• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Retar

I

Iveco 35

Guest
Sv: Retar

Greven. Det ligger en del i det du säger. Jag har själv varit Åkare i många år , och kört ett par "100" mil.Man märker att stressen inom Åkarkåren har ökat det går inte att komma från, rätta mig om jag har fel. Men jag märker att jag själv också blivit försiktigare,man släpper lite extra på gasen.Mvh.Olle.
 
F

F.d. 9232

Guest
Sv: Retar

Inte mycket som retar mig i trafiken, utom möjligen folk som gör onödiga omkörningar för attt hundra meter senare svänga av.

Jo, det ska möjligen vara just omkörningar förresten. Blir irriterad på de som blinkar och kräver att jag ska gå ut till höger i modd och mörker för att de ska kunna köra om, samt de som sedan inte tackar när jag väl ligger i dikesrenen.

Sedan har vi förstås de som tvingar ut mötande trafik i vägrenen när de kör om, något som ju faktiskt är helt olagligt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Många gånger är det inte lagen utan störst kör först som gäller
Njaaa .Vet ju inte hur era körskollärare lär er att köra bil där du kommer ifrån ..........:Dså blir inte vi upplärda ............................
Sen är det ju bättre att dom kör i 60 på 90 väg än att köra fortare än vad dom klarar av Tycker du det ? gissa vem som orsakar omkörningsolyckorna vid ett sånt tillfälle ...Den dagen du inte kan hänga med tempot ska du nog börja fundera om du är lämplig bilförare ...Prova att åka till stockholm och luskör ....då spikar dom upp dig på ett kors ............
alla som kör lastbil borde nog inte ha körkort heller ..........;)
men om det ligger stora köer och den som ligger först är döv och blind och troligt vis en äldre person som varken hör eller ser då BORDE hon nog inte köra bil .........:rolleyes:Jag är mycket medveten om vad jag skriver och att några kommer bli förbannade men då har jag lyckats att beröra människor eller hur med mitt inlägg ..........;)Eller vad tycker du Bengan.......det är inte många som sticker ut hakan så långt som jag .......och jag har en bit kvar till max ............



Den som orsakar olyckan är väl den som kör om eller ? Man skall väl inte köra o ifall det är skymd sikt eller möte ?

Om du kör om en traktor och krockar så kan du ju aldrig på traktorföraren till att bli skyldig .
Sen såg jag en gång samma bil 3 gånger på vägen mellan Jönköping och Helsingborg , vi körde konstant utan att stann medans denne bilist med en grönmetallic amerikans pickup stannade väl då 3 gånger på vägen för att sedan komma körandes som ett skott .

Vad anser du om alla undomar som håller på och driftar i alla kurvor dom kan hitta då samt att ligga i 100 på 50 väg då får dom pluspoäng hos dej då dom inte kör för sakta ?

Jag tycker inte du sticker ut hakan alls .

Och dom 08:eek:rna som sitter fast gång på gång på Essingeleden borde kanske fundera på om dom skulle kunna åka tidgare så dom inte är ute i sista minuten .
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Retar

Retar sig på .......hmm, en är ju inte perfekt själv jämnt!
Fast, mobilpratande personer med farthållare på motorväg kan man bli lite sur på.
Ligger med farthållaren inkopplad och kommer sakta ifatt bakifrån. Slutar oftast med att man får bromsa själv för fordon som man kommer ikapp. Lite småretligt:mad:

Sedan retar jag på folk som står stilla med kopplingen nedtryckt! Alltså typ vid rödljus och liknande!

Varför undrar ni?
Tänk på på varför jag retar mig på det och svara här under;)

Anders som är lite klurig idag!!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Retar

När jag läser greven inlägg om körkort och ålder kan jag inte hålla käft,du kommer från vadstena ,hur fick du ditt körkort ,jag körde upp på 50 talet ,har kört prickfritt i nästan alla år åkt fast för fortkörning 2 gånger,kör omkring 2000 mil på året ,min mesta körning är stadskörning i GÖTEBORG,när jag fyller 80 kan jag tänka på att min fru som är yngre skall köra om hon vill,om jag inte har gaggat till mig innan dess,sådana påhopp brukar du inte göra i vanliga fall ,har du vaknat på fel sida idag:twitcy:
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

