• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa till Normandie och champagneområdet 2019

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-18
07.30 blev vi väkta. Det var dags att klä på sig för att gå och äta frukost. Det var riktigt gott, och vi blev väldigt mätta. Även idag är det riktigt fint väder och lugnt på havet. Vi valde att efter frukosten gå ut på däck för att se när båten lägger till i Göteborg.
20190718_085444.jpg
Vi var inte helt säkra på att vi skulle klara att passera under bron ;)
20190718_085745.jpg
Givetvis gick det bra. Denna båt har väl gjort en eller annan tur denna väg ;)

20190718_085755.jpg

Vi kom fram på utsatt tid. Nu ställde vi in GPS´en på Wiggersviks camping. Denna Camping ligger endast ett par kilometer från den festlokal där johans överraskningsfest ska gå av stapeln.
Körningen från Göteborgs hamn är c:a 12 mil fram till Kungshamn, och campingen som ligger strax utanför.
Då det är c:a 40 personer som kommer att uppvakta kompisen finns det en "chatt" som har upprättats av hans frun. Den chatten möjliggjör att alla vi gäster kan "prata" och planera utanför Johans vetskap.
Ewa valde att göra ett inlägg på denna chatt där hon berättar att vi snart är framme. Samtidigt berättar Johans fru att han helt oplanerat tagit bilen in mot Kungshamn, samt några andra ställen. Till saken hör att skulle vi råka köra på samma väg är vi alla helt säkra på att han skulle känna igen Ella. Han har hökögon, den goda Johan. Strax innan Sotenäs fick vi helt enkelt stanna och vänta på att frugan skulle rapportera att han var hemma igen. Han tog tid på sig den rackarn... Han skulle förbi soptippen....Vidare mot deras lägenhet i Kungshamn, för att sedan åka mot Håle... Jag tror att vi satt och väntade i 45 minuter....men det är han väl ändå värd!!!

Nu sitter vi incheckade på campingen och njuter av mycket fint väder, vacker natur och hav. Helt underbart. Ikväll ska vi (morgondagens gäster) träffas och tjöta lite på "Tant Anton" i Kungshamn. Det ska bli riktigt kul. Folk kommer verkligen från när och fjärran för att delta på denna fest.

Nu är det dags för mig att lägga ner för idag, men jag hoppas på återseende igen inom kort.

Ha det bäst!
//Ewa & Jocke
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-07-19
Hej alla goda glada människor. När jag skriver detta har vi redan kommit hem till vårt hem i Vendelsö. Ella står på parkeringen och ser riktigt trött och sliten ut, trots att det inte blev så många mil i år. Många insekter har fått sätta livet till mot hennes stolta front. Faktum är att även en fågel har vi på vårt samvete...

Tanken med denna lilla "blogg" var en gång i tiden att skriva lite om vår resa på franska atlantkusten och dess historia, men jag känner ändå att jag vill avsluta resan med detta sista inlägg. Det har varit en otroligt härlig semester. Jag (Jocke) tog 5 veckor semester med start vid midsommar. Totalt blev det 34 nätter som vi sov i vår underbara husbil vid namn Ella:) Vädret har gått från olidligt varmt i Frankrike till otroligt kallt vid Tyska kusten på vår väg hem.

Det sista jag skrev tidigare var att vi hade kommit fram till Wiggersviks Camping i närheten av Kungshamn. Förväntningen inför min fina kompis Johan´s stundande överasknings 50-års fest var höga. Vi blev inte besvikna:) Johan hade ingen aning om vad som skulle ske. Hans fru Tina hade bokat en gammal "Fiskebod" precis vid vattnet i Kungshamn. Svårt att komma närmare vattnet...
20190719_161711.jpg

Så här ser du ut innefrån
20190719_161250.jpg

Hon hade tidigare sagt till sin man att de skulle ta båten från landet in till en mycket populär restaurang som heter Tant Anton. När de åkte förbi med båten stod vi alla vänner där på bryggan. Johans hökögon såg genast vad som var på gång. Den lyckan man såg och kände är ofattbar. Det blev tårar i ett flertal ögonpar :)
Nu blev även jag så tagen av stunden att jag inte fotade något av hans entré, men jag fick en skön bild på Johans fru när hon ska åka för att parkera båten en bit bort:)
20190719_172845.jpg

Efter att min kära vän hade hunnit hälsa på alla gäster, samt att chocken hade lagt sig något, var det dags för en liten båttur med Zita-båten. Denna båt kan man hyra så att man får se lite vad som finns runt i kring Kungshamn. Givetvis även de tämligen berömda Smögen bryggorna. Båten trafikerar vanligtvis sträckan Kungshamn- Smögen.

