Sten Rowa
HBK Medlem
Detta har jag sänt till, (se svar längst ner) Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland
Husbil Laika 7012. EAS657
Auktoriserad Fiat ”Komponentbyt” verkstad i Södermanland : Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”. Kostnadsförslag för åtgärd: Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul + arbetskostnad. Totalkostnad 41 500 kr.
Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”. Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr. Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.
Summa besparing: 40 000 kr.
Jag emotser svar per mail hur detta kan var möjligt.
Svar från Fiat verkstad: 1. Kvalitatsbrist i kommunikationen från verkstaden, det var maxpriset som angavs, vid reparation så "skulle" felet upptäckas och kunden meddelas om förändrat pris.
2. Kunden har endast begärt 2 års service och då ingår det inte att lyssna på motorljud samt att läckande turbo /koppling/ledning kan gått sönder efter verkstadsbesök. Turbotryck var 0,4 skall vara 0,9 och det syns när data läses av vid service.
3. Ingen förklaring???.
Övrigt: Ägaren skall ge feedback till personal och förbättra kund kommunikation.
Husbil Laika 7012. EAS657
Auktoriserad Fiat ”Komponentbyt” verkstad i Södermanland : Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”. Kostnadsförslag för åtgärd: Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul + arbetskostnad. Totalkostnad 41 500 kr.
Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”. Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr. Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.
Summa besparing: 40 000 kr.
Jag emotser svar per mail hur detta kan var möjligt.
- Totalt felbedömd reparation. Vilka analyser genomfördes för att fastställa kostnaden, specificera alla tester och okulära tester.
- Hur kunde missljud från turbo missas trots provkörning, Icke auktoriserad verkstad konstaterade detta direkt vid motor start.
- Frågan om mjukvara uppdatering besvarades med att den senaste mjukvaran var inläst sedan tidigare.
Svar från Fiat verkstad: 1. Kvalitatsbrist i kommunikationen från verkstaden, det var maxpriset som angavs, vid reparation så "skulle" felet upptäckas och kunden meddelas om förändrat pris.
2. Kunden har endast begärt 2 års service och då ingår det inte att lyssna på motorljud samt att läckande turbo /koppling/ledning kan gått sönder efter verkstadsbesök. Turbotryck var 0,4 skall vara 0,9 och det syns när data läses av vid service.
3. Ingen förklaring???.
Övrigt: Ägaren skall ge feedback till personal och förbättra kund kommunikation.