När jag läser greven inlägg om körkort och ålder kan jag inte hålla käft,du kommer från vadstena ,hur fick du ditt körkort ,jag körde upp på 50 talet ,har kört prickfritt i nästan alla år åkt fast för fortkörning 2 gånger,kör omkring 2000 mil på året ,min mesta körning är stadskörning i GÖTEBORG,när jag fyller 80 kan jag tänka på att min fru som är yngre skall köra om hon vill,om jag inte har gaggat till mig innan dess,sådana påhopp brukar du inte göra i vanliga fall ,har du vaknat på fel sida idag:twitcy:
jag fick mitt på postorder:DJag förstod att jag skulle reta upp några idag .......ville jävlas lite med den som känner sig träffad .....;)
Om du kör om en traktor och krockar så kan du ju aldrig få traktorföraren till att bli skyldig som Bengan skrev Svar nej, men det händer ju att det blir stopp tex med traktor före och då kan man ge sig den på att det ligger någon före och inte vågar köra om så du är tvungen att köra om bägge då kunde väl den första köra åt sidan och släppa förbi bakomvarande ser allt för mycket sånt bekymmer när jag är ute på vägarna;)Förstå mej rätt .....men jag upplever bra mycket mer på 12000 mil än ni som kör 2-4000 mil ....
jag är dessutom ute när ni bilister blir varnade för att vara ute och köra,jag har en helt annan erfarenhet än ni hobby bilister . Jag antar att andra lastbilsåkare kan skriva under på det med ............;) och våra lastbilar i sverige är spärrade och går inte fortare än 90 km men det gör oftast utländska lastbilar ....
Detta blev ju inte bättre nu blir ju ännu fler arga......:D
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Helt otroligt att köra 12000mil/år o vara så duktig och fått körkortet på postorder.

Måste erkänna, man blir imponerad ibland:D:D
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Retar

Ja du Greven! På min tid som Åkare var inte Scania110an "spärrad" och så hade vi kanske bättre betalt för frakterna, därav något mindre stress.----Kanske var det bättre förr?Olle.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Retar

och våra lastbilar i sverige är spärrade och går inte fortare än 90 km men det gör oftast utländska lastbilar ....



Hmm konstigt jag låg bakom en svenskreggad lastbil med släp igår som körde i 110 km/h , hastighetsspärren är den spärrad från fabrik ?

På audi så går man bara in med en dator i styrboxen och tar bort fartspärren med ett par knapptryckningar .

Bara för man kör många mil/år så är det ingen garanti för att dom milen man kör är bra kvalité på , du såg väl hur det var med ICA´s köttfärs ;) :) ...
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Retar

När vi ändå är inne på ICA. Finns det nåt så irriterande som när kunden som står före en i kön ska springa runt och hämta alla de varor som hon glömt på första rundan i affären. Jo för det mesta är det en hon. Jag brukar i sådana fall helt enkelt plocka ut hennes vagn ur kön, och oj vad arga dom blir.
Calle
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Eller man står i en lång kö och framför står en person med en limpa under armen.

Dags att lägga limpan på bandet då dyker sambon upp med proppfull kundvagn:mad::mad:och liksom bara glider in.
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

och våra lastbilar i sverige är spärrade och går inte fortare än 90 km men det gör oftast utländska lastbilar ....



Hmm konstigt jag låg bakom en svenskreggad lastbil med släp igår som körde i 110 km/h , hastighetsspärren är den spärrad från fabrik .

På audi så går man bara in med en dator i styrboxen och tar bort fartspärren med ett par knapptryckningar .

Bara för man kör många mil/år så är det ingen garanti för att dom milen man kör är bra kvalité på , du såg väl hur det var med ICA´s köttfärs ;) :) ...

Ja bilen är spärrad från fabrik ......Du vet programvaran för att ändra lastbilsspärren släpps inte gärna från verkstäderna och sedan gäller väl inte försäkringen om du är inblandad i en olycka med bil och släp i 110 km ...............
Det är ju så att hittar du någon mindre seriös verkstad;) så kan detta givetvis kopplas ur,men min verkstad gör det inte ............ min lastbil gör 89 km och jag behöver inte stressa så för--at i mitt jobb därmed inte sagt att jag är ofelbar, men det var inte det mitt inlägg började vid utan om inte det vore bra med något form av test vid 65 och framåt .

