• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rundstrålande antenn

J

Jarn

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

Jag köpte en Triax UFO 100 från Kjell & Co. Är mycket nöjd med den.
Har också en TV som ger 5V för antennförstärkningen, så det blev bra.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

Jag kan starkt rekommendera Triax 100 (rätt länk: Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik=)
Har testat lite olika "mobila" TV-antenner genom åren, men detta är min favorit. Ingen justering behövs, bara att stanna bilen och göra en snabb kanalsökning - viola :)

Finns flera trådar här i forumet angående denna antenn, bl.a. har jag skrivit ett par rader om den i denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680-68/#post312070

Eftersom det är en aktiv antenn med inbyggd förstärkare så måste man aktivera +5V spänning i TV/box. Saknar man den funktionen får man även köpa en s.k. power inserter för ca en dryg hundring.

Sammanfattning: Rekommenderas!
 

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026
Sv: Rundstrålande antenn

Jag har en Triax UFO 100 Digital
fungerar så där 6 av 10 gånger får jag bild hade inte köpt den
Ha det gott där ute:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

hej Pigge,

Vilken menar du? Triax eller Diginova?

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

Hej
Jag köpte en antenn hos Sea Sea i Långedrag Göteborg som heter
LTC DVB-T AIR Marine som är rundstrålande, där ingår
även förstärkare, samt 2 olika fästen. Har testat denna i
sommar inga problem längre bara att sätta på och söka
Pris 695:- Mycket prisvärd. www.seasea.se
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande antenn

Hej..
Jag har en Triax UFO 100, och är inte så imponerad trots förstärkare.. Lite bättre blev det när jag monterade den på anennröret och kan skjuta upp den en bit. Men det kan kanske även bero på TV´möjlighet till mottagning.. och var man står. Antenn köper man ju inte särskilt ofta, bättre då att satsa på Televes Digi Nova, som Kjell och Co har billigast, det skulle jag gjort idag. Sen behöver man inte bry sig på om man köpt rätt..
Men flera här på forumet har ju positiva erfarenheher av Triax UFO 100, så helt kass är den nog inte.
Kör man mycket i Europa spelar det väl inte så stor roll, där finns väl inga marksändningar. Eller?
Lycka till
Libom
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

Visst finns det, i varje land.
Vi tittar på marksända sändningar i hela Europa. Inga problem med Diginovan, bra mottagning överallt!

hälsning
'jyrki
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande antenn

Visst finns det, i varje land.
Vi tittar på marksända sändningar i hela Europa. Inga problem med Diginovan, bra mottagning överallt!

hälsning
'jyrki

Anita och Jyrki..

Jag har själv aldrig provat, vi har med oss lite filmer istället, men trodde mig ha läst här på forumet att allt sändes via sattelit i Europa och att det då behövdes parabol.. men kanske både och.. Tack för upplysningen.! Jag ska prova nu om ngn vecka då jag ska ta en solotur till Stade, Brunnsbüttet och Kiel och lite runt.. Foto och prommenader.
Förresten.. Går det färja mellan Wischhafen och Glückstadt.? så man slipper köra ner till Hamburg och vända..
Tack så länge..
Libom
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

Det är ju trevligt med rekommendationer men Digi Novan är riktbar och trådstartaren sökte rundstrålande.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

Hej..
Jag har en Triax UFO 100, och är inte så imponerad trots förstärkare.. Lite bättre blev det när jag monterade den på anennröret och kan skjuta upp den en bit. Men det kan kanske även bero på TV´möjlighet till mottagning.. och var man står. Antenn köper man ju inte särskilt ofta, bättre då att satsa på Televes Digi Nova, som Kjell och Co har billigast, det skulle jag gjort idag. Sen behöver man inte bry sig på om man köpt rätt..
Men flera här på forumet har ju positiva erfarenheher av Triax UFO 100, så helt kass är den nog inte.
Kör man mycket i Europa spelar det väl inte så stor roll, där finns väl inga marksändningar. Eller?
Lycka till
Libom

Vi har i Europa, under ett par års tid, använt husbilens standardantenn och en TV med DVB-T och fått in mellan 15-20 upp till 40-50 kanaler. Bara några gånger i det bergiga Tirol har vi behövt hissa upp antennröret.

Mvh / Göran
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande antenn

Det är ju trevligt med rekommendationer men Digi Novan är riktbar och trådstartaren sökte rundstrålande.

