• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa till Normandie och champagneområdet 2019

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej alla goa glada husbilsåkare!!
Nu äntligen är årets semester här för mig och min fru:msn_sunglasses::msn_sunglasses::msn_sunglasses:
Ja, nu är ju min fru lärare, så hon har ju redan haft en vecka ledigt påpekar hon med ett litet flin på läpparna:msn_heart:
Själv har jag lyckats få 5 veckor ledigt i sommar, och de kommer till största delen att tillbringas i vårt favoritland Frankrike. Vi verkligen älskar detta land med dess mat och vinkultur, men även geografin, historien, stränderna... ja allting helt enkelt.

I år kommer vi dock inte resa till den fantastiska Rhonedalen med dess underbara viner:msn_cry::msn_cry:
Resan går i stället mot Atlantkusten med dess historia, goda ostar, viner och Calvados. Det ska nog funka det också:mat::mat:

För att vi skulle få lite feeling inför resan öppnade vi lite busigt redan igår ett vin som införskaffades på en tidigare resa till den underbara staden/byn Chateuneuf-du-Pape. Det är en helt otrolig härlig liten by som vi verkligen älskar.
Pape.jpg

Vi vill bara med dessa enkla ord önska er alla en helt underbar sommar och husbilssemester!!

Och ni... kom ihåg en sak..... Ta de lugnt där ute :bye::bye::bye:

limo husbil.jpg

//Ewa & Jocke:mh::mh::mh:
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej igen.
Idag är första gången som jag loggar in med mobilen.... Det är ju ändå en viss skillnad mot att se detta på en pc med 22" skärm som jag har på jobbet. Nåväl.... Jag tänkte ändå försöka att skriva lite om vår förestående resa. Kanske kan det inspirera andra att följa efter...

19-06-20/21
Jag (Jocke) jobbar halvdag på jobbet. Ewa min underbara fru jobbar som lärare så hon har redan varit ledig i drygt en vecka. Vi har haft lite problem med vår husbil som vi hädanefter kommer hänvisa till som Ella. Allt vi äger har ett namn. För en kille med namnaffasi kan det bli lite jobbigt med alla namn, men jag lever ju med en pedagog, så det ska nog bli bra.
Nåväl. Idag ska vi bege oss iväg. Denna resa innehåller många olika faser, och det ska bli så spännande.
När vi väl är klara med packning och allt som hör därtill påbörjar vi vår resa söder ut... Vi har ett landställe på Solö i Stigtomta (Nyköping). Det är vår första anhalt. Där ska vi fira midsommar med familj och syskon etc. Vi är 13 personer. Vi har en underbar midsommar framför oss. Behöver jag nämna att undertecknad briljerade i kubb Jättekul!! Äras den som äras bör! I morgon blir ganska lungt. Vi ska bara njuta i vår stora familjs sällskap. Härligt!!

Skänker en tanke till alla som inte är lika lyckligt lottade med en stor familj. Ta hand om era nära och kära medan ni kan!

Glad midsommar önskar Jocke och Ewa i Ella
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det var intressant med "namngivning", mycket originellt och nyttigt E&J. Det sägs att om man motionerar hjärnan, med bland annat namn och/eller siffror, då löper man mindre risk för Alzheimer. Vår passion däremot (min & min fantastiska reskamrat till fru), var/är att memorera andras namn, människor vi träffade på våra arbetsplatser och numera dom vi träffar på våra resor. Ja, det där med namn är lite speciellt, som IP nummer på allt uppkopplat...

Det låter mycket trevligt med 13 familjemedlemmar/syskon, ni måste ha hur kul som helst när ni träffas. Jag önskar jag hade fler syskon än "bara" en bror som brukar skicka ett SMS om året då jag fyller år. Så tack för din omtanke...

upload_2019-6-22_9-32-36.png
Bild: lån från nätet
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det var intressant med "namngivning", mycket originellt och nyttigt E&J. Det sägs att om man motionerar hjärnan, med bland annat namn och/eller siffror, då löper man mindre risk för Alzheimer. Vår passion däremot (min & min fantastiska reskamrat till fru), var/är att memorera andras namn, människor vi träffade på våra arbetsplatser och numera dom vi träffar på våra resor. Ja, det där med namn är lite speciellt, som IP nummer på allt uppkopplat...

Det låter mycket trevligt med 13 familjemedlemmar/syskon, ni måste ha hur kul som helst när ni träffas. Jag önskar jag hade fler syskon än "bara" en bror som brukar skicka ett SMS om året då jag fyller år. Så tack för din omtanke...

