• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reseförsäkring hund

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej!

Vi har rest mycket med vår hund utomlands men inför planeringen av årets resa började vi diskutera, vad händer med vår hund om vi skulle skadas på något sätt och inte kan ta hand om honom.

Vi kontrollerade med vårt försäkringsbolag och hundens försäkringsbolag och det visar sig att inget av de andra försäkringsbolagen har någon klausul om att de skulle ta hand om hunden om det händer ägarna något.

Vi har tagit en reseförsäkring eftersom vi kommer att vara borta mera än 45 dagar.

Hur har ni som har hundar med utomlands tänkt i denna fråga?
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Bra frågeställning, men det är väl samma ” problem” om man är hemma. Vi pratade om det på den tiden vi for runt på MC’n på sommarkvällar, känns lite mer troligt att någon av oss själva kan ta hand om vovven, i händelse av sjukdom/olycka nu när vi åker husbil
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är nog det enda som jag har varit orolig för när jag åker runt i EU ensam med min hund. Tänk om det händer mig något och hunden blir ensam kvar! Jag kanske tänkte lämna hunden någon timme i husbilen men hamnar på sjukhus! Sådana tankar kommer upp ibland, några försäkringar finns ju inte utan man får hoppas på goda grannar och polis om man nu kan få kontakt! Kanske man borde lämna HB olåst!
 
R

RobbeS

Guest
I medelhavsländerna så är ju hundar fortfarande hundar och inte substitut för barn. Så jag tror väl att man inte automatisk kan räkna med att värdlandet går man ur huse för att ta hand om hunden.
Sen är det ju inte försäkringsbolagens sak att ta hand om hundarna, det måste vi hundägare fixa själv vad som än händer. Skulle en sådan klausul ingå i försäkringen så skulle premien höjas rejält med tanke på vad samhället idag betalar för att ta hand om hundar och katter. Så det enda är väl att ha en planerad backupplan med anhöriga, släkt och vänner och krasst räkna med att ingen kommer att ta hand om hunden om man inte fixar det själv.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag ställde frågan till caravanförsäkring om husdjur och dom svarade följande:


Tack för samtalet,


Jag har nu kollat upp din frågeställning och svaret är dessvärre nej. Det finns inget moment vare sig i en bil- eller hemförsäkring som ersätter en kostnad att lämna hund/katt för omhändertagande om du råkar ut för sjukdom på resa.

Det går tyvärr inte försäkra sig mot allt och en sådan kostnad får man då ta på eget bevåg om skadan skulle vara framme.


Med Vänliga Hälsningar


Elin Karlsson

skadereglerare



Direkt 08-517 296 22ek@watercircles.se

Kundservice 010-4900 511caravanforsakring@caravanclub.se

Torshamnsgatan 35, 164 40 Kista • www.watercircles.se/caravan
 
Toppen