Förstår att det kan kännas som ett påhopp och att snittåldern är hög här inne........och visst är det så.....
vem är jag att klanka på er superduktiga förare i trafiken som aldrig gör fel , aldrig parkerar galet , och alltid kör laglig hastighet mm ......:wideeyed:Men visst berör inlägget,ni blir arga,ni funderar och sen talar ni om för den jäveln att visst fan kan ni köra bil....:)
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Retar

Hej Greven.Det är inte den första bilen i en bilkö som är problemet.Det är alltid bil nummer två som är orsak till att det blir en bilkö.Ett sätt att minska bilköer vore att ha höga böter på bil nummer två.Det skulle inbringa mycket pengar till statskassan framför allt i 08området.De pengarna skue kunna användas till att förbättra vägarna ute i landet.

M.V.H Göte27
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Retar

:twitcy::DJa greven jag varit Vadstena några gånger ,är det du som kör dina 12000 mil på nätterna ner hamnen på sommarhalv året,för en yrkesförare skulle väl knappast skriva som du gör,Det där med 90 kilometern i timmen för yrkesförarna har jag aldrig märkt av
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

Hej Greven.Det är inte den första bilen i en bilkö som är problemet.Det är alltid bil nummer två som är orsak till att det blir en bilkö.Ett sätt att minska bilköer vore att ha höga böter på bil nummer två.Det skulle inbringa mycket pengar till statskassan framför allt i 08området.De pengarna skue kunna användas till att förbättra vägarna ute i landet.

M.V.H Göte27


Tyvärr Göte det spelar nog ingen roll hur mycket böter vi har på trafikanter på vägarna ,så länge politikerna inte tar pengarna till det dom är avsatta för.....Av någon anledning så behöver 08 rna bättre vägar än vi andra ..........Men för att lösa bilproblemet vore det bästa att införa döds straff ;).Så fort någon gör en förseelse så skjut jävlarna direkt då skulle iallafall jag sälja bilen ................:D


Förresten hur vet du att det var bil nummer 2 som var problemet ????????????
den första kan ju ha backat................
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Retar

:twitcy::DJa greven jag varit Vadstena några gånger ,är det du som kör dina 12000 mil på nätterna ner hamnen på sommarhalv året,för en yrkesförare skulle väl knappast skriva som du gör,Det där med 90 kilometern i timmen för yrkesförarna har jag aldrig märkt av


Njae det går som bekant åt en del däck i hamnen i vadstena och runt där men av antalet däck dom gör av med på en kväll så räcker nog inte 12000 snarare 20 000 mil .........

Där kan ju bara svara för mig själv, när det gäller 90 km... min bil gör 89 på gps och 90 på hastighets mätaren
Beror ju på hur er mätare är kalibrerad .....
Våra kalibreras vartannat år och gör du inte det inom 24 mån så sker det en större kalibrering i så fall (mycket dyrare)och tråkiga böter om polisen stoppar dig........
Min mätare i bilen kostar väl ca 8-10 000 vad kostar era till bilen(hur ofta kalibrerar ni era i bilarna) ? att din/eras till viss del visar fel / Visar för mycket kan ju få en lastbil att upplevas gå mycket fortare än den i själva verket gör .Att jag vet det är för att jag äger min bil och betalar alla räkningar inkl diesel skatt avgifter reparationer mm ,så jag har väldigt klart för mig hur saker funkar

Och varför skulle en yrkesförare inte skriva som jag , vad i min mening är provocerande
:confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Retar sig på .......hmm, en är ju inte perfekt själv jämnt!
Fast, mobilpratande personer med farthållare på motorväg kan man bli lite sur på.
Ligger med farthållaren inkopplad och kommer sakta ifatt bakifrån. Slutar oftast med att man får bromsa själv för fordon som man kommer ikapp. Lite småretligt:mad:

Sedan retar jag på folk som står stilla med kopplingen nedtryckt! Alltså typ vid rödljus och liknande!

Varför undrar ni?
Tänk på på varför jag retar mig på det och svara här under;)

Anders som är lite klurig idag!!!!

Hmm Hulten är klurig oxå, givetvis har han kopplingen nere å ettan i, vid gult ljus varvar han upp motorn till det röda vid grönt ger han järnet drar förbi hela den andra filen i ett blått rökmoln o kepsen på tväre på huvet, sedan blir det en tvärnit från 150 till noll när han kommer till nästa trafikljus :D

Gurra på strippen :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Retar

Jag kan väl få retas lite också. Det är inget större fel på vägarna i Sverigelandet. Problemet är att det är för många långtradare på dom!

:D:D:D

Jappe
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Retar

Hmm Jappe nu var du elak, din mat, dina kläder, din eventuellt kommande roulator kommer ju med tradaren:D:D

Gurra
 
Toppen