Givetvis måste Johan få ratta även denna lilla skuta;) Han gör det med den äran....eller vad säger ni ;)
20190719_184414.jpg

När vi kom i land började festen ta fart på allvar. Vi åt en massa underbart färska och goda räkor som levererades direkt till festlokalen. Ewa och jag hade ju redan tidigare under vår semester köpt med oss en massa franska ostar, som givetvis skapade dofter som mötte alla gäster i dörren med blandade kommentarer. Detta sköljdes ner med oceaner av vin i alla färger, men även öl förståss.

Efter middagen blev det mycket dans och trevnad.
20190720_012149(0).jpg

Tyvärr har jag inte riktigt lyckats fånga detta på bild. Mobilens batteri började ta slut. Eller var det kanske undertecknads batteri som började ta slut, hmmm. Vi höll ut till 05.00 ungefär, sedan var det dags att ta sig hemåt...Vilken fantastisk kväll/natt vi hade. Bäst av allt....Johan var helnöjd.

När vi vaknade dagen efter var man inte uppkäftig.... Jösses! Det får det väl dock vara värt.
Tina bjöd ändå in till en liten bjuding kl.16.00 hemma hos dem på skolgatan i Kungshamn.
Det var et 20-tal tappra själar som slöt upp, men det var en hel del slagna hjältar...Det blev inte så mycket tjo och tjim, men likafullt trevligt.

Nu var det dags att ladda om ännu en gång på denna semester. Nu ska vi tillbaka till landet, där vi startade vår resa vid midsommar och hjälpa till med firande av Ewa´s mamma som fyller 75 år den 23/7. Vi körde på och övernattade en dag i Mariestad. Där tog vi det mycket lugnt. Vi spelade boule och hör och häpna, jag vann!

Vi åkte vidare mot Nyköping och "Solö" för att vara där den 22/7. Det är viktigt att fira födelsedagsbarnet då klockan slår midnatt;) Vi kom dit i god tid på dagen. Vi hjälpte till att montera ihop tältet.
20190722_201534.jpg
Det blev riktigt bra. Vi räknade med nästan 40 gäster även på denna fest. Det blev mycket lyckat och svärmor var väldigt nöjd. Det var det viktigaste.
20190723_180544.jpg

Nu måste jag säga, börjar vi bli något trötta på fest, mat och alkohol. Nu ska det bli skönt att komma hem tänkte vi, och styrde kosan mot Stockholm. Det är alltid något speciellt när man kommer hem efter att ha varit borta ett tag. Man får ju faktiskt lite hemlängtan. Det är en av de bästa sakerna med att vara borta tycker vi:)

Årets "skörd" blev en del rosé och champage. Jag vet inte om alla flaskor är med här, men det blev totalt 43st flaskor denna gång. Alldeles för lite rödvin, om ni frågar mig....;)
20190724_185528.jpg

Här är vår resväg med några små modifieringar då google maps bara bjuder på 10 nålar. Men man ser i stora drag hur vår resväg varit.

Skärmklipp 2019-07-25 18.41.20.png

Härmed avslutas årets semester, det blev runt 490 mils resa detta år. Tack till alla och bidragit med inputs och glada tillrop.På måndag är det dags att dra på sig jobbkostymen och lägga undan badbyxorna, för mig i alla fall (Jocke). Frugan har ju två sommarlovsveckor till.....

För er lyckosamma som har fortsatt, eller nyss gått på semester önskar vi er en fantastisk sommar. Kör försiktigt och njut av varje dag.

// Ewa & Jocke
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack Ewa och Jocke för en intressant berättelse och en del ny kunskap för mig.

Jag har bott några år i Brandbergen och 34 år i Trollbäcken. Alltså på båda sidor om ert boende. Är ofta i Tyresta och promenerar. Där går det även bra att sova på parkeringen.

Skulle vara trevligt om vi kunde träffas och prata om våra husbilsresor. Om ni har tid och lust.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tack Ewa och Jocke för en intressant berättelse och en del ny kunskap för mig.

Jag har bott några år i Brandbergen och 34 år i Trollbäcken. Alltså på båda sidor om ert boende. Är ofta i Tyresta och promenerar. Där går det även bra att sova på parkeringen.

Skulle vara trevligt om vi kunde träffas och prata om våra husbilsresor. Om ni har tid och lust.

Tack själv Gösta ;) Jag har sett att du skriver reseberättelser du med.Jag/vi har ännu inte hunnit läsa så mycket i dem, men det blir sensommarens läsning för min del.