Visa bilaga 174070
Bild: lån från nätet

Visst är det kul med namn Ranko:) Det blir i alla fall lite hjärngympa. Det är ju en mycket bra ide att lära sig komma ihåg namn på personer man möter på sina resor. Det finns så fantastiska människor att möta därute. Jag önskar att jag kunde komma ihåg namn bättre, men jag har lättare med ansikten. Så min fru och jag kompletterar varandra ganska bra. Hon är fantastisk på namn, och jag på ansikten. Då gäller det bara att para ihop dem :)

Jo , vi är mycket lyckligt lottade med vår stora familj. Vi vet också att det kommer att bli en del ”bortfall” framöver, så vi gör vad vi kan för att hänga med varandra och njuta av sällskapet. Tråkigt att du och din bror inte har närmare kontakt än ett sms om året...Det verkar ändå som att du/ni fyller ert liv med andra härliga människor kring er. Man ska bara omge sig med människor som ger energi.

Ha en fortsatt fin sommar

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-06-22
Idag är det midsommardagen och inte riktigt lika upphousat som själva aftonen. Vi har tagit det ganska lugnt. Spelat lite spel. Ätit gott. Solat, och bara umgåtts. En skön dag med andra ord. Nu börjar midsommarmode övergå i semestermode så smått. I morgon påbörjar vi resan från Nyköping till Malmö. Där väntar båten på att få ta oss till Travemunde. Det ska bli så otroligt skönt att få komma iväg. Det har varit ett ganska tufft arbetsår för både mig och min underbara fru. Nu ska vi äntligen få rå om varandra alldeles själva.

Jag har nog egentligen ingen koll på vad det ska bli av all textmassa som skrivs här. Kanske är det ingen som läser, eller så kanske det kan inspirera någon till att göra något liknande. Tanken är i alla fall att jag ska lägga in lite biler och text framgent. Måste bara komma förbi midsommar först :)

Nu är det snart sängdags så att vi orkar upp vid 05.00 tiden i morgon. Ha fantastisk dag där ute, och njut i fulla drag.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej! Visst läser vi. Kör lugnt o ha en skön semester. Ska visst bli rejält varmt söderöver denna veckan.

Hälsningar Sanddammaren
Kul att ni läser. Även jag brukar läsa reseskildringar för att få lite tips och ideer gällande resemålet.
Önskar även er en skön sommar.
//Joke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Ja Atlantkusten har länge varit ett av mina önskemål. Det finns så mycket att göra, se och upptäcka i denna delen av Frankrike. Det ska bli väldigt spännnde att se vad som finns att uppleva där.

Ha en fantastisk sommar, och även höst.
Portugal på vintern är också något vi längtar efter, med det dröjer nog något år för oss.


//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-06-23
Vi gick till sängs tämligen tidigt då vi skulle upp med tuppen påföljande morgon. Jag är en sådan person som går upp på natten för att uträtta nummer ett ett par gånger per natt. Det har alltid varit så, och är inget stort bekymmer, annat än att men får lite störd söm. Denna natt sov vi förstås i Ella. När jag som vanligt ska uträtta mina behov på natten upptäcker jag att toakassetten är överfull....Varför har inte lampan lyst och varnat för detta!?!? Tjurigt. Vad gör man mitt i natten....Det är ju bara att klä på sig och bege sig ut med handskar och tvättmedel för att sanera och tömma tanken....45 minuter senare kunde jag lägga mig igen.
Nåväl. Nu är det bara timmar kvar innan vår resa tar fart på allvar :)

//Jocke
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-06-24
3D1C504A-5098-4AA0-9530-7D372E2C34A9.png
Katten inlämnad på sommarkollo. På landet bor svärmor över hela sommaren. Hon huserar 3 st katter på sommaren, så det går nog ingen nöd på honom.

