• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda, Fiat verkstad svarar.

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Detta har jag sänt till, (se svar längst ner) Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland
Husbil Laika 7012. EAS657
Auktoriserad Fiat ”Komponentbyt” verkstad i Södermanland : Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”. Kostnadsförslag för åtgärd: Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul + arbetskostnad. Totalkostnad 41 500 kr.
Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”. Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr. Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.
Summa besparing: 40 000 kr.
Jag emotser svar per mail hur detta kan var möjligt.
  1. Totalt felbedömd reparation. Vilka analyser genomfördes för att fastställa kostnaden, specificera alla tester och okulära tester.
  2. Hur kunde missljud från turbo missas trots provkörning, Icke auktoriserad verkstad konstaterade detta direkt vid motor start.
  3. Frågan om mjukvara uppdatering besvarades med att den senaste mjukvaran var inläst sedan tidigare.

Svar från Fiat verkstad: 1. Kvalitatsbrist i kommunikationen från verkstaden, det var maxpriset som angavs, vid reparation så "skulle" felet upptäckas och kunden meddelas om förändrat pris.
2. Kunden har endast begärt 2 års service och då ingår det inte att lyssna på motorljud samt att läckande turbo /koppling/ledning kan gått sönder efter verkstadsbesök. Turbotryck var 0,4 skall vara 0,9 och det syns när data läses av vid service.
3. Ingen förklaring???.
Övrigt: Ägaren skall ge feedback till personal och förbättra kund kommunikation.
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Detta har jag sänt till, (se svar längst ner) Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland
Husbil Laika 7012. EAS657
Auktoriserad Fiat ”Komponentbyt” verkstad i Södermanland : Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”. Kostnadsförslag för åtgärd: Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul + arbetskostnad. Totalkostnad 41 500 kr.
Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”. Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr. Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.
Summa besparing: 40 000 kr.
Jag emotser svar per mail hur detta kan var möjligt.
  1. Totalt felbedömd reparation. Vilka analyser genomfördes för att fastställa kostnaden, specificera alla tester och okulära tester.
  2. Hur kunde missljud från turbo missas trots provkörning, Icke auktoriserad verkstad konstaterade detta direkt vid motor start.
  3. Frågan om mjukvara uppdatering besvarades med att den senaste mjukvaran var inläst sedan tidigare.

Svar från Fiat verkstad: 1. Kvalitatsbrist i kommunikationen från verkstaden, det var maxpriset som angavs, vid reparation så "skulle" felet upptäckas och kunden meddelas om förändrat pris.
2. Kunden har endast begärt 2 års service och då ingår det inte att lyssna på motorljud samt att läckande turbo /koppling/ledning kan gått sönder efter verkstadsbesök. Turbotryck var 0,4 skall vara 0,9 och det syns när data läses av vid service.
3. Ingen förklaring???.
Övrigt: Ägaren skall ge feedback till personal och förbättra kund kommunikation.
Den verkstaden som svarar på detta sätt borde namnges så övriga kunder har möjlighet att välja bort den vid val av verkstad.
Kånnkård
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.910
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Detta har jag sänt till, (se svar längst ner) Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland
Husbil Laika 7012. EAS657
Auktoriserad Fiat ”Komponentbyt” verkstad i Södermanland : Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”. Kostnadsförslag för åtgärd: Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul + arbetskostnad. Totalkostnad 41 500 kr.
Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”. Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr. Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.
Summa besparing: 40 000 kr.
Jag emotser svar per mail hur detta kan var möjligt.
  1. Totalt felbedömd reparation. Vilka analyser genomfördes för att fastställa kostnaden, specificera alla tester och okulära tester.
  2. Hur kunde missljud från turbo missas trots provkörning, Icke auktoriserad verkstad konstaterade detta direkt vid motor start.
  3. Frågan om mjukvara uppdatering besvarades med att den senaste mjukvaran var inläst sedan tidigare.

Svar från Fiat verkstad: 1. Kvalitatsbrist i kommunikationen från verkstaden, det var maxpriset som angavs, vid reparation så "skulle" felet upptäckas och kunden meddelas om förändrat pris.
2. Kunden har endast begärt 2 års service och då ingår det inte att lyssna på motorljud samt att läckande turbo /koppling/ledning kan gått sönder efter verkstadsbesök. Turbotryck var 0,4 skall vara 0,9 och det syns när data läses av vid service.
3. Ingen förklaring???.
Övrigt: Ägaren skall ge feedback till personal och förbättra kund kommunikation.
Vilket fruktansvärt uselt svar, rakt igenom! Visar klart och tydligt noll kundsyn, snudd på kundförakt!! Häng ut dom!
 