Det är såklart alltid kul att träffa människor som delar samma intresse som vi själva gör. Kanske kan vi ses under hösten vid något tillfälle. Vi får se vilka tillfällen som erbjuds.

Ha de gott alla!

//Jocke

P.s En sista bild från denna sommarsemester, Mont-Saint-Michel d.s
20190708_151618.jpg
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
När jag skapade denna tråd hade jag egentligen ingen tanke på att det skulle bli en reseberättelse. Den var enbart ett sätt att önska alla en riktigt trevlig sommar.

När det sedan blev en reseskildring borde den egentligen döpas om till "Resa till franska atlantkusten och Normandie 2019" eller liknade.

Kan man i efterhand revidera rubriken, frågas?

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
2019-08-13
Hej igen!
Det visade sig att det sista i "bloggen" var ännu inte skrivet... När vi kom hem från jobbet i fredags fann vi ett brev från franska myndigheten.....Detta kan ju inte vara bra, tänkte vi. Det var det inte heller. Det visade sig vara böter för att vi kört mot rött ljus. Betalade vi på en gång kunde vi klara oss undan med 90 euro. Om vi inte betalade på en gång ökade kostnaden i ganska snabb tackt upp till 375 euro. Givetvis kan man överklaga, men det var inget vi hade en tanke på så vi betalade på en gång med ett litet morr över läpparna....

Frankrike är ju lite speciellt gällande trafikljusen. Om man kommer till en trafiksignal som visar rött framåt, får man oftast ändå köra åt höger. Det tog ett tag innan vi förstod detta första gången vi var i frankrike, men bilarna bakom tutade fram oss genom högersvängen ;) Nu är det tydligen inte alltid man för svänga höger vid rött ljus.
Jag har ännu inte förstått när man får, och när man inte får köra... Jag tror att det är vid ett sådant tillfälle som vi fick boten. Tydligen har man fasta kameror vid utvalda trafikljus...

Finns det någon som vet vad som gäller när man får köra, respektive inte köra höger vid rött sken?

Bild på brevet
Bot.jpg

Kör försiktigt där ute!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag har bara hört talas om att cyklister får svänga höger i Holland vid rött. Stockholm har tagit efter det förra året.
Att bilar får göra det har jag aldrig hört. Tack för info om detta i Frankrike.

Hej Gösta!
Även jag trodde först att detta endast gäller cyklister, men fransmännen har utökat det hela lite ;)

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tack för en trevlig reseberättelse.
Det där med böten är visst jättetråkig, men med tiden blir den nog en harlig "story" i sig själv. Så som det brukar blir med missöden.
Mvh David

Hej!
Visst har du rätt i detta. Det är ju inte jättestora pengar, så det svider till lite grand när man betalar för att sedan bli ett minne som man kan skratta åt ;)

Tack för du finner berättelsen trevlig!

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tack för inspirationen och en fråga! Klarar man sig bra med engelskan eller hur är fransmännen. Skakar de på huvudet? Än en gång, tack!
Rulla lungt
Tommy

Hej Tommy!

Kul att du finner berättelsen inspirerande ;)

Vår uppfattning är att det funkar utmärkt med engelska i dessa områden. Det är mycket turister där, och i synnerhet britter. Det ligger ju väldigt nära Calais. Även britterna har mycket krigshistoria i dessa områden.
Området är mycket väl värt ett besök. Så det är bara rulla dit ;)

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Många många tack för er berättelse. Kommer snart att följa i era fotspår.
Första gången vi är med hb i Frankrike.
Något vi ska tänka extra på inför vår resa
Lennart

Hej!
Tack för att du/ni gillade vår lilla reseskildring;)

Personligen tycker jag inte att det är mer att tänka på än i något annat land. Bemöter man fransmännen på ett bra sätt, och kanske t o m slänger in något franskt ord, såsom Hej, tack, etc brukar man bli bemött på ett mycket bra sätt tillbaka. Det är i alla fall vår upplevelse efter 6 år på rad i Frankrike ;) Tänk till på vart ni vill åka, se och uppleva. Lägg sedan upp en liten resplan. sedan är det bara tuta och köra!

Vi brukar vilja stanna mer än en natt där vi övernattar. Detta för att man inte ska känna att man är på resa hela tiden. Det gör att vi försöker köra så många mil som möjligt när vi börjar vår utresa. Det möjliggör ett lugnare tempo när man väl är i den regionen man önskar vara i. Frankrike är stort! Försök inte hinna med hela landet på en semester, om ni inte har en massa veckor ledigt förståss.

Lycka till!

//Jocke
 
Toppen