiat hanterat detta på äldre "problembarn" ?
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Är nu flera år sedan och jag sålde min 08 för ett par år sedan. Vad jag kommer ihår ar arr prgrammet uppdaterades och jag vill minnas problemen försvann. Om jag betalade för detta kommer jag inte ihåg, men jag kommer ihåg att det var ingenting Fiat aktivt letade efter. Luftmassemätngen orsakade ochså strul flera gånger, men mest felsignaler vad jag kommer ihåg.
 

Jompas

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Åre
HBK-Nr
34617
Medlemskap
2022
Denna tråd startades tydligen 2011. Någon mer än jag som idag 2018 har detta problem.

ERIKPER
Vi hade samma problem på vår 2008 hela förra sommaren, ska ta tag i detta nu våren -22 innan vi börjar använda den på allvar. Någon kunnig som vågar uttala sig ifall en optimering typ bsr eller liknande skulle kunna "köra över" felet i programvaran och man då på köpet får lite mer effekt som ju alltid är trevligt. Detta är ett alternativ som jag starkt överväger att testa inom kort.

Nästa fråga är: har någon fått hjälp med fiats "nya" programvara på senare tid? Och vart har ni i så fall vänt er? Det kryllar inte av Fiat auktoriserade verkstäder dör vi bor strax utanför Åre.

John-Eric.
 

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2024
Längesedan nu men omprogramering av ECU dvs uppdatering till senaste mjukvaran till motorstyrningen var det som hjälpe mig och minns jag inte fel så var det hos Hedin Bil Fiat auktoriserad.

Innan du gör motoroptimering hade jag testat det jag skrev ovan för att få reda på om det hjälpte och är betydligt billigare.
 
Senast ändrad:
Toppen