Senast ändrad:

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Detta har jag sänt till, (se svar längst ner) Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland
Husbil Laika 7012. EAS657
Auktoriserad Fiat ”Komponentbyt” verkstad i Södermanland : Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”. Kostnadsförslag för åtgärd: Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul + arbetskostnad. Totalkostnad 41 500 kr.
Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”. Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr. Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.
Summa besparing: 40 000 kr.
Jag emotser svar per mail hur detta kan var möjligt.
  1. Totalt felbedömd reparation. Vilka analyser genomfördes för att fastställa kostnaden, specificera alla tester och okulära tester.
  2. Hur kunde missljud från turbo missas trots provkörning, Icke auktoriserad verkstad konstaterade detta direkt vid motor start.
  3. Frågan om mjukvara uppdatering besvarades med att den senaste mjukvaran var inläst sedan tidigare.

Svar från Fiat verkstad: 1. Kvalitatsbrist i kommunikationen från verkstaden, det var maxpriset som angavs, vid reparation så "skulle" felet upptäckas och kunden meddelas om förändrat pris.
2. Kunden har endast begärt 2 års service och då ingår det inte att lyssna på motorljud samt att läckande turbo /koppling/ledning kan gått sönder efter verkstadsbesök. Turbotryck var 0,4 skall vara 0,9 och det syns när data läses av vid service.
3. Ingen förklaring???.
Övrigt: Ägaren skall ge feedback till personal och förbättra kund kommunikation.
Oj vad dom slingrar sig
 
F

F.d. 64253

Guest
Den som vill opponera sig ska veta att det gäller N53 motorn, ett exempel är Nox sensorn som sitter längst bak på avgassystemet. Tänk till innan ni svarar, många auktoriserade verkstäder har noll kontroll på vad dom jobbar med. BMW har lurat så sjukt många personer pga att dom har inkompetent personal och ledare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den som vill opponera sig ska veta att det gäller N53 motorn, ett exempel är Nox sensorn som sitter längst bak på avgassystemet. Tänk till innan ni svarar, många auktoriserade verkstäder har noll kontroll på vad dom jobbar med. BMW har lurat så sjukt många personer pga att dom har inkompetent personal och ledare.

Du kanske skulle ta och lugna ner dej lite? :wideeyed:
 
F

F.d. 64253

Guest
Bry dig inte om honom Montreal. Han har helt enkelt en taskig dag. Har nog inte riktigt fattat att BMW:s drivlinor inte har robotlådor! :cool::D Det blir säkert bättre i morgon!
Ha ha ha fattas lite text, infon var att stora auktoriserade verkstäder är katastrofalt dåliga, när man bara byter delar och låter kunden betala ska man inte kalla sig auktoriserade.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Dom får gärna byta delar men ska bara ta betalt för det som det riktiga felet. Bättre är om dom ser till att ha personal som kan felsökning på riktigt istället för att gissa och byta del för del.

Det som är fantastiskt ibland och helt oförstående från min sida är när man hör talas om (rätt ofta) att en verkstad har bytt delar för flera tusen kronor som kunden har fått betala........... och felet är fortfarande kvar.
Min uppfattning om sådan idi... är väl att dra ett streck över den/de räkningarna tills man lagar felet och får betalt för den åtgärden, eller plocka bort de delarna igen........
Möjligen för att slippa plocka tillbaka, fråga kunden om kunden är villig att betala halva priset för de onödigt bytta nya friska delarna och ingen reparationskostnad, om man inte kan efterskänka delarna fullt ut.
Ex. en ny turbo kan ju vara värd halva priset utan arbetskostnad om kunden tycker det är ok.

Montro om tandläkaren som klantar sig och borrar sönder och lagar en frisk tand kan ta betalt för både det och senare även för lagning av den rätta trasiga tanden.

M.v.h. JANKRO.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag hade skickat svaret till Fiat Professional med begäran om deras kommentar.

För mig visar detta att Hbk borde ha en tätare dialog med t.ex Fiat.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Fattar inget, du får nog utveckla hur du tänker. Som jag har förstått är inte HBK part i målet.
Så sant = men HBK borde kanske samla ihop denna information om verkstäder och ta upp det med Fiat. I Europa har Fiat legat på ca 70% marknadsandel avseende chassin - har droppat efter halvledarproblem i samband med omställningen till serie 8, men nog borde verkstäderna fungera bättre än det trådskaparen beskriver. I Min värld borde det vara nått vi skulle lägga press på Fiat att rensa upp i.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så sant = men HBK borde kanske samla ihop denna information om verkstäder och ta upp det med Fiat. I Europa har Fiat legat på ca 70% marknadsandel avseende chassin - har droppat efter halvledarproblem i samband med omställningen till serie 8, men nog borde verkstäderna fungera bättre än det trådskaparen beskriver. I Min värld borde det vara nått vi skulle lägga press på Fiat att rensa upp i.

Men HBK är inte någon sådan påtryckarorganisation. Vi har inte några anställda som kan driva sådant mot ett stort bilföretag.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Klubbens egen beskrivning av verksameten visar inget om att verka som en intresseorganisation gentemot företag eller myndigheter:

”Vi erbjuder dig som tänker skaffa en husbil, är nybliven eller erfaren husbilsägare ett forum för att utbyta erfarenheter, trivsam samvaro, husbilsplatser, få tillgång till medlemsförmåner, mm.”
 
Toppen