Ella är tankad, packad och klar som ”Kenny and the knuttens” sjöng en gång i tiden.
20190623_063202.jpg

Klockan 07.00 påbörjade vi färden ner mot Finnline färjan som skulle ta oss mellan Malmö och Travemynde kl. 16.00. Sträckan Nyköping- Malmö är c:a 50 mil. Vi var ute i god tid, men det var vissa saker som skulle inhandlas, etc innan vi körde ombord på båten. Vi checkade in vid 14-tiden, i god tid före avgång. För att fördriva tiden innan vi kör ombord,brukar Ewa göra sin fantastiska sallad som vi äter på båtens däck om vädret tillåter. En flaska rose är gott för att skölja ner det hela ;)
20190623_153556.jpg

Klockan 01.00 var vi i hamn i Travemunde. Vi gillar att åka denna tid så vi kan köra på natten genom Tyskland. Det är såååå mycket mindre trafik, och alla vägarbeten går som en dans. A1, var helt avstängd efter några mil. Vi blev omdirigerade till A2. Denna väg har vi aldrig åkt, men jösses vilken skillnad! A2 är ju asfalterad! Det var en riktigt bra väg som ledde oss mot Dortmund och via några andra vägar, vidare mot Antwerpen. Vi stannar och tillbringar kvällen Calais. Det blev en ganska lång och tuff 24 timmars resa, men det är ändå skönt att tillslut vara i de regioner vi önskar tillbringa vår sommar.
Belgien och Antwerpen....Vi kommer förmodligen aldrig komma tillbaka dit.... Vilka köer!!! Då kom vi ändå dit utanför rusningstid.... Jag tror aldrig att jag har köat så mycket i hela mitt liv! Efter att vi har köat i en mil som tog c:a 60 minuter, missade vi att köra in på ring 1 som skulle ta oss vidare till Frankrike. Det slutade med ett vi fick köra en omväg, för att sedan åka tillbaka för att köa c:a 60 minuter till....Det är tålamodsprövande, minst sagt....
Vi kom i alla fall fram till Calis vid 14-tiden. Jättetrevligt tyckte vi efter en massa köande och trötthet. Det har varit en bit över 32 grader under hela resan, men när vi är c:a 5 minuter från campingen börjar det givetvis att regna.... Tempen går ner till måttliga 22 grader... Det känns i och för sig ganska skönt att det inte är tokvarmt när man är så trött. Vi hittade en camping på ACSI som vi tyckte såg bra ut. Den heter "Camping Des Noires Mottes".
20190624_191952.jpg

Nu ska vi bara vila ute och njuta av att vi har semester. Kanske tar vi i morgon en båttur mellan Dover-Calais, men det får vädret i morgon bestämma.

Nu är det dags att kolla hur det går för damerna i fotbolls VM. Då får vi se hur det går att använda alla nya tekniska prylar som vi har införskaffat inför året (bl. a Projektor, Router, etc).
Här står vi uppställda på campingen och det är dags för att grilla lite middag.

20190624_151854.jpg

Heja Sverige!! Hoppas att damerna fixar att spöa Kanada ;)

Ha de gott allihopa

//Ewa och Jocke
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-06-25
Vi valde att ta en riktigt ordentlig sovmorgon för att vila ute efter ett ganska tufft dygn av resande. Vi är inte vana att sträckköra på det sätt vi nu har gjort, och det tar lite på krafterna...
Klockan 10.00 var det dock dags att gå upp till en härlig frukost som min kära fru redan hade dukat fram. Måste nog erkänna att jag är ganska bortskämd gällande matdelen ;) Ewa är fantastisk på att laga mat, och man behöver inte äta sämre bara för att vi är ute på campingäventyr!
Solen skiner, och vi har väl en sådär 25 grader med lite vindbyar. Typiskt Svenkt klimat alltså.

Vi har 2st 20 tums hopfällbara elcyklar. Den ena är en Biltema, och den andra är en Orion. Ganska billiga cyklar m a o. Ni som har följt skriverierna om Biltemas cyklar och "Planerat åldrande" av batterierna vet att en biltemacykel som är ett par år gammal har inte så mycket kvar att leverera gällande batterikapaciteten.
Redan innan vi startade resan valde jag att göra en Reeboot på batteriet enligt beskrivningen på youtube av Batteridoktorn
.
Det var helt omöjligt att ladda batteriet innan denna reeboot, men efter gick det hur bra som helst.
Mitt batteri som tillhör Orioncykeln var det lika illa ställt med, men det såg inte alls lika dant ut inne i batteriet, så jag fegade ur när vi var hemma. Jag vågade inte reeboota. Väl här nere upptäckte jag att batteriet inte tog emot laddning, så det var ingen återvändo. Det vara bara att ge sig hän uppgiften ...

Här har jag lyckats öppna upp hela batteriet och lokalicerat BMS´en.
20190625_112457.jpg

Man får ju jobba lite med de verktyg man har till hands när man är ute på rull, men efter tag hade jag lyckats göra min önskade reeboot, och batteriet tog till min förvåning laddning igen ;)
20190625_114023(1).jpg

Jättekul!! Efter att batteriet har fått ladda en stund var jag redo för att prova. Det funkade riktigt bra. Batteriet indikerade fullt batteri för att efter c:a 5 km helt dö. Utan förvarning. Indikatorn visade full, sedan var det som att vrida om en strömbrytare...Helt tomt. Förmodligen har några celler skadats. Det får nog bli en ny cykel, men vi är ju ändå i cyklarnas förlovade land, så det ska nog ordna sig;)

Nåväl. Dags att ta tag i dagen. Vi cyklade ner mot tunneln som går mellan Dover-Calais för att kika lite på hur det ser ut där. Det var inte så jättespännande direkt. Kändes lite som att komma in i en hamn, vilken som helst i Europa.

Det finns några outletbutiker, samt ett ganska stort köpcentrum. Vi var ju ändå i behov av en lunch samt ett vattenhål, så vi letade oss fram till en bar där detta serverades.För min del blev den en kall öl, och min kära hustru bestälde en "dagens" (Vitt vin och Sprite).
20190625_141249(0).jpg



Vi valde även att fylla på Ella med lite rosé, rött och vitt. Det kan komma till användning. Det är ju trots allt semester. ;)

Vi köpte lite fisk och andra delikatesser som ska grillas till middag. Det ska bli mumsigt. Idag har vi en väldigt soft dag där vi bara laddar baterierna för att vi ska känna oss pigga inför fortsättningen.

Vi fick besök av denna lilla gynnare idag. Han satt och åt klöver precis vid vår lilla gräsplätt.
20190625_164201.jpg

I morgon blir det troligtvis en resa till Ètretat. Det ska, enligt vad vi läst oss till, vara en fantastisk liten fiskeby c:a 20 mil härifrån. Byn ligger på Allabasterkusten och flankeras av två fantastiska klippor. Det är många konstnärer som reser hit för att finna inspiration. Det ska bli lite spännande. Vi hoppas att få äta en riktigt god sjötunga samt avnjuta ett fantastiskt vin. Distansen dit härifrån är c:a 20 mil. Precis lagom dagsetapp, om du frågar mig.

P.s Min projektor jag har införskaffat i stället för TV funkar perfekt!! Jättesmidigt att titta via internet i stället för att trilskas med en parabol d.s

Ha de gott därute, vart ni en är.

Ewa & Jocke
 

Bilagor

  • 20190625_114023.jpg
    20190625_114023.jpg
    3,1 MB · Visningar: 68
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-06-26
Även denna dag fick vi besök av ett litet djur. Hur fågeln kom in i husbilen är höljt i dunkel, men den satt framme vi vindrutan och kvittrade så fint ;)

20190626_172639.jpg

Ny dag, nya utmaningar....I morse startade vi resan till Etretat. Vi åkte ifrån Sangatte och vidare mot Etretat.
Tänk att man valde att lämna kvar ett borrhuvud från bygget av Engelska kanalen mitt i en rondell...
20190626_114801(0).jpg
Allting gick mycket bra. Under resan kom vi på att vi behövde tanka. Återigen tänker vi på hur bra dieseln är i södra Europa. Tankar man dieseln som heter allt ifrån "Super diesel" till alla andra superlativ, kommer man faktiskt mycket längre per liter. Det är högst påtagligt. Nåväl, när vi väl har tankat för dagen och påbörjat resan på motorvägen börjar plötsligt lampan "Check Engine" lysa. Man blir ju lite nervös. Varför gör den det? Bilen har ju endast avverkat c:a 3 500 mil. Det borde ju inte vara några problem.... Vi ringer verkstaden och frågar om råd. Där får vi höra att är det inget ytterligare problem gällande funktion, etc är det troligen inga problem att köra vidare... Hmmm.... Fasen också! Vi köpte en relativt ny bil som enligt vad vi har förstått är ett bra fabrikat...Jösses vad vi har haft bekymmer med denna bil. Hon har varit inlämnat för åtgärd gällande fukt. Ska hon nu också få problem mekaniskt? Vi väljer att bortse från varningslampan. Vi är ju trots allt på semester ;) Vi kör vidare.

Jag börjar få en viss oro över min hustru...Hon har troligtvis hittat någon annan.... Varje gång "paddan" startas måste hon söka efter en "viss sak" Den blå punkten på kartan (Blauepunkt på tyska). Hon har ett nästintill obskurt förhållande till dennna lilla punkt... Det är något som lockar henne något oerhört gällande kartor och en liten blå punkt! ;) ;)

Det är nog ändå väldigt bra att frugan har den koll hon har på kartor och blåa punkter.... Jag är bättre på andra saker än just navigering. Vi är ett bra team Ewa och jag .

Väl framme i Etretat finner vi en mycket trevlig liten by. Här har sjävaste Monét hämtat insperation.

20190626_185732.jpg

Maten och drycken är fantasisk! Vi äter Moule Frites och dricker en god Champage. Detta inmundigas vid ett bord med utsikt över en för dagen dramatisk Atlantkust. Vågorna böljar in, och ganska snart är vattnet fullt av surfare.
20190626_191408.jpg

Efter en fantastisk middag valde vi att gå vidare för att om möjligt få fatt i en Irish coffie. Denna utmaning av dryck valde vi att lägga hos denna fina saloon.
20190626_203605.jpg

De klarade en iIrisch med bravur ;)
20190626_204619.jpg
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-06-27
Idag styrde vi kosan mot Quistreham, en liten hamnstad som erbjuder mycket skönhet och enligt utsago god mat och dryck. Dagens etapp blev endast 7 mil. Skönt att inte åka för långa etapper ibland. Vädret är fantastiskt. c:a 27 grader och lite lätt vind. Me like ;)

Vi tog in på ACSI camping som heter Le Riva Bella. Helt ok camping med pool och trevliga uppställningsplatser.
20190627_212435.jpg

Detta är verkligen Britternas camping. Utan reella fakta vågar jag påstå att 98% av besökarna är Britter. Det finns en hamn i staden där det går färjetrafik till/från England, så det är ju inte så konstigt. Britterna är ju alltid väldigt trevliga och vi fick redan i väntan på att receptionen skulle öppna efter siestan (morrrr), kontakt med ett mycket trevligt par. Det blev en skön och avkopplande stund.

Här har vi ställt upp på vår plats
20190627_153006(1).jpg

Vi åt en fantastisk grillmiddag med egenhändigt gjorda pomfritt, kött, grillade tomater samt Halloumi.
Till detta drack vi ett gott rött från Gerard Bertrand. Nu är livet rättvist.

Dagens "Djurmöte" blev med en otroligt fin katt. Vi skulle gärna ta med katten hem till oss och pressentera den får vår misse. Katten är en Ragdoll, med fantastiska blåa ögon.
IMG-20190627-WA0002(1).jpg

I morgon ska vi kika på den berömda Pegasusbron som var ett av de uppdrag som Britterna fick under 2:a värdskriget inför den stora operation overlord. De skulle säkra bron så att den var framkomlig...
Det finns mycket mer saker att ta till sig i denna lilla by. Inte att förglömma....Vi är ju trots allt i Calvados. Varken jag eller fru Furu är särskillt betuttade i denna dryck, men vi har ett misson...Vi ska finna en Calvados som vi tycker om innan vi åker härifrån ;)

Ha de gott!

Ewa & Jocke
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Sandaya Cote de Nacre i St Aubin Sur Mer, kanadensarnas strand kan rekommenderas om ni ska vidare längs kusten.
De är också anslutna till ACSI-kortet. Betalade 18 Euro.
Missa inte heller Amerikanska kyrkogården, Pont du Hoc och Aromanches.
Det finns i och för sig hur mycket som helst att se längst den kusten.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sandaya Cote de Nacre i St Aubin Sur Mer, kanadensarnas strand kan rekommenderas om ni ska vidare längs kusten.
De är också anslutna till ACSI-kortet. Betalade 18 Euro.
Missa inte heller Amerikanska kyrkogården, Pont du Hoc och Aromanches.
Det finns i och för sig hur mycket som helst att se längst den kusten.

Tack för tips;)
Man märker verkligen hur mycket det finns att se och uppleva. Vi har planer på att åka på till pont du hoc och Aromanches, sen får vi se hur mycket mer av krigshistoria vi orkar med för denna gång.

Ha de gott!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-06-28
Idag började vi vår historiska resa på allvar. Vi åkte in till stan för att kika på en gammal bunker som har gjorts om till museum. Den heter Le Grand Bunker Musee. Det vär väldigt spännande och intressant att gå in och läsa och se allting som man har ställt ut i montrar.

Här står jag utanför museet bredvid en 25 pounder.
20190628_124521.jpg

Tänk att möta den här kille med fullt skriksvrål
20190628_124540.jpg

Med denhär teckningen beskriver Rommel hur tänker sig att få de alierade att retirera...
20190628_131827.jpg

Tack var denna kill och hans mannar kunde man övermanna tyskarna och ta över bunkern.
Hans namn är Major, Bob Orrell
20190628_134338.jpg

Kommunikationen är A och O i krigsföring.
20190628_132909.jpg

Så här såg det ut där man sov.
20190628_130618.jpg

Hela besöket var mycket intressant. Vi känner oss mycket nöjda, men nu är det dags att ta sig till stränderna för att svalka oss lite. Det är otroligt varmt. temepraturen ligger mellan 34-38 grader. Det går knappt att vistas i solen. Men vi ska inte klaga. Man får se till att dricka mycket och försöka hålla sig i skuggan.

Vilka otroliga stränder!! Det bara sant och hav. Dock ett mycket kallt hav. Brrr. Svårt att veta vattentemp, men den kan nog vara 17-18 grader. Det är lite för kallt för min del, men vi doppade fötterna i alla fall.
Denna del av stranden heter "Sword beach".
20190628_154055.jpg

Efter detta valde vi att åka hem och doppa oss i polen och gå genom dagens alla intryck.
20190628_173422.jpg

Jag vill avsluta med ord som jag själv inte har kommit på, men det finns graverade på en skylt som sitter i museet. Den skapades för 65 årsdagen av "D-Day"
20190628_125321.jpg


Ha de gott!

//Ewa och Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-06-29
Idag är det vår bröllopsdag. Vår första. Bommulsbröllop tror jag att det heter:) Vi hoppas på att få fira denna högtidsdag många gånger till ;)
Vi startade dagen i ett lugnt tempo, och avnjöt en god frukost samtidigt som vi spelade melodikrysset. Det var en trevlig start på dagen.

Det som stod på agendan idag var ett besök till "Pegasus Bridge" Det är c:a 5km med cykel från vår camping. Detta var en av de första uppdragen som behövde utföras för att invasionen överhuvudtaget gå att genomföra. Det hamnade på britternas lott att se till att ta över bron från tyskarna, och se till att de inte sprängde bron.
20190629_124046.jpg

Den bro som syns nedan är från 1994. Delar av orginalbron står på ett museum som vi också besökte.
20190629_123519.jpg

Major John Howard och hans mannar såg till att det var de alierade som skulle komma att kontrolera bron efter hårda strider. Det var det 6:e kompaniet airbourne. Glidflyplan och fallskärm nyttjades för transport.
20190629_124716.jpg

En liten bit bortanför där nuvarande Pegasusbron finns, ligger ett museum som heter "Musée Memorial Pegasus". Dit åkte vi för att få kika på den "riktiga bron".

Även detta museum var mycket spännade att bevista. Massor av filmklipp kompletterar hela utställningen på ett bra sätt. Väl där inne möttes vi av denna bil som känns som en riktig klassiker.
Notera att den har en hopfällbar cykel framför kylaren. Det fanns foldings redan innan campinglivet tog fart i modern tid.

20190629_133200.jpg

Appropå Foldings. Spanna in denna lilla motorcykel. Den gick att vika ihop så att den blev lätt att ta med sig i fält. Den gjorde en toppfart på 48 km/h. Vem skulle inte vilja ha den i sitt husbilsgarage!
20190629_133251.jpg

Brevduva med sitt meddelande fäst vid benet.
20190629_132626.jpg

Denna har Bofors levererat.
20190629_134212.jpg

Här är den riktiga Pegasusbron uppställd
20190629_134520.jpg

Efter detta musem vill vi åka för att besöka en av Britternas gravplatser här i landet. Jag tror att de har 14st krigskyrkogårdar här i landet
20190629_152711.jpg

Man kan inte låta bli att låta sig påverkas av alla intryck man får. I synnerhet inte när man står på en krigskyrkogård med alla dessa slagna hjältar. Vi gläder oss åt att de som sköter dessa kyrkogårdar gör det med en sådan härlig ödmjukhet. Man gör verkligen allt för att hedra dessa män. Vet egentligen inte om man kan kalla dessa för män. Den yngsta på kyrkogården är endast 16 år. De flesta är mella 20-22år. De borde inte varit ute och krigat... Det borde i och för sig ingen vara.

Nu i skrivande stund är vi sedan ett tag tillbaka på vår camping igen. Vi har iklätt oss Sverigetröjor och laddar för att se Sverige-Tyskland i damernas fotbolls-VM. Det blir en tuff kamp för dem, men vi får hoppas att de klarar av uppgiften.

Ha de gott alla!

Ewa och Jocke
 
Toppen