• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rund taklucka

RoyoBritt

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Habo
HBK-Nr
15458
Medlemskap
2025
Vi har på toaletten i vår Hobby en rund taklucka som har spruckit. Det hände när en tromb slet loss vår markis och spräckte den. Vi har fått den tillfälligt tätad men behöver en ny. Den är 70 cm i diameter. Vår modell är Hobby Toscana D 650 ESC Limited Edition 2012. Finns det någon som vet var man kan få tag på en sådan? Det verkar vara på vår modell av Hobby och eventuellt någon modell från Rapido som har en rund taklucka.
Firman som tätat tillfälligt försöker få tag på en åt oss men har ännu inte lyckats.

RoyoBritt
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.533
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej

Jag undrar om inte Forsbergs är återförsäljare och importör av Hobby. Kolla med dom.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Denna taklucka behandlas i en anna tråd (Hobby 750) på detta forum.

Enligt den tråden verkar luckan vara mycket svår att få tag i, och endast ett försäljningsställe har hittats: Dachhaubendeckel rund MIT Außenrahmen Waschraum Hobby und Fendt Reise

Dock har de slut på denna lucka. Nya är beställda (har fått intrycket att de låter tillverka ett antal luckor vid behov), men någon leveranstid kan de ej ge besked om.

Pålle
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Vi har på toaletten i vår Hobby en rund taklucka som har spruckit. Det hände när en tromb slet loss vår markis och spräckte den. Vi har fått den tillfälligt tätad men behöver en ny. Den är 70 cm i diameter. Vår modell är Hobby Toscana D 650 ESC Limited Edition 2012. Finns det någon som vet var man kan få tag på en sådan? Det verkar vara på vår modell av Hobby och eventuellt någon modell från Rapido som har en rund taklucka.
Firman som tätat tillfälligt försöker få tag på en åt oss men har ännu inte lyckats.

RoyoBritt
Hej, hur har det gått? Sitter i samma sits. Lagade vår, använde fel lim så den släppte från inre fönstret. Blåste av. Om jag bara hade kupolen som mall, skulle jag gjuta en ny. Återstår att göra en form. Nytt finns, även bara luckan utan sarg, ibland.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för din idé. Finns ett problem med skrotar, kraftiga överpriser. Skrivit till Forsbergs ang beg, även halvtrasiga. Lätt att laga, men klantade till mig och tappade vår. Kanske får det bli en form av distansmaterial med slutna celler. Men det är inget snabbjobb.

Vad är kraftiga överpriser, behöver man något unikt kan det ju kosta en del?
 

RoyoBritt

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Habo
HBK-Nr
15458
Medlemskap
2025
Har pratat med Forsbergs och de kan fixa fram en taklucka till oss även om det är lite leveranstid.
Hej, hur har det gått? Sitter i samma sits. Lagade vår, använde fel lim så den släppte från inre fönstret. Blåste av. Om jag bara hade kupolen som mall, skulle jag gjuta en ny. Återstår att göra en form. Nytt finns, även bara luckan utan sarg, ibland.
Hej, det verkar gå bra. Har mailat till Forsbergs och fått svar att det finns en sådan lucka att beställa. Så nu har den verkstaden vi anlitar beställt en lucka men det är leveranstid på den så vi hoppas få den monterad i höst. Under tiden har de tätat provisoriskt så vi kan använda husbilen i sommar även om det regnar.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Har pratat med Forsbergs och de kan fixa fram en taklucka till oss även om det är lite leveranstid.

Hej, det verkar gå bra. Har mailat till Forsbergs och fått svar att det finns en sådan lucka att beställa. Så nu har den verkstaden vi anlitar beställt en lucka men det är leveranstid på den så vi hoppas få den monterad i höst. Under tiden har de tätat provisoriskt så vi kan använda husbilen i sommar även om det regnar.
Fick också svar, drygt 9000 sek. Finns det någon försäkring som täcker det?
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Enligt trådskaparen är diametern ca 70 cm.

Pålle
Jag såg det men jag har ingen aning om hur stor en hobbyrigg är. Såg på Tv att kineserna har börjat printa hela hus så något där emellan skulle ju kunna fungera. Grabbarna hos KIndig i Utah printar ju delar till sina bilbyggen. Men det var bara en tanke.
 

ses

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2024
Även om det skulle gå på vagnskadeförsäkringen, så torde det bli ett rejält åldersavdrag.

Pålle
Vagnskada, i mitt fall 5000 sek. Förutsätter att skadehandläggaren är med på noterna. Inga åldersavdrag. Forsbergs har beställt, men lev.datum är skrivet i stjärnorna.
 
Toppen