Det stämmer att den är riktbar. Jag blev rekommenderad att köpa Diginova av en kompis som jobbar inom ämnet.
Det fina med den att man har chansen att rikta om det behövs.
Vi varken riktar eller lyfter den från taket. Det ska vara riktigt illa om den måste riktas.
Dyr men bra.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande antenn

Har en kompis som arbetar med antenner mm. Hemma hos mig (bor i lägenhet) försvann Tv bilden plötsligt. Antennsladden på utsidan av huset hade gått av. Ringde honom och frågade vad jag skulle göra. Han kom förbi och stoppade en gaffel mellan kontakterna på antennsladden. Fick en helt perfekt bild.
Ha det
 
F

F.d. 15192

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

hej du funkar bra men du få inte stå mellan hus typ i stan då blir det dålig motagning jag bor i växjö mvh mjölk
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

För min del handlade antennvalet om att helt och hållet slippa justera antenn och då var en runtommottagande antenn ett självklart val.
Min antenn är monterad direkt med medföljande fäste på taket (plåttak och förvisso på 4,1 meters höjd) och jag har hittills aldrig stått utan mottagning med min Triax UFO 100.

Digi Nova är inte runtommotagande och har "bara" 7 + 12dB förstärkning medan Triax UFO 100 har totalt 28dB förstärkning. Genom att antennen tar emot signaler från olika riktningar, kan två sändare i olika vädersträck tas emot samtidigt.

Har testat några olika mottagare mot denna antenn och har märkt att det är stor skillnad på förmågan att ta emot signaler samt stora skillnader i sökhastigheten. Kör just nu en Sharp Aquos 32" LCD och den är både bra på att ta emot och snabb på att söka jämfört med några andra fristående boxar jag testat med.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Rundstrålande antenn

För min del handlade antennvalet om att helt och hållet slippa justera antenn och då var en runtommottagande antenn ett självklart val.
Min antenn är monterad direkt med medföljande fäste på taket (plåttak och förvisso på 4,1 meters höjd) och jag har hittills aldrig stått utan mottagning med min Triax UFO 100.

Digi Nova är inte runtommotagande och har "bara" 7 + 12dB förstärkning medan Triax UFO 100 har totalt 28dB förstärkning. Genom att antennen tar emot signaler från olika riktningar, kan två sändare i olika vädersträck tas emot samtidigt.

Har testat några olika mottagare mot denna antenn och har märkt att det är stor skillnad på förmågan att ta emot signaler samt stora skillnader i sökhastigheten. Kör just nu en Sharp Aquos 32" LCD och den är både bra på att ta emot och snabb på att söka jämfört med några andra fristående boxar jag testat med.

Är det jag som tänker fel eller? Diginovan har väl mer än 7+12db
Televés DIGINOVA bästa campingantennen » 1800:- hos www.digitaltvexperten.se

Jag är inne på min fjärde antenn och denna är den första som alltid hittar kanaler.
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Rundstrålande antenn

Är det jag som tänker fel eller? Diginovan har väl mer än 7+12db
Televés DIGINOVA bästa campingantennen » 1800:- hos www.digitaltvexperten.se

I din länk ovan kan man läsa:
"Antennförstärkning ligger på 7 dB. En dipolförstärkare har integrerats med ytterligare 12 dB förstärkning."

Digi Nova är säkert en utmärkt antenn, dock inte en runtommottagande antenn som frågan gäller i denna tråd.
Just att slippa justera antennen var den enskilt största anledningen för mig att skaffa en runtommottagande, och valet föll på Triax.

Digitaltvexperten som du refererar till ovan säger förljande om Triax Ufo: "är av många ansedd som den bästa båt/camping-antenn man kan välja. Och den är bra, helt klart."
Den finns att köpa där med (lite dyrare än Kjell&Co): Triax Ufo 100 Marin / Camping Antenn » 800:- hos www.digitaltvexperten.se

Mest "bang for the buck" verkar ju Triax UFO 100 ha.
Sedan är ju frågan hur mycket man vill lägga på de stackars få timmarna TV-tittande i husbilen... För min del skulle det inte vara hela världen om vi skulle sakna TV-mottagning på något ställe - värre att vara utan mobiltäckning (internet) :)

Kjell & Co har ju 30 dagar öppet köp, bara till att handla, och är man inte nöjd så är det bara att knata tillbaka med grejorna :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen