• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa till Normandie och champagneområdet 2019

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-08
Idag har vi valt att förflytta oss ännu lite närmare Mont St Michel. I takt med att vi närmade oss kusten återkom vår navelsträng mot världen. Äntligen har vi internet igen! Vi har en router (dovado Pro) i husbilen med ett Tele2 simkort. Det var hopplöst att få kontakt vid förra campingen.... Även om den campingen var väldigt fin med otroligt trevlig personal. Nåväl. Färdigpratat om tidigare dagar. Nu ser vi bara framåt. Vi har mycket kvar att utforska och uppleva denna sommar.

Det blev en mycket kort dagsetapp idag. Kanske så kort som 10km. Vi valde att åka mot klostret med Ella. Vi tänkte att vi kan väl åka dit för att gå runt lite på ön för att sedan åka vidare på kvällen. När vi väl började att närma oss märkte vi att detta är ett mycket välbesökt resmål....Jösses vad bilar, bussar, husbilar, och allt där i mellan ;) Det stod en massa personal i gatan och dirigerade alla hit och dit. Vi blev inviftade på en parkering (som jag för övrigt tror finns med i husbilsklubbens egna POI). Det var ju jättebra. Här kan vi t o m sova över om vi vill, tänkte vi. Vi ställde upp, drog för alla pliséer etc. Vi började gå mot klostret...Efter c:a 1km upptäcker vi en camping. Den bär t o m ACSI märket. Detta hade vi inte sett på vare sig GPS eller datorer med installerade appar för ACSI etc. Vi blev glada när vi fick syn på denna camping. Vi är nog trots allt mer campingmänniskor i stället för ställplatsmänniskor, utan att för den sakens skull göra ytterligare värderingar över våra val. Nu ville vi flytta, och det gjorde vi. Vi checkade in på en camping som heter "Camping Du Mont-Saint-Michel" Den ligger på promenadavstånd till klostret, men man kan också välja att åka buss, eller häst&vagn dit.
20190708_141104.jpg

Nu skulle vi väl ändå få se ett världsarv...Men ack nej...Lite lunch var vi väl sugna på? Jodå, kära hustrun "slängde" ihop en härlig räksallad som vi drack en liten öl till. Vi hade missat att kyla en flaska rosé. Hur kan man missa det? Vi börjar bli slarviga....
20190708_134347.jpg

Efter detta var det äntligen dag att påbörja promenaden mot ön...
Det tar c:a 25 minuter från just denna camping. En skön promenad i c:a 30 graders hetta. Återigen påminns vi om hur skönt det är att vi befinner oss vid Atlantkusten. Det kommer svalkande vindar med jämna mellanrum. Dessa vindbyar är otroligt uppskattade.

Här ser vi Mont St Michel på lite avstånd. Det är ju ganska mäktigt, eller vad säger ni?
20190708_150520.jpg

Man har byggt en ny bro för några år sedan. Detta gör att ebb och flod inte störs längre av den gamla vallen som man gick på tidigare. Det är för många personer en skön utmaning att ta sig ut till klostret torrskodda då det är ebb. Vi valde att nyttja den nybyggda bron i stället. Ja, vi är nog trots allt lite bekväma av oss.

Här går vi på bron med min fina hustru i förgrunden.
20190708_152252(0).jpg

När vi väl kom över till ön möttes vi av en kommers som var helt enorm! Vi var helt oförberedda på detta.
Vi är alltid så härligt blåögda och naiva ;) Huvudgatan kantades av den ena affären efter den andra varvat med restauranger, pubar och allt möjligt. I dess kölvatten följer givetvis turister. Vi hade blivit lite förvarnade gällande detta tidigare på vår resa. Vi har talat med några guider som tyckte att vi skulle ta oss över först på eftermiddagen, vilket vi gjorde. Ändå var det så mycket folk så det var otroligt!

Här är en liten bild över den centrala gågatan
20190708_154016.jpg

Behöver jag nämna att det också är otroligt dyrt.... Som ett exempel. Vi var väldigt törstiga när vi väl kom fram. Det första vi ville ha var vatten. Vi fick en flaska 0,70l för den nätta summan av 5, 70 euro. Det kan faktiskt vara det dyraste vatten vi någonsin har köpt. Vi såg dock lite senare när vi kom längre in på ön att det fanns billigare vatten....Hmmm, man undrar om det är uträknat.

Väl framme inser man att det är en väldigt massa trappsteg som vi måste ta oss uppför. Jag vet att jag har hört siffran men jag kan inte riktigt komma ihåg den i skrivande stund, men många är det ;)
20190708_155338.jpg

Vi valde taktiken att ta oss så högt upp vi kunde för att sedan jobba oss nedåt. Jag tror att det är vägvinnande. Väl uppe på toppen efter en massa svettande fick vi vår belöning. Klostret. Det var mycket mäktigt. Här kommer några bilder som jag inte kommenterar närmare. Bara njut och försök föreställ er hur magnifikt det är. Tänk att man började på 700-talet med denna byggnation. Nu har väl det mesta byggts om på 1100-talet, men det är fortfarande ganska länge sedan, minst sagt...
20190708_155856.jpg
20190708_160426.jpg
20190708_161255.jpg
Som vanligt blir det aldrig lika bra på fotografier som i verkligheten, men detta kloster är verkligen värt ett besök, tycker vi. Munkarna lämnade för c:a 200 år sedan. Det nyttjades som fängelse fram till 1800-talet. Faktum är att det fanns c.a 600 fångar i dessa byggnader. Det är ändå ganska många...

Nu är vi tillbaka på vår camping och äter en härlig grillmiddag som vi sköljer ner med lite rött vin. I morgon påbörjar vi färden mot Reims för att avnjuta lite god champagne. Siktet är inställt på några mindre kända vinhus. Det ska bli spännande. Körsträckan är ungefär 53 mil, så vi får se om vi tar hela sträckan i ett svep eller om vi väljer att övernatta någonstans på vägen. I morgon är en ny dag. Är det inte underbart med husbilslivet ;)

På återseende allihopa!

//Ewa & Jocke
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jocke i min reseberättelse: Göstas resedagbok dag 53 inlägg 229 skriver jag om champange - distriktet. Finns med en producent som har en liten ställplats på gården. Där vi fick en genomgång och provsmakning.

Även dag 54 inlägg 236 handlar om champange. Stora producenter och guidad tur 30 meter ner i källaren hos Monicer. tror jag att det stavas.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jocke i min reseberättelse: Göstas resedagbok dag 53 inlägg 229 skriver jag om champange - distriktet. Finns med en producent som har en liten ställplats på gården. Där vi fick en genomgång och provsmakning.

Även dag 54 inlägg 236 handlar om champange. Stora producenter och guidad tur 30 meter ner i källaren hos Monicer. tror jag att det stavas.

Hej Gösta! Kul med restips ;)
Jättetack för detta. Vi har inte haft tid att kika inne på husbilsklubben de senaste dagarna. Men jag ska genast gå in och se på dina tips. Vi älskar att få inputs från andra som har självupplevda händelser/ställen att dela med sig av.

Ha de gott!
//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
I Champagne kan ett besök i Hautvillers, strax utanför Eparnay och hos producenten Tribaut rekommenderas.
Jättebra Champagne för vettiga pengar.
Vi bodde i Eparnay och gjorde dagsutflykt. Kommer ni på förmiddagen finns möjlighet att få en rundvandring och kolla in produktionen.

Spännande Chriper!
Som jag skrev till Gösta i inlägget ovan, vi älskar att få inputs från andra människor. Vi ska se över hur många dagar vi har möjlighet att vara kvar, sedan är det bara slå ut de på de besök man vill göra;) Ganska enkel ekvation ;)

Ha de gott!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jocke i min reseberättelse: Göstas resedagbok dag 53 inlägg 229 skriver jag om champange - distriktet. Finns med en producent som har en liten ställplats på gården. Där vi fick en genomgång och provsmakning.

Även dag 54 inlägg 236 handlar om champange. Stora producenter och guidad tur 30 meter ner i källaren hos Monicer. tror jag att det stavas.

Hej igen Gösta!
Vi var i Epenay för några år sedan, och det visar sig att vi fotade ungefär samma saker;) Munken Dom Peningom, det stora vinfatet i Mercier, etc. Kul att det är samma saker som lockar en att fotografera!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-09
Idag ska vi lämna Västkusten och Atlanden för att åka inåt landet, men också de första stapplande stegen hemåt. Vi har några hålltider att passa hemmavid. Min absolut bästa kompis (förutom min fru) fyller 50 år. Jag har kännt honom i lite drygt 40 år. Han har haft lite vånda inför hans kommade födelsdag. Hur ska han göra....ska han ha fest...Vilka ska man bjuda, etc , etc...Ja ni kanske känner igen er.

Själv valde jag att fly med min fru och Ella till Italien när min dag var inne. Då följde de, och några andra efter...men det är en annan story. Min kompis (Johan) fru har valt att bjuda in hans närmaste familj och vänner i lönndom. Detta ska firas i en sjöstuga på västkusten i Kungshamn. Helt utan hans vetskap. Det ska bli så otroligt roligt att se hans min när vi alla "råkar" stå på ett visst ställe och Johan av en "händelse" råkar gå förbi. Vi är c:a 40 personer. Jag tror att att han kommer att fälla en tår eller två;) Undertecknad måste nog börja skissa på ett tal inom kort. Nåväl, detta är något som sker lite senare på våran "roadtripp", tillbaka till nutid!

Idag skulle vi köra så många mil vi orkade mot Champagneområdet. Vi ville försöka ta oss förbi Parisområdet om möjligt innan vi stannade för natten. Detta för att vi skulle få så få mil som möjligt att köra dagen efter när vi väl skulle börja med lite champagneprovning;)

Nu går det ju inte alltid som man har tänkt sig.... vi brukar normalt sätt alltid åka betalvägar i Frankrike. Mest för att vi faktiskt gillar resans mål, mer än själva resan. Men just idag fick vi för oss att vi skulle välja bort betalvägar i GPS én. Vi började köra och tyckte "det här går ju bra". Den första lilla byn vi passerade igenom var jättegullig...Likaså den 2:a, 3:e...etc, etc. 20 små byar och 100 rondeller senare hade jag fått nog. Kan vi inte ge oss ut på betalvägarna igen. Absolut sa frugan och tog genast bort "undvik betalvägar" från GPS´en. Efter bara några kilometer var vi uppe på riktiga motorvägar där man kunde ställa in farthållaren på 120 km/h. Härligt! Nu började vi äntligen sluka mil igen.

Vi började närma oss Paris. Vi valde med stor omsorg att inte åka nära Paris, men jösse jä-lar vilka köer!!! Här tillbringade vi många sköna timmar. Vi kämpade och kämpade oss genom dessa köer i ett försök att lägga storstaden bakom oss. Dagen var jyu ändå förstörd, resonerade vi.

När vi väl kommit förbi alla köer etc, kände vi att det var dags att ta in på en camping. Vi hittade en som passade oss på ACSI " Camping Les I´llettes" som ligger i byn "Charly-Sur-Marne". Det visade sig att det var en väldigt lång och slingrig väg från motorvägen...Efter mycket om och men kom vi tillslut fram. Åhh, vad skönt tänkte vi, för vi hade ju kört hela dagen. När vi väl var framme var campingen stängd...Alltså inte stängd för kvällen, utan permanent stängd!!! Om detta stod inget att läsa i ACSI´s kartor. Det var bara att vända om och köra hela vägen tillbaka till motorvägen. Vi förlorade en timme till (morr).

Vi började känna att vi var så pass nära Epenay att det är väl lika bra att åka hela vägen dit. Vi kom fram vid 21-tiden bara för att finna att campingen är helt full.... Själv kände jag mig så trött att jag inte riktigt visste hur jag skulle orka åka vidare...Frugan valde att bli lite lätt gråtmild och begav sig i riktning mot receptioen för att förklara för dem varför de skulle göra ett undantag för just oss. Tänk att hon lyckades gråta sig in på campingen :)

De hade pga "Tour de France" som passerade Epernay i dagarna , öppnat upp lite fler gräsplättar. Där var vi välkomna att stå. Det var nästa så jag själv började gråta av lättnad;)

Det första vi gjorde när vi hade ställt upp var att öppna en flaska Champagne.
20190709_222647.jpg

Efter en fantastiskt grillmeny på vår "Nappe" bestående av revbensspjäll och traktens korvar med en härlig sallad, var det dags att sussa. Vi somnade gott vid 00.00-tiden. Skööönt.

//Ewa och Jocke
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-10
Vi vaknade upp mycket piggare än igår. Vi var så tacksamma för att vi fick komma in på campingen på undantag. Otroligt fin personal i receptionen. Dock är "Tour de France" över för denna gång i Epenay, och då stänger man de extraöppnade grässlätterna... Vi hade ändå tur att få en fin plats inne på campingen.
Idag behövde vi endast köra 200 meter. Lagom sträcka, kan tyckas ;)
20190710_130358.jpg

Campingplatsen känns igen från andra campingar i Frankrike... Fina och stora gräsplatser omgärdade med häckar mot grannarna. Kostar c:a 22 Euro/natt. Här visade det sig att Svenskarna gillade att tillbringa sin tid... Massor av svenska ekipage övernattar här. Kul! Vi har knappt stött på några svenskar innan på vår resa.

Idag är det väl c:a 29-30 grader igen, med den skillnaden mot kusten, att det är vindstilla. Jösses vad varmt det är! Tur att just denna stad har massor av härligt bubblande dryck att erbjuda;)

Vi begav oss ut på promenad mot den berömda "Avenue de Champagne". Det finns gott om "vattenhål" innan man kommer fram till själva paradgatan.
Innan dess var vi givetvis tvugna att gå in och kika på den lokala kyrkan som är mycket fin.
20190710_133920.jpg
I ärlighetens namn börjar vi nu bli ganska trötta på kultur på denna resa. Vi har fått väldigt mycket av den varan. Vi vet dock att staden Reims har en katedral som vi bara moste besöka....

Nåväl. Nu är det dags att börja prova lite av livets dryck!
Vi var ju bara tvugna att gå förbi Moet för att ta ett nytt kort tillsammans med munken:) Det var några år sedan sist, och några kilo lättare, för några år sedan alltså...
20190710_141805.jpg

Här har vi så äntligen kommit igång med själva champagneprovningen. Vi började hos Collard-Picard.
4st varianter valde vi att prova. Ska ni dela glas, frågade försäljaren...Dela!?! Näe, vi är från Sverige. Vi vill ha egna glas!
20190710_143225.jpg

Härifrån köpte vi med oss några flaskor "Collard-Picard Prestige" Mycket goda!
Efter det gick vi vidare mot ett ställe som mötte oss med denna skylt vid ingången...
20190710_153815.jpg
Klart man inte kunde motstå att gå in och smaka på ytterligare några champagner. Denna gång tonade vi ner vårt svenska medlemskap och sa att vi kunde nog tänka oss att dela på 4st glas. Faktum är att inget av det vi drack tilltalade oss. Vi köpte inga flaskor här.
Nu var det dags för middag. Vi fann ett ställe som såg riktigt trevligt ut och beställde in omelett med pommes och en sidesallad. Det var det godaste vi har ätit på restaurang i Frankrike denna sommar.

Frugan tyckte att livet var lite orättvist...Varför fick jag så mycket större glas än hon?
20190710_164529.jpg

Efter middagen var det dags att gå vidare med champagneprovningen...Ja, livet kan vara tufft ibland...Det är bara kämpa på ;) Vi fann en liten butik som sålde olika fabrikat. Det är nästan bäst så . I denna butik smakade vi lite olika tillverkare, men fastnade för en som heter "Janisson Baradon À Epernay Selection". Det blev några flaskor av denna sort också. Mumsigt.

I skrivandes stund har klockan passerat 20.00 och vi börjar så smått bli lite sugna på middag. Vi har beslutat oss för att äta ute idag. Det finns 2st restauranger på campingen, och vi ska försöka komma iväg i tid i morgon, så då är det skönt att vara lite lat och låta sig serveras.

I morgon ska vi åka mot nya äventyr med ny champagne som sköljer över våra smaklökar!

Ha en fin kväll var ni än är!

//Ewa och Jocke
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-11
Idag valde vi att åka mot Châlons-en-Champagne. Det känns lite rörigt gällande vilken stad som faktiskt är huvudstaden för regionen. Första gången vi åkte till Epernay trodde vi att vi åkte till huvustaden. När vi sedan kom hem och pratade med andra, sa de att det är ju Rimes som är huvudstaden....Vad vi har läst oss till så är det egentligen Châlons-en-Champagne som gäller...Detta kan ju få en att undra vem av dessa städer som är den "riktiga" huvudstaden :) Personligen tror vi att det är den sistnämnda, och att de andra två endast är "Wannabes" ;)

På vägen mot huvudstaden stannade vi till i en by som heter Ay. Där finns massor av lite mindre kända champagnetillverkare. Det var kusligt öde i byn när vi kom fram. Vi förbannade återigen siesta-time... När vi trodde att siestan skulle vara över fanns fortfarande inga tecken på att något skulle ske i denna del av världen. Vi undrade varför? Vi såg en massa olika butiker som erbjöd provningar....Tillslut fick vi tag en kvinna som förklarade att det är helgdag, så allting är stängt... Lite typiskt oss. Vi har råkat ut för detta tidigare år, ändå åker vi på det ännu en gång... Vad gör vi nu då? Ja byns kyrka kan vi ju alltid besöka....

20190711_141028.jpg


Vi beslöt att göra ett nytt försök i byn Bouzy.
I den byn ligger bl.a Andre Cloue som är favorit hos oss.
Det var bara några mil till att köra, så det kan vara värt att chansa. Väl framme visade det sig att det var det lite mer aktivitet i denna by. Kul! Nu ska vi prova lite av dessa goda drycker igen.

Vi fastnade för en Boutiqe som heter "Barnaut". En mycket trevlig kille hälsade oss välkommna och berättade med en väldigt stolthet i rösten om detta champanhus som fortfarande drivs av ättlingarna till den som en gång i tiden startade tillverkningen. Vi valde att prova 5st olika champagner. De gick från väldigt gott till en av de godaste drycker jag har druckigt! Helt otroligt! Vi gillar inte rosé Champagne särskillt mycket. Detta påtalade vi för killen. Han log stort och frågade om vi ändå ville prova "hans" Rosé Champagne? Ja, det är väl klart att vi måste, svarade vi. Sagt och gjort. Till vår förvåning smakade även den väldigt gott!
Han berättade då att just denna champagne har vunnit pris som världens bästa rosé Champagne. Det är ju inte illa. Någonstans börjar det gå upp att detta, för oss, okända chateu håller en ypperlig klass på sina drycker.

Den godaste drycken, enligt mig, är en vintage från 2009!
20190711_151843.jpg

Vi köpte en kartong med lite blandade flaskor. För provning, 6st flaskor, samt 2st champagneglas betalde vi c:a 2000:-. Ganska mycket pengar kan tyckas, men jösses vilken god champagne vi får med oss hem! Vi är nöjda ;)

Vi tog in på en ACSI Camping som heter "Camping de Chalons en Champagne". Kostar dryga 20 euro/natt.
När vi kom fram till vår plats på campingen visade det sig att det var platsen mitt i mot denna praktfulla uppenbarelse.
20190711_204902.jpg
Fabrikat: Vario mobile. För mig helt okänt fabrikat, men jösses vad snygg den är!! Vill Ha!!! Vi kommer troligen om några år att byta till större husbil har vi tänkt. Vi har kikat på Concorde, Morelo etc, men jag tror att jag verkligen har funnit den jag vill ha. Nu gäller det bara att få med sig frugan på tåget också :)

Som en motpol till den stora husbilen, fanns det ett ekipage en liten bit bort som inte heller går av för hackor.
20190712_104251.jpg
Tänk att han har åkt hela vägen från Tyskland med en traktor. Att ligga bakom honom på småvägarna måste vara tålamodsprövande, minst sagt :)

Ha de gott
//Ewa & Jocke
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-12
Idag åker vi vidare. Vi kommer snart att lämna Frankrike, och vi behöver handla det som vi ska ha med oss hem. Vi ska dels ha lite vin och ostar för egen del, men även vin och ostar till min kompis Johans hemliga 50-års fest, samt några dagar senare till svärmor som fyller 75 år. Det blir ju en del att handla då minst sagt. En av anledningarna till att vi valde just denna camping är för att det finns ett mycket stort köpcentrum strax bredvid. Det passa utmärkt för våra inhandlingar.

Ostar i stora lass. Hela husbilen luktar ost. Undrar om det går att få bort den doften;)
20190712_142504.jpg

Det blev även en del dryck till detta
20190712_142507.jpg

Efter att vi handlat klart åkte vi vidare. Av ren slump hamnade vi i Verdun med all dess historia från 1:a världskriget ;) ;) ;)
Ewa valde en camping med en Pool. Det var länge sedan vi badade nu. Campingen heter " Camping Les Breuils" Även den finns med i ACSI. Kostar c:a 24 euro/natt. Vi var ganska trötta när vi väl ställde upp bilen på vår lilla Spott. Det blev en ganska lugn kväll med god mat och dryck. Maten bestod av en helt fantastiskt god pasta som Ewa i vanlig ordning tillredde. Detta tarvar givetvis ett gott vin, så jag gick till "vinkällaren" och hämtade fram ett för kvällen passande vin:)
20190712_194143.jpg
Ni som har läst lite i denna "blogg" vet kanske att vi verkligen älskar påvens slott ;)

Efter detta spelade vi lite spel och tjötade. Skön och avslappnande kväll!
I morgon ska det bli poolhäng!

Ha de gott!

//Ewa & Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-13
Idag hade vi bestämt att vi fick göra lite vad vi vill med dagen. Personligen gillar jag att sova;) Ewa gillar att sola. Vi tänkte att jag ska sova ikapp lite, och hon går till poolen och har det gott.

Bild tagen på campingens poolområdet igår kväll.
20190712_220721.jpg

Nu blir det ju inte alltid som man tänkt sig....När morgonen övergick i förmiddag började hela himlen fyllas med moln... Det blev plötsligt lite kyla i luften. Om vi säger såhär...det var inga problem att hitta en ledig solstol vid poolen. Ännu har vi inte vågat tänka tanken på att bada. Lite tjurigt kan tyckas då vi valde denna camping utifrån dessa kriterier. Vi kan ju alltid kika på "American cemmetery föreslog jag. Ewa gav mig en av dessa blickar som ni alla män säkert känner igen... Det var inget alternativ ;)

Jag valde i stället att "gå in" och jobba lite. Visst är det skönt med semester, men det finns saker som är bättre att göra, även om man har semester för att underlätta för sig själv när man kommer tillbaka till jobbet. Det gick segt, och var inte så roligt, så jag valde efter en stund att gå in på husbilsklubben och uppdatera denna blogg i stället;)

Ewa sitter och fixar med lite skyltar som ska placeras vid ostarna för att visa vilka ostar som serveras på Johans fest.
20190713_145429.jpg

I skrivandes stund händer inte så mycket mer än att vi bara chillar och hoppas på att solen ska värma upp oss så vi kanske får ett kvällsdopp i alla fall. Vi ska inte klaga för mycket på vädret. Vi har behagliga 24 grader, även om inte solen lyser.

Det finns en en liten pryl som jag har lärt mig att uppskatta på vår resa. När det är vindstilla och mycket mygg är denna sak fantastiskt! När vi stoppar i den i eluttaget får vi myggfritt på ett kick. Vi köpte den för några euro på Carrefour här i Frankrike. Detta är ett tips till er som inte gillar myggor.
20190713_151916.jpg

Börjar det inte bli dags för en liten champagne i väntan på solen.... ;)

I morgon börjar vi resan hemåt och Johans 50-års fest. Det ska bli så otroligt kul! Vi har c:a 80 mil kvar till Kiel, så vi har gott om tid på oss. Det känns skönt.

Ikväll blir det lugnt. Kanske tar vi en liten Pina Colada i campingens bar innan sängång.
city-pina-colada-glas-1.jpg
Vi vill passa på att tacka för de tips vi har fått gällande olika ställen. Det är alltid jättekul, och vi har noterat dessa ställen för att besöka dem i en framtid. Vi återkommer till detta land väldigt ofta, och då är det skönt att ha lite förslag att välja mellan ;)

Ha det fantastiskt där ute!

//Ewa & Jocke
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-14
Nu börjar ett nytt skede på vår semester. Vi ska börja ta oss hem till Sverige så smått, och till min kompis Johans 50-års fest i Kungshamn. Båten Kiel-Gbg går på onsdag 17/7, så det är ingen brådska för oss. Det känns skönt. Vi bråttades med tanken på att ligga kvar en dag till på denna camping, men lusten att få köra på mer eller mindre lastbilsbefriade motorvägar under söndagen vann tillslut. Vi har c:a 83 mil till Kiel. Vi tänkte att vi kör väl halvägs idag ialla fall. Det gick så otroligt bra genom alla vägarbeten, utan alla lastbilar så vi valde att köra på så länge vi orkade i stället. Vi körde, och körde. Efter ett tag var det bara 10 mil kvar....Det är väl lika bra att vi tar de sista milen också, resonerade vi. Lastbilarna hade börjat komma ut på motorvägarna och gjorde redan en stor påverkan på trafikrytmen. Det kommer ju inte bli bättre i morgon (måndag).

Ewa hittade en camping som heter "Falckenstein". Vi ringde på vägen för att se om de har en plats för oss. Det hade de, men de har redan stängt.... Killen som svarade var ändå väldigt tillmötesgående och sa att vi få stå utanför på parkeringen för att sedan köra in dagen efter. Det låter bra tänkte vi. Vi körde på och var framme vid 21.30-tiden. Fortfarande var bommen in till campingen öppen, så vi körde in på campingområdet. Killen kommer ut lite lagom "rund under fötterna" och visar oss till en plats och en massa informationsbroschyrer, etc. Jättegulligt av honom! Vi tackade honom väldigt mycket för att han hjälpte oss till rätta även om de hade stängt för 1,5 timme sedan.
20190715_114926.jpg

Campingen ligger placerad nära havet men en liten bit utanför Kiel. Vi var nog mer sugna på lugn och ro i stället för en stadsmiljö, så det gjorde inget att det var en bit in till stan. Jag tror att det är c:a 10 km till stan.
Nu fick vi ett smakprov på det dåliga vädret som har tagit sitt grepp om de nordligare länderna..... Fy f-n vad kallt!! Vi försökte sitta utomhus, under markisen...Det gick bara inte. Både Ewa & jag hadde dubbla jackor och invirade i varsin pläd...Det var bara att gå in. Jag tror att det var 12 grader, men vindarna från östersjökusten piskade på... Då är det inte många grader mot kroppen.

Vi beslöt oss för att prova restaurangen på campingen. En av mina stora matpassioner är Schnitzel "Jägerstyle". Det visade sig att denna delikatess serverades även på denna camping. Vi beslutade oss för att beställa detta och ett glas öl var.
20190715_200223.jpg

Jösses vad gott det var!! Det seglade upp och blev en av de bästa rätter av detta slag. Otroligt gott. Givetvis påtalade vi detta och gav dem gott om dricks. Kocken var ju frugan till killen som släpte in oss denna sena timme:)

Efter detta var vi så trötta att vi bara gick hem och lade oss. Vi somnade bums!

Ha de gott!

//Ewa & Jocke
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-15
Vi vaknade upp efter 10 timmar och kände oss utvilade efter vår långa dagsetapp, dagen innan. Det kändes skönt att inte ha något speciellt på schemat. Vi åt frukost i lugn och ro för att lite senare ta en promenad. Tänkte vi....Vi satt oss i stället med datorn för att skissa på ett tal, men även en film till kompisen Johan. Alla som har gjort liknande filmer vet hur mycket tid det tar. Tiden bara flyger iväg, och plötsligt var en promenad av mycket litet intresse. Vi började i stället fundera på att skriva en låttext som vinklades mot vår vän. Vi gick igenom en massa olika låtar som vi fann olika Kareokeverissioner på Spotify, men ingen passade oss tillräckligt bra.
Efter en massa om och men insåg vi att den perfekta låten faktiskt redan är skriven.Vi valde att sätta ihop en bildsekvens med en massa bilder på vår kära kompis med låten "Det e inte lätt att va ödmjuk" som bakgrundsmusik. Den passa perfekt för ändamålet.

Får jag presentera min absolut bästa kompis sedan 40 år tillbaka.
Screenshot_20190715-164720_Gallery.jpg
Johan! Love ya!

Vid det här laget var klockan mycket och det var dags att dra sig in i husbilen för att ytterligare en gång förnedras av min bättre hälft i något brädspel...
Det händer inte så mycket dessa dagar, men snart börjar vi accelera upp för lite nya äventyr igen.
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-16
Idag skiner äntligen solen igen. Underbart! Det är riktigt varmt och skönt i luften igen!
Efter en skön natts sömn valde vi att efter frukosten att ta oss en promenad till ett litet samhälle där det finns en bankomat. Vi börjar få ont om kontanter. Jag kan inte riktigt förstå varför det ska vara så svårt att betala med kort i detta land. Både Ewa och jag är mer kortmänniskor än cash. Det är väl bara att gilla läget antar jag. Promenaden får ju dessutom ett mål. Vi kom fram efter c:a 30 minuter. Jätteskönt att röra lite på sig.
När uppdraget var slutfört gick stegen mot stranden. Äntligen fick vi se "vårt" hav igen, Östersjön.
20190716_132722.jpg

Det blev även ett litet fotbad.
20190716_154304.jpg
Det var så kallt i vattnet att det var aldrig aktuellt med mer än ett fotbad. Jag vet....Jag är en riktig badkruka!
Dock kom inte heller Ewa i längre än till anklarna.

Nu sitter jag på campingen och skriver ikapp lite i denna lilla reseskildring medans Ewa tog cykeln för att åka och handla lite småsaker. I morgon ska vi ta Ella in till Kiel för att handla lite andra saker, och kika på stan fram tills det är dags att checka in på vår båt mot Göteborg.

En liten fundering som har börjat forma sig i min hjärna... Är det fler än vi som måste köpa nya "kilar" varje år? Jag fattar inte vad vi gör för fel, men de går alltid sönder....
Kilar.jpg
Dessa var vi riktigt nöjda med pga att de är de högsta vi har hittat. Jättetjurigt att de inte ens håller en säsång. Vi köpte dem på Kistamässan i Februari i år...

Jag tjatar på min fru om fördelarna med pneumatiska system, men hon är så klok....Vi vet ju inte om vi ska ha kvar denna husbil, eller byta till större. Innan vi vet detta är det bara till att köpa nya kilar varje år... Hon är så klok min fru....

En annan reflektion jag har gjort. Denna camping bör ha varit en av de första campingarna i världen som erbjuder sina gäster möjligheten att värma mat i en mikrovågsugn, eller vad sägs om denna goding :)
20190715_115112.jpg

Åhhh, vad jag längtar till att få ta båten hem till fina Västkusten. Det ska bli riktigt kul! Vi får hoppas att sommaren nu äntligen ska komma till Sverige också.

Ha en fin kväll vart ni än är!

Ewa & Jocke
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jocke, testa 8000 kg kilar, håller garanterat. Vi använder 4 st. för att komma i fullständig balans, haha... Vi har testat alla "plast" modeller, t.o.m. den halvrunda modellen och knäckt samtliga.

Ha en fortsatt fin resa, vi drar snart norrut till höga höjder och djupa fjordar...

upload_2019-7-16_19-17-29.png
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jocke, testa 8000 kg kilar, håller garanterat. Vi använder 4 st. för att komma i fullständig balans, haha... Vi har testat alla "plast" modeller, t.o.m. den halvrunda modellen och knäckt samtliga.

Ha en fortsatt fin resa, vi drar snart norrut till höga höjder och djupa fjordar...

Visa bilaga 176020

Tack för tipps M & R!
De ser mycket intressanta ut. Vad jag förstår så kan man bygga på i den höjd man önskar!? Det börjar bli några tusenlappar vi har lagt ut på olika klossar... Vi ska nog kika på de som ni förslår;)

Tack för tips!

Hoppas att ni får en härlig upplevelse på er semester. Misstänker att det är Lofoten, Trollstigen etc ni är påväg mot. Vi har detta kvar, ännu så länge... ;)

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-17
Idag är det dags att ta båten hem till Svedala igen. Det ska bli lite skönt faktiskt. Eftersom att vi ska till västkusten för att fira vår vän valde vi att åka mellan Kiel-Göteborg. Vi skulle checka in vid 17-tiden på färjan, så vi har gott om tid på oss mellan utcheckning på campingen och incheckningen på båten. Vi har hört om ett stort köpcentrum (Citti-Park) på c:a 80 000 kvm med ett stort utbud av både det ena och andra. Vi gick runt där inne och kikade på allt från vin/sprit till kläder...Visst blev det några klänningar till frugan, men inte var det särskillt billigt beträffande vin/sprit. Vi valde att avstå, förutom 3st plattor öl som vi hade lovat att införskaffa inför stundande festligheter.

Båten var helt ok. Det är Stena Line som kör denna tur. Havet var helt lugnt och solen skiner. Det blir en mycket skön båtfärd, tänker jag som är väldigt åk/sjösjuk.
20190717_171245.jpg
20190717_201158.jpg
Vi har beställt denna biljett redan i mars, då vi visste vilket datum vi var tvugna att åka hem. Vi passade då på att uppgradera vår hytt. Det är välinvesterade pengar!
20190717_175928.jpg

20190717_180501.jpg

Jag kan absolut rekomendera att uppgradera. Jag tror att vi skulle få beta strax under 4000:- för husbil med standardhytt. Med denna hytt gick det till lite drygt en 1000 lapp. Då får man en stor hytt som är placerad högst upp (pl.11) och dessutom är dörrarna stängda in till denna del av båten. Man behöver ett passerkort för att få åtkomst. Detta borgar för lugn och ro om man önskar att sova ostört. Det var exakt det vi ville.
Innan sängdags var vi dock sugna på att ta något gott att dricka och se fartyget lägga ut. Solen sken och det var ljummet i luften. Underbart!
20190717_200252.jpg


Vi fick höra att kl. 21.00 var det dags för ett "musicquiz" i baren. Vi spelar mellodikrysset varje lördagförmiddag, självklart ska vi vara med på detta. Det var väldigt mycket folk med i tävlingen men vi hade ändå turen att vinna ;) Här vill jag citera en annan av mina idoler " Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag" Är det någon som minns vem som uttalde dessa ord?? Jag skriver svaret lite längre ner på detta inlägg.
Priset bestod av rosa bubbel, Toffife, samt 100:- att handla för i baren. Mycket passande pris för oss som älskar livets läckerheter :)

Frugan tog snabbt chokladasken och gav den till en ung tjej med orden "Vi behöver inte dessa kalorier". Hon har så rätt så, men jag känner mig ändå lite snuvad på gott godis.... ;)

Vi gick i stället till hytten och drack lite bubbel och snacks innan sänggång.
20190717_184657.jpg

Tänk...I morgon är vi i Sverige igen. Härligt!

Detta var allt för idag! Ha en fin dag, och njut av livet. Det gör vi!

//Ewa & Jocke


Svaret är Ingemar Stenmark. Hans svarade så när en reporter undrade hur han kunde har en sån tur....
 
Senast ändrad